• Gert

Regeringen höjer pensionärsskatten!

Nu bryts vallöftena på rad. Regeringen har tillsammans med VPK beslutat att höja den särskilda löneskatten för pensionärer. Allt som Stefan Löfven har sagt i valrörelsen har varit tomma ord.

www.va.se/nyheter/2014/10/10/pengabrist-bakom-hojd-pensionarsskatt/

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Regeringen höjer pensionärsskatten!
  • StackarsMia
    puss skrev 2014-10-11 09:39:46 följande:

Ofta säger SD att pensionärerna skulle få det bättre om SD kom till makten och invandringen stoppades.

Men låt dig inte luras. SD sviker pensionärerna. Den 20 november i fjol hade SD chansen att avskaffa pensionärsskatten.

Det var då som oppositionen ? S, V och MP ? i en gemensam motion mot det femte jobbskatteavdraget yrkade på att skatten på lön och pension skulle vara densamma. Men SD röstade ned motionen tillsammans med Allianspartierna.

SD röstar med Alliansens högerpolitik i majoriteten av omröstningar i riksdagen.

De röstade nej till höjd a-kassa och rätt till heltid. De stödjer även det femte jobbskatteavdraget: 12 miljarder kronor som bättre hade behövts i vård och äldreomsorg, för att inte tala om skolan.

På det femte jobbskatteavdraget tjänar bara högavlönade män, som Jimmie Åkesson.

För den som är sjuk, arbetslös eller pensionär vill SD inte sänka skatten med en enda krona.

Ah, the plot thickens. Det var alltså inget förslag om sänkt pensionärsskatt. Utan sänkt skatt för arbetande svenskar. Kul tolkning du gjorde. Nu blev du dock exponerad.
  • puss
    StackarsMia skrev 2014-10-11 09:45:47 följande:
    Ah, the plot thickens. Det var alltså inget förslag om sänkt pensionärsskatt. Utan sänkt skatt för arbetande svenskar. Kul tolkning du gjorde. Nu blev du dock exponerad.
    Blev jag? Läs protokollet.
  • StackarsMia
    puss skrev 2014-10-11 09:40:43 följande:
    Haha? Så man kan rösta emot förslaget men ändå vara för principen? Det var ju en jäkla intressant syn på det hela.
    Din skeva tolkning var ju varför jag uttryckte mig så. Vi som har varit politiskt insatta ett tag vet att många motioner kommer med bihang. Gillar man inte bihanget så röstar man emot.

Men det har vi ju nu redan rett ut och du har noll trovärdighet i den frågan. Så vi kan gå vidare.
  • puss
    StackarsMia skrev 2014-10-11 09:48:08 följande:
    Din skeva tolkning var ju varför jag uttryckte mig så. Vi som har varit politiskt insatta ett tag vet att många motioner kommer med bihang. Gillar man inte bihanget så röstar man emot.

Men det har vi ju nu redan rett ut och du har noll trovärdighet i den frågan. Så vi kan gå vidare.
    Resultatet talar för sig självt.
  • StackarsMia
    puss skrev 2014-10-11 09:50:41 följande:
    Resultatet talar för sig självt.
    Men vad är det du inte förstår? Det handlade aldrig om sänkt pensionärsskatt. Som du hävdade.

Tegelvägg?
  • puss
    StackarsMia skrev 2014-10-11 09:57:34 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Det handlade aldrig om sänkt pensionärsskatt. Som du hävdade.

Tegelvägg?
    Läs protokollet.
  • dfuoih
    lsc skrev 2014-10-11 11:39:48 följande:

AzozialDemokraterna Värvar Röster Från Dom Azoziala
    Som Går AzozialByrån o Hämtar AzozialBidrag.

Nu gäller det att fort få bort folk från riktiga arbeten och in i bidragsberoendet. På så sätt tryggar man väljarbasen för valet 2018. :)

