Inlägg från: Fjällsippa |Visa alla inlägg
  • Fjällsippa

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Diamant skrev 2014-11-02 10:57:56 följande:
    Vi har inte bestämt oss om kub än, hade det gjorts på vår MVC hade vi gjort det direkt men nu måste vi lösa det privat. Det man egentligen vill veta är ju om barnet är friskt och jag vet inte hur mycket man kan se redan i v11-14? 
    Är inte så orolig för kromosomförändringar utan mer andra missbildningar (är själv född med en kärlmissbildning, ej ärftlig men det gör ändå att man tänker mycket på att man vill att barnet ska vara friskt!) 

Hade varit skönt att få göra ett extra ul med, gjorde ett vul för 3 veckor sen och nästa gång är RUL i januari! :S 
    Jag tror inte man kan se missbildningar på KUB utan bara kromosomavvikelser. Men jag är inte säker. 
  • Fjällsippa

Jag har precis gått in i v 10. Längtar så till v 12-13...men tack, vem det nu var för statistiken. Att det bara är 2% av alla MF som är MA var skönt att veta. Läser man för mycket på FL så verkar ungefär 75 % av alla graviditeter sluta i MA. Nu vågar jag lite mer att tro på att bebben mår bra där inne! kram!

• Fjällsippa
    Fiiaaa skrev 2014-11-12 15:01:24 följande:

5 cm ren och skär lycka <3 Mini flaxade runt som en galning där inne till och med så att läkaren började skratta :) Alltså, vilken känsla. Lyckorus gone mad...

Sambon var också med och fick komma in och kolla. Tur! Det blev så mycket mer verkligt direkt

Härligt!!

Apropå vågar.. Den hos min BM visar också fel, 5kg för mycket jag lovar!! Hihi
  • Fjällsippa

Härligt Fiiaaa!

Jag har haft några tunga dagar. Illamåendet ger inte med sig och jag känner mig så asocial och tråkig mot min man. Dessutom känner jag mig tjock och oattraktiv. Längtar så till en riktig bebismage så jag inte behöver känna mig så fet rent ut sagt. Men det värsta är att jag har börjat sova så dåligt. Jag vaknar ca kl 3-4 på natten, kissar (för andra eller tredje gången) och känner att jag är jäkligt illamående och sen kan jag inte somna om. Ligger klarvaken och snurrar och inser att det blir en extra trött dag igen...

Det sägs att vid andra trimestern lugnar sånt här ner sig, och att många mår som bäst då. Åh jag hoppas verkligen det!

• Fjällsippa
    emzerus skrev 2014-11-17 20:42:55 följande:

Är det någon som gjort vul i ca v6+2 och inte sett ens en hinnsäck i livmodern och där det sen visat sig vara ett foster ändå lite senare?

Jag kan ingenting om vul och har inte gjort något under graviditeten så tyvärr kan jag inte svara. Men vad sa gynekologen eller den som gjorde vul på dig?
  • Fjällsippa

Vi har inte tagit bilder än men jag känner mig bara tjock och uppsvälld så det är inget att se. Men idag köpte jag faktiskt mina första preggobyxor. Fasen de var på rea och de lär ju behövas så småningom (bara jag inte jinxar något nu!!). Kan knappt ha vanliga jeans, får knäppa upp dem på kvällen när jag är extra svullen. V. 12 nu, