• Cegesi

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

MAD86 skrev 2014-12-03 11:05:49 följande:
    Ja, jätte skönt att det gick bra :) Spänningens ögonblick blir imorgon.

Tyvärr är jag superdålig på vita lögner/ursäkter :( Skönt att din chef vet om i alla fall. Vet själv inte om jag ska jobba imorgon eller inte. I så fall behöver jag också en ursäkt till imorgon eftermiddag. Men här kommer några halvbra i alla fall:
    *Möte med banken
    *Begravning
    *Långhelg någonstans (bokat sedan länge)
    *Mindre kirurgiskt ingrepp
    *Ullared med mamma (bokat sedan länge)

Kanske inte dom bästa, men hoppas att du kommer på något :)
    Jag är superdålig på att ljuga. Har sagt till mina kollegor att jag ska vara ledig. Hittills har jag inte fått några följdfrågor. Men många bra förslag i fall någon undrar! Tack!

Lycka till imorgon!
  • Cegesi

Äggplocket idag gick jättebra. Fick ut 11 ägg. Nu är det bara hoppas att de blir befruktade och växer lite till på söndag. :)

Happyland skrev 2014-12-05 17:50:54 följande:

Hej alla! Hoppar in här och joinar er, då jag är på gång med IVF nr 1 och spraystart nu i december. Kul att se en Sahlgrenskatråd! Är 38 år och "gammal i gemet" då jag gjort IVF tidigare i livet. Dock utan att bli gravid. Hoppas på bättre lycka den här gången.

Hej! Ja inte dumt med Sahlgrenskatråd även om vi inte ligger lika i våra behandlingar. :) Hoppas det går bättre för er den här gången. Hur många gånger har du försökt?
  • Cegesi
    hoppet84 skrev 2014-12-07 09:51:44 följande:

Hej!

Jag hoppar i tråden. Jag försöker vara gravid cirka 2 år. Det är jobbigt för mig eftersom jag inte kommer från Sverige. Jag har varit i 2,5år i Sverige. Det är svart när man försöker att vara gravid och har inte stöd från familj.  
    Jag gjorde utredning i Nordic i Göteborg i Januari. I februari sa de att  jag och min man är friska att vi har oförklarad barnlöshet. I början september var jag hos dem igen och de sa att jag kan göra ivf men det kostar mycket därför skickade de remiss till Sahlgrenska. Jag fick bekräftelse 25 september. Jag ringde till Sahlgrenska och de sa att första besök ska jag ha i mitten mars... vad jobbigt att vänta så länge...

Jag har frågan... Ska de göra utredning en gång till på Sahlgrenska? Kan jag få direkt ivf eller måste jag ha först insemination?

Hej! Skönt att ni ändå har kommit så långt att ni fått en remiss till Sahlgrenska. Tråkigt att det är så lång väntetid för er. Jag tror inte ni behöver göra om utredningen utan att Nordic skickar vidare det dom har kommit fram till. Så borde det åtminstone vara. Hur sen behandlingen ser ut vet jag inte. Hoppas det kommer gå bra för er!
  • Cegesi
    Ingentingviktigt skrev 2014-12-09 09:24:41 följande:

Mitt liv känns slut. Jag och min pojkvän gick på utredning hos gynekologmottagningen Dr Roth som efter min pojkväns spermaprov kon fram till att vi inte kunde få barn på egen hand. Det var i slutet av oktober som han lovade att skicka iväg en remiss till Sahlgrenska och att väntetiden för att få komma är 3 månader. Jag tänkte väl att man får en kallelse när det är dags, men efter att ha läst på lite i den här tråden insåg jag att vi borde fått en bekräftelse för länge sedan. Jag ringer därför till kontatpunkten och får där bekräftat att de inte fått någon remiss. Om det då är minst 5,5 månaders väntetid + sommaruppehåll har jag räknat ut att vi kanske tidigast får komma dit nästa höst.

Jag tog en tittarrunda över alla gamla klasskompisar igår och såg bara massor med profilbilder av barn. Om jag ens kan bli mamma vill jag inte bli en gammal sån. Nu känns allt kört.

Varning i alla fall, gå aldrig till den gynekologmottagningen!

Förstår att det känns jobbigt. Läkaren har ju gjort fel och tiden rinner iväg. Jag vet inte hur gamla ni är men jag är snart 31 och jag känner mig ganska stressad över det. Min mamma var 34 när hon fick mig (jag är yngst) och jag har tydligen sagt att jag inte ville bli en gammal mamma som hon. Nu skiter jag i vilket. Önskar dock att vi börjat tidigare. Svårt att få ogjort så det är bara att gilla läget.

Se till att den där remissen skickas och säg till mottagningen att ni kan komma med kort varsel (ofta lite framförhållning i alla fall och ni förlorar inte er köplats om ni tackar nej till tiden). Vi fick komma på besök efter ca 4 månader efter remissen skickades. Har ni tur kanske ni får starta upp innan sommaren. Ni kan väl inte ge upp så här lätt?!

Stor kram!
  • Cegesi
    Gweny skrev 2014-12-10 15:06:57 följande:

Idag kom bekräftelsen att våran remiss kommit, känns bra att veta att den kommit fram rätt.  Nu är det ju "bara" denna väntan nu då...

Följer er andra så länge och håller tummarna för er som är mitt i det.

Skönt med bekräftelse. Speciellt när en läser om dem som inte fått det. Hoppas det går snabbt och bra för er!
    Bara och bara. Det är inte lätt men förhoppningsvis kommer vi starkare ur det här. :)
    zoloo skrev 2014-12-11 19:55:39 följande:

Hej!

Jag å min sambo har gått på utredning på kvinnokliniken i Gårda nu i sept-nov och det visade inga "fel" på någon av oss. Så vi blev remitterade till Sahlgrenska. Någon vecka senare ringer en barnmorska därifrån och undrar om vi vill vara med i en studie där de undersöker om det finns ngt samband mellan högt BMI och barnlöshet. Studien går ut på att halva gruppen får börja med IVF typ direkt (som ni skrev är det lååång väntetid annars, de klarar inte vårdgarantin) å den andra halvan av gruppen får pulvershakes (typ modifast el nutrilette) att äta i 12-16v (!!) och efter det får man IVF.

Imorgon ska vi på möte och då får vi reda på vilken grupp vi hamnar i.... Spännande och läskigt! Någon mer här som är med i studien?!

Vad spännande! Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!

Vilken grupp hoppas du på? Får jag fråga vad du/ni har för BMI? Du måste absolut inte svara. 
    Lycka till!
  • Cegesi
    zoloo skrev 2014-12-12 09:40:49 följande:

De e så kluvet. Självklart vill vi börja med ivf direkt, gärna igår. Men ja kanske inte inte blir gravid om jag e för tjock så de kanske e bättre att gå ner i vikt först. Men att gå på pulverdiet i 4mån känns nästan omänskligt.... Vi blev tillfrågade för ja har ett Bmi mellan 30-35.

Jag tycker det låter omänskligt. Jag provade det där en gång och efter 4-5 dagar bröt jag ihop. Men jag kanske är känslig. =) Hoppas det kommer något bra ur studien! (och något bra för er också så klart =))

Förstår att ni vill börja så snart som möjligt. Jag ångrar att vi inte började försöka skaffa barn tidigare. När vi väl bestämt oss ville jag ju att det skulle hända på en gång. 
  • Cegesi
    Luthien87 skrev 2014-12-12 20:19:51 följande:

Hej på er! Jag och min sambo gjorde en IVF (eller en halv, det blev aldrig ngt att sätta tillbaka :/ ) i oktober. Nu är jag snart dags igen, börjar med nässprayen om en vecka och sen är planerad ET vecka 5 (runt 26/1). 

Skall ta Menopur istället för Gonal-f som jag tog förra gången. Är faktiskt peppad och hoppas att jag skall svara bättre på de här hormonerna

Härligt att höra! Hoppas det går bättre den här gången. :)
    trina skrev 2014-12-12 20:27:45 följande:

Jag ska på FET på tisdag! Tycker om barnmorskorna där, de är alltid sympatiska och snälla. Idag skulle en barnmorska förklara hur jag ska fortsätta med medicinera, och jag sa att jag hade koll, det var inte första gången och man hörde på rösten att hon verkligen hoppades att det skulle vara sista gången vi gick igenom detta. Sen önskade hon oss all lycka, att hon höll tummarna och hoppades på en bra julledighet.

Ja de är verkligen toppen. Jag hoppas också att det är sista gången. Skönt att ni har så många embryon i frysen! Borden ju räcka ganska långt. :)
  • Cegesi
    Happyland skrev 2014-12-14 21:27:42 följande:

Cegesi, hur gick det för dina 11 ägg? Solig

Fick tillbaka 1 och 2 åkte i frysen. Helt okej utdelning! =)

Jag fyller 31 om en månad och min man är snart 30. Det här är vårt första riktiga försök. Gjorde ett tidigare i höstas men det fick avbrytas då de inte ville växa.
  • Cegesi
    elsewhere skrev 2014-12-15 12:59:02 följande:

Nu har jag fått mens också, det tog fem veckor från missfallet ungefär. Ringde Sahlgrenska (har ju gjort ett försök som slutade i MA i vecka 14 nu i november) och dom sa att jag ska börja spraya med Suprecur så fort jag får nästa mens och sen drar det igång igen i vecka fem eller något sånt. 

