• Gert

Regeringen höjer pensionärsskatten!

Nu bryts vallöftena på rad. Regeringen har tillsammans med VPK beslutat att höja den särskilda löneskatten för pensionärer. Allt som Stefan Löfven har sagt i valrörelsen har varit tomma ord.

www.va.se/nyheter/2014/10/10/pengabrist-bakom-hojd-pensionarsskatt/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Regeringen höjer pensionärsskatten!
  • Common sense

Tur då att det inte är pensionärerna själva som betalar löneskatten utan arbetsgivaren.

Man behöver ju faktiskt inte arbeta efter pensionsålder om man inte vill. Kanske bättre jobben går till yngre arbetslösa?

Som pensionär får du dessutom sänkt skatt:
    www.regeringen.se/sb/d/19333/a/247424

• Lattjo

Japp det gör att min mamma kommer att få mindre pengar för att hon jobbar i vårt företag. Sen ska arbetsgivaravgiften för unga höjas så jag kommer inte ha råd med det heller. Det är en toppenbra ekvation dom håller på med. Tror dom på riktigt att folk kommer att fortsätta ha råd att anställa unga nu? Jag har det inte. Ett pyttelitet företag som precis går runt. Höjer dom arbetsgvaravgifterna för oss "vanliga" också kommer jag få gå ner i lön för att ens ha råd med mig själv (redan i dag tar jag ut 16 000,- i lön så det känns lockande att ta ut mindre, not). Jättebra!

Det kommer att komma in massor med mer skattepengar nu. Eller inte.

• Gert
    Common sense skrev 2014-10-11 07:39:19 följande:

Tur då att det inte är pensionärerna själva som betalar löneskatten utan arbetsgivaren.

Man behöver ju faktiskt inte arbeta efter pensionsålder om man inte vill. Kanske bättre jobben går till yngre arbetslösa?

Som pensionär får du dessutom sänkt skatt:
    www.regeringen.se/sb/d/19333/a/247424

Konsekvensen är att det blir dyrare att anställa personer över 65 år, även fast man har rätt att arbeta till 67 år. Och teorin att jobben istället går till unga sågas av experter, det finns inget stöd till den teorin.

Dessutom är det många äldre som röstar på S, många som fortfarande är aktiva i arbetslivet eller planerar att vara det efter 65 år. Jag undrar vad de tycker att S slår mot sina egna väljare.

www.svt.se/nyheter/sverige/dyrare-att-anstalla-aldre-over-65
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    puss skrev 2014-10-11 08:48:50 följande:

Alla SD:are nöjda.

Hur kom du fram till den slutsatsen?
  • puss
    Gert skrev 2014-10-11 08:53:14 följande:
    Hur kom du fram till den slutsatsen?
    Den slutsatsen kom jag fram till genom att minnas att SD röstat mot sänkt skatt för pensionärer.

På det viset kom jag fram till den slutsatsen. Sörrö.
  • EnGladPingvin

Det blir så här när de (S, V och MP) tillåts komma undan med att inte innan valet berätta om hur deras gemensamma politik ska se ut. Då kan S stå och lova i valrörelsen att ingen med inkomst under 60 tkr ska få höjd skatt och sen direkt efter valet avisera skattehöjning för alla med inkomster över 36 tkr, skattehöjningar på arbete för de äldre, m.m.

Höjd arbetsgivaravgift för unga var de dock tydliga med innan valet. Tyvärr kommer nu många unga och äldre bli av med jobbet, men för vänstern är det nog inte ett problem. De kan ju få bidrag och bidragsjobb istället.

Att färre äldre i arbete skulle ge fler jobb för unga har tidigare visats inte stämma. Tvärtom behöver vi fler som jobbar längre för att få ihop ekonomin i framtiden, inte färre.

• StackarsMia

Kanon. Beskatta pensionärer för att finansiera massinvandringen. Fint.

• puss
    StackarsMia skrev 2014-10-11 09:22:13 följande:

Kanon. Beskatta pensionärer för att finansiera massinvandringen. Fint.

Japp, alla som röstade på SD och splittrade alliansen, hur tänkte ni?
  • StackarsMia
    puss skrev 2014-10-11 09:23:10 följande:
    Japp, alla som röstade på SD och splittrade alliansen, hur tänkte ni?
    Vi tänkte att någon gång får det vara slut. Det verkar dock dröja ett tag till. Men vi kommer dit.
Svar på tråden Regeringen höjer pensionärsskatten!