Skämt åsido. Lite paradoxalt är det dock. Ju fler S gör utan arbete ju fler röster kommer de troligen att få 2018. Även om jag såklart inte tror att det är deras intention att göra folk arbetslösa.
  • puss
    StackarsMia skrev 2014-10-11 09:33:27 följande:
    Ja. 2018 är vi där vi vill vara.
    Såklart. Allt pekar på det. Sverige kommer blomstra och ekonomin kommer vara på topp.
  • StackarsMia
    puss skrev 2014-10-11 12:11:27 följande:
    Såklart. Allt pekar på det. Sverige kommer blomstra och ekonomin kommer vara på topp.
    Nej, Sverige kommer att vara i recession och vi kommer att ha högre arbetslöshet än idag. Så fler kommer ledsna på doktrinen och flummet.
  • Voodoodoll
    StackarsMia skrev 2014-10-11 09:33:53 följande:
    Absolut inte. Tvärtom.
    Jo. De röstade emot det när det röstades om det. Googlea så finner du källor.
  • StackarsMia
    Voodoodoll skrev 2014-10-11 22:13:33 följande:
    Jo. De röstade emot det när det röstades om det. Googlea så finner du källor.
    Eller så kan du ju  chocka med en källa.
  • Voodoodoll
    StackarsMia skrev 2014-10-11 22:48:23 följande:
    Du får leta upp den själv om du är intresserad av en.
  • Centurione

Dom vågar i alla fall erkänna det synnerligen allvarliga finansiella läget. Men då blir inte reaktionen den naturliga - att stänga gränsen för nya kostsamma människor här - utan att höja skatten för våra egna pensionärer..?! Spöke Död

• Centurione
    puss skrev 2014-10-11 08:55:28 följande:
    Den slutsatsen kom jag fram till genom att minnas att SD röstat mot sänkt skatt för pensionärer.

På det viset kom jag fram till den slutsatsen. Sörrö.
    Nej, nu blandar du ihop det. Att Sd röstat för jobbskatteavdrag som inte påverkat pensionärernas skatt alls, varken uppåt eller neråt, är något helt annat.

Dessutom handlade ju detta vi diskuterar nu, inte om skatt på pensionen, utan om skatten på lön för pensionärer som fortfarande arbetar.
  • puss
    StackarsMia skrev 2014-10-11 22:48:23 följande:
    PROTOKOLLET säger jag ju. Omg.
  • nihka
    puss skrev 2014-10-12 05:00:52 följande:
    PROTOKOLLET säger jag ju. Omg.
    Vederbörande har inte greppat att man måste läsa vidare för att komma till textningen om attSD avstod från att stödja de rödgröna partiernas gemensamma reservation med kravet att pension inte skulle beskattas hårdare än lön.

SD vill värna om pensionärerna i partiprogrammet men vill inte att det ska gå så långt som att det ska omsättas i handling. H-Y-C-K-L-A-R-E!
  • kemael

Är en ensamstående kvinna på snart 69 år, som fortfarande arbetar. Har varit kommunalanställd på ett serviceboende för  äldre sen 1991, före det arbetade jag inom handel, har varit fackmedlem hela tiden. Haft fast anställning betalat skatt sen jag var 15 år. Har en usel pension och en hyra på 4 800/mån. Min pension räcker knappt till hyra och el. Jag arbetar fortfarande som timvikarie och arbetar mellan 50 och 75 tim varje månad, det gör att livet blir lättare att leva. Är frisk men funderar på att sluta arbeta i höst. I sommar arbetar jag som semestervikarie. Sover dåligt för jag tänker på hur min ekonomi ska bli i höst. Jag vet att jag kan söka bostadsbidrag, men ekonomin blir ändå svår. Vart har alla mina skattepengar tagit vägen. En sak till dessa 4 år som jag arbetat som pensionär, har jag hjälp till att spara mycket pengar, genom att inte ha bostadsbidrag. Tänk om man fick en liten slant, som en överraskning. Ge detta brev till Stefan Löv´en, han har ju också varit "knegare". Röstar på honom än så länge, men vet inte hur det blir längre fram.
    Med vänlig hälsning Maggan i Edsbyn

• athanatos
    kemael skrev 2015-05-22 17:18:29 följande:

. Röstar på honom än så länge, men vet inte hur det blir längre fram.
    Med vänlig hälsning Maggan i Edsbyn

Du ser, sossarna kan blåsa dig hur mycket du vill tänker ändå rösta på dom. Dom har lurat dig totalt och du sträcker dig till att du kanske inte ska rösta på dom i framtiden? Du har inte ens råd att betala din hyra säger du, det du borde göra är att packa en väska, gå in i närmaste sosselokal. Slå läger dig och vägra gå ut innan de har fixat så att du klarar av att betala din hyra.
    Och var dina skattepengar har tagit vägen kan nog de flesta räkna ut.
Svar på tråden Regeringen höjer pensionärsskatten!