Känns lite konstigt och läskigt, fick ju bara ut ett enda ägg, blev överstimulerad och hamnade på sjukhus, blev ändå gravid och fick sen drömmarna krossade i vecka 14 när fostret dött för länge sen. Hur ska man orka? Väntan är outhärdlig, att vara så rädd att det ska hända igen, att det inte ska bli några ägg alls, att behöva göra ett äggplock till, att vara den där "procenten" som ändå får missfall efter att ha sett fina hjärtljud i vecka sju? Jag förstår verkligen de som säger att par som inte kan få barn aldrig lyckas ta sig förbi den första inledande sorgefasen, för man har fan känslorna utanpå kroppen.

Och dom ringde mig med angående studien för att gå ner i vikt innan nästa IVF-försök. Var lite sugen på att vara med men det är så långt att åka varannan vecka i 15 veckor. Jag får göra det på egen hand istället :)

Jag är så imponerad av vad människor klarar att ta sig igenom. Den smärtan som ni fått utstå kan jag inte sätta mig in i. Ungefär som att försöka förstå hur stor rymden är. Jag hoppas att stimuleringen den här gången går bättre och det blir fler ägg och ingen överstimulering. Sen en graviditet som går hela vägen med en frisk och go bebis, så klart.

Denna väntan är oliiidlig. Ändå skönt att ni har en vecka att längta till. Jag tyckte det var jättejobbigt att inte veta. Som när vi skickat remissen och inte visste när vi skulle bli kallade eller när vi skulle börja behandlingen. Nu är jag mest orolig. Både när jag känner något och när jag inte gör det. Vill både testa och inte testa om jag är gravid.Så länge jag inte vet är jag ju både gravid och inte gravid. Vet inte om jag orkar med att inte vara. Svårt att förutspå. Nej usch. Får stå ut till riktiga testdagen. :)
  • Cegesi
    trina skrev 2014-12-16 15:32:32 följande:

Nu är jag ruvare igen! De var lika trevliga som alltid på sahlgrenska :) testdag 30/12 och har sex embryon kvar i frysen. Hoppas på ett grymt nytt år!

Spännande! Är ju skönt att ni har så många i frysen. Gissar att det är lite enklare än att gå igenom äggplock igen. Plus att försöken inte försvinner. :)

Jag tror det kommer bli ett grymt bra nytt år. :)
  • Cegesi
    Saranda skrev 2014-12-18 05:56:34 följande:

Hej allihop!

Jag och min man har gjort vår första IVF på Sahlgrenska och fick ett plus i söndags! Hann inte ens ge CB digitaltestet till min man (jag orkade inte se de dåliga resultatet) innan det stod GRAVID!

Helt Galet! Idag är jag i v.6 så det är långt kvar men ska försöka tänka på annat fram till Januari nu vid jul och allt. Vi har inte berättat för någon ännu, får bli en julklapp till familjen ????

Hur går det för er andra? Kram

Grattis!

Jag tog ett gravtest i dag och det var positivt! Är på RD 11 och har inte testdag förrän på söndag eller måndag. Känns väldigt konstigt.
  • Cegesi
    Saranda skrev 2014-12-18 10:23:53 följande:

Grattis Cegesi!

Va roligt! Det är galet att det helt plötsligt står Gravid?! Efter alla dessa negativa test som i alla fall jag har med mig. Nu håller vi tummarna :)

Tack! Ja det är nästan så jag tror att någon skojar med mig. Tummarna kommer gå sönder för att jag önskar det här så mycket samtidigt som jag hejar på alla andra. :)
  • Cegesi
    MAD86 skrev 2014-12-19 16:02:00 följande:

Hej allihopa!

Superkul att det är flera som plussat i tråden. Jättegrattis!

Nu har jag inte varit inne och skrivit på ett bra tag för jag har och mår fortfarande inte så bra. Tror jag skrev att äggplocket gick bra. Hade 14 äggblåsor och vi fick ut 10 ägg. Det blev ett tvådagars till mig och 4 st till frysen. Detta var 4/12.  Dagen efter insättningen 5/12 började jag må väldigt dåligt. Jag väntade några dagar med att ringa, men eftersom jag bara blev sämre så ringde jag Sahlgrenska. Jag hade blivit överstimulerad trots lagom med ägg! Detta händer tydligen väldigt sällan. Min mage har nu i två veckor varit väldigt svullen och det ser ut som att jag är minst i månad 3 och då överdriver jag inte, Det känns som att den ska sprängas. Har även ont i rygg och jag blir andfådd av att gå längre sträckor. Mina värden var inte bra, men har blivit lite bättre. Får ta fragminsprutor som är blodförtunnande varje dag i minst 25 dagar. Var senast på kontroll idag och ska till Sahlgrenska på söndag igen. Är så trött på detta.

