• magicmint

Energibars

Hallå där!
    Är rätt ny här på Familjeliv så om en liknande tråd finns får ni gärna länka!

Nu till min fundering: Dessa energibars tycker jag är väldigt goda och brukar ta en före träning och ibland när godissuget är framme. Men är dessa bars nyttiga? Och gör jag helt fel när jag äter dem? De innehåller ju protein som är bra efter träning osv men när jag hör att det ger extra energi så tänker jag på kolhydrater, socker mm. Jag är inte så erfaren av detta därför jag vänder mig hit :)

• Svar på tråden Energibars
  • Hejhoppsan

Det beror på märke. Dom flesta innehåller massor med kolhydrater och kalorier, så att äta dom för att det är gott är bara dumt. Då kan du lika gärna äta gelehallon! Ta en banan istället om du vill ha energi till träningen. Bananer är visserligen också sött, men betydligt bättre.

• magicmint

Okej! Då har jag verkligen missuppfattat grejen, så dum jag känner mig... men tack för svaret! :)

• magicmint

Okej! Då har jag verkligen missuppfattat grejen, så dum jag känner mig... men tack för svaret! :)

• Hejhoppsan

Inget att skämmas för! Dom marknadsförs ju som nyttiga. "Energi" låter ju bra och positivt. Är man lite händig är det dock lätt att göra nyttiga energibars själv. Googla, det finns massor med recept.

• Anonym (Yum)

Enklast är väl att titta på innehållsförteckningen och sedan fråga sig själv, är det den här typen av energi min kropp behöver?

Ofta framställer man dessa som väldigt nyttiga och bra men att innehållet i många fall kommer väldigt mycket från snabba kolhydrater. Och det har absolut sin plats efter ett hårt träningspass exempelvis, men sällan i andra fall.
    (Nu tror jag inte på det här med snabba kolhydrater alls för egen del men det är väl det syfte som många anger, just efter hård träning )

Men tipset alltså, kolla innehållsförteckningen och fördelningen av kalorierna.

Svar på tråden Energibars