Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Regeringen höjer pensionärsskatten!

Nu bryts vallöftena på rad. Regeringen har tillsammans med VPK beslutat att höja den särskilda löneskatten för pensionärer. Allt som Stefan Löfven har sagt i valrörelsen har varit tomma ord.

www.va.se/nyheter/2014/10/10/pengabrist-bakom-hojd-pensionarsskatt/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Regeringen höjer pensionärsskatten!
  • Gert
    Common sense skrev 2014-10-11 07:39:19 följande:

Tur då att det inte är pensionärerna själva som betalar löneskatten utan arbetsgivaren.

Man behöver ju faktiskt inte arbeta efter pensionsålder om man inte vill. Kanske bättre jobben går till yngre arbetslösa?

Som pensionär får du dessutom sänkt skatt:
    www.regeringen.se/sb/d/19333/a/247424

Konsekvensen är att det blir dyrare att anställa personer över 65 år, även fast man har rätt att arbeta till 67 år. Och teorin att jobben istället går till unga sågas av experter, det finns inget stöd till den teorin.

Dessutom är det många äldre som röstar på S, många som fortfarande är aktiva i arbetslivet eller planerar att vara det efter 65 år. Jag undrar vad de tycker att S slår mot sina egna väljare.

www.svt.se/nyheter/sverige/dyrare-att-anstalla-aldre-over-65
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    puss skrev 2014-10-11 08:48:50 följande:

Alla SD:are nöjda.

Hur kom du fram till den slutsatsen?
  • Gert
    puss skrev 2014-10-11 09:28:46 följande:

SD är ju emot att sänka skatten för pensionärer.

Låt inte det här bli en SD-tråd. Det handlar om regeringens och kommunisternas uppgörelse om att straffbeskatta pensionärerna. Vilken tur att majoriteten i riksdagen kommer rösta ner regeringens budgetförslag. Så går det det när vi har en mycket svag regering.
Svar på tråden Regeringen höjer pensionärsskatten!