Men jag har faktiskt också positiva nyheter :) Jag har inte vågat tjuvtesta, men imorse på ruvdag 15 så plussade jag. Jag är gravid! Var tvungen att ta 4 olika test och märken på testen för att vara helt hundra. Alla visade positivt. Känns helt overkligt. Hoppas hoppas att allt går bra nu. Är så rädd för missfall, det är ju så vanligt. Men ska försöka vara positiv nu.

Är det någon som vet hur man räknar ut vilken vecka och dag man är i? Samt beräknat förlossningsdatum? Jag gjorde ju långa protokollet. Hade äggplock 2/12 och ET 4/12.

Ha nu en riktigt bra helg allihopa!

Kram

Vilken resa! Kan tänka mig att det väger upp överstimuleringen en aning men det låter verkligen inte roligt. Stort grattis till plusset! Verkligen jätteroligt!

Jag läste någonstans att äggplockdagen räknas som ägglossningsdatumet. Det har jag gått efter i alla fall. :)
  • Cegesi
    MAD86 skrev 2014-12-19 16:02:00 följande:

Hej allihopa!

Superkul att det är flera som plussat i tråden. Jättegrattis!

Nu har jag inte varit inne och skrivit på ett bra tag för jag har och mår fortfarande inte så bra. Tror jag skrev att äggplocket gick bra. Hade 14 äggblåsor och vi fick ut 10 ägg. Det blev ett tvådagars till mig och 4 st till frysen. Detta var 4/12.  Dagen efter insättningen 5/12 började jag må väldigt dåligt. Jag väntade några dagar med att ringa, men eftersom jag bara blev sämre så ringde jag Sahlgrenska. Jag hade blivit överstimulerad trots lagom med ägg! Detta händer tydligen väldigt sällan. Min mage har nu i två veckor varit väldigt svullen och det ser ut som att jag är minst i månad 3 och då överdriver jag inte, Det känns som att den ska sprängas. Har även ont i rygg och jag blir andfådd av att gå längre sträckor. Mina värden var inte bra, men har blivit lite bättre. Får ta fragminsprutor som är blodförtunnande varje dag i minst 25 dagar. Var senast på kontroll idag och ska till Sahlgrenska på söndag igen. Är så trött på detta.

Men jag har faktiskt också positiva nyheter :) Jag har inte vågat tjuvtesta, men imorse på ruvdag 15 så plussade jag. Jag är gravid! Var tvungen att ta 4 olika test och märken på testen för att vara helt hundra. Alla visade positivt. Känns helt overkligt. Hoppas hoppas att allt går bra nu. Är så rädd för missfall, det är ju så vanligt. Men ska försöka vara positiv nu.

Är det någon som vet hur man räknar ut vilken vecka och dag man är i? Samt beräknat förlossningsdatum? Jag gjorde ju långa protokollet. Hade äggplock 2/12 och ET 4/12.

Ha nu en riktigt bra helg allihopa!

Kram

Vilken resa! Kan tänka mig att det väger upp överstimuleringen en aning men det låter verkligen inte roligt. Stort grattis till plusset! Verkligen jätteroligt!

Jag läste någonstans att äggplockdagen räknas som ägglossningsdatumet. Det har jag gått efter i alla fall. :)
  • Cegesi
    elsewhere skrev 2014-12-19 10:50:06 följande:

Grattis till alla plussare!! Gott nytt år, eller vad säger man?! :)

Det är svårt det där med tanken att ta en paus också. Jag vill lägga alltihopa bakom mig och inte se tillbaka för jag orkar snart inte mer, det här försöket i januari blir avgörande tror jag. Men samtidigt så är det ju så svårt att bara släppa det, för man blir ju inte yngre och det blir ju inte lättare? Får känslan av att vi kommer fortsätta försöka även om vi sagt att vi lägger ner alltihopa ifall det blir ett missfall till, eftersom konsekvenserna är så stora. Det enda som finns därefter är ju adoption vilket är ett stort, konstigt steg. Särskilt efter man blivit upplyst om hur vanligt det är med ren barnhandel i vissa länder som man kan köa till. Usch. 

Jag har så svårt att tänka mig att bli fosterförälder när jag inte har någon erfarenhet av barn alls, hur skulle jag då kunna försöka göra ett otryggt äldre barn tryggt? Ja ni fattar tankegångarna. Så det MÅSTE gå bra. Jag vet inte annars.

Hade varit skönare om man slapp ta några svåra beslut i livet, så att säga Drömmer

Förstår att det är jobbigt. Jag har funderat väldigt mycket på det här. Jag har kollat upp det där med adoption och jag blev så imponerad av alla som orkar med det. Insåg att jag inte var där än, eller om jag någonsin skulle komma dit. Då hade vi i och för sig inte ens börjat med IVF. 
    Helt sant att vi inte blir yngre. Om vi ska tänka positivt så har ni ju faktiskt blivit gravida, det funkar med andra ord. Det är ju faktiskt ganska så vanligt med missfall, tyvärr. Jag håller tummarna att nästa försök går bra och att ni slipper uppleva ett nytt missfall.
  • Cegesi
    Sofiafia skrev 2014-12-20 10:15:47 följande:
    Hej!
    Stort Grattis och välkommen i klubben :)
    Usch å fy för överstimuleringen.. hoppas det snart lättar för dig!

Jag var igår på mitt vul och det såg bra ut en liten krabat på 1.5 mm växer och frodas i mig!

Ringde å frågade en bm hur jag skulle räkna när jag fick ett + å då skall man räkna så här:
    1 mensdag räknas som 2 veckor innan äggplock. (då bör du vara 4+4 v idag, alltså i v 5)
    återinföringen är själva ägglossningen.

Hoppas det kan vara till hjälp!!

Kramar
    Åh vad roligt! Måste vara fantastiskt känsla att faktiskt få se det. I vilken veckan är du nu?
  • Cegesi
    Sofiafia skrev 2014-12-20 12:15:47 följande:
    Ja det va väldigt nervöst innan,,, sov inte på hela natten, men det va det värt :)
    Jag är i v 8. har veckobyte på onsdagar.
    Tiden går fort men jag önskar den kunde gått bara lite fortare fram till v 12 iaf ;)

Hur går det för er? är du ruvare?
    Jag plussade i torsdags så jag vet inte om jag kan kalla mig ruvade längre. Ska således vara i vecka 5 (4+1) idag. Har officiell TD på måndag. :)

Läste att risken för missfall efter att en sett hjärtat slå på ultraljud är minimal. Så jag längtar dit som sjutton. Samtidigt är det lite läskigt om det har hänt något under tiden. Så jag förstår ju att du inte kunde sova!
    tintinigbg skrev 2014-12-20 13:47:57 följande:

Hej allihop!!!

God jul och gott nytt år!

Sitter och väntar på att min mens ska dyka upp. Känns som den är på gång. Så jag kan börja spraya igen. Har ett misslyckat ivf i september. Vi fick då också 7 ägg till frysen. I november skulle vi upp för FET. 2 timmar innan ringer de och säger att inga av våra embryon hade klarar upptiningen. Vi bröt ihop totalt. Men bestämde oss ganska snabbt för att försöka igen.

Så spraystart i mitten på januari och beräknat äggplock v 6 eller 7

God jul! Hoppas verkligen att det går bättre den här gången. Måste varit jobbigt att det inte blev någon FET. Värsta mardrömmen en inte tror ska hända när en har så många embryon. Kanske är bra att bryta ihop totalt för att kunna samla ihop sig istället för att det bara byggs upp inuti när en försöker vara stark. Lycka till med nästa behandling!
  • Cegesi
    Saranda skrev 2014-12-31 18:12:00 följande:

Hej igen :)

Vill bara uppdatera att mina bruna flytningar slutat sen två dagar sedan och vi är överlyckliga!

Jag går in i vecka 8 i morgon - har mått så illa och haft kramper i magen att jag har vart sängliggande. Gör egentligen inget så länge jag HAR symptom!! Inte en tvekan på att något händer där inne (fattar inte att vi kommit så här långt på första försöket)!!!

Hur hår det för er andra??

Gott Nytt År!!! Kram

Vad skönt! Jag går in i vecka 7 i morgon. Ska på ultraljud den 14 januari. Vågar fortfarande inte riktigt tro på det förrän jag sett det. Har lite illamående till och från och lite kramper i magen. Åtminstone något men oroar mig ändå. :) Det som gör det lite svårare att förstå är att det funkat på första försöket. Väntar liksom på att bakslaget ska komma när som helst. Helt fel och galet att tänka så, men jag känner mig lite knäpp just nu.

God fortsättning på det nya och förhoppningsvis helt fantastiska året! Kram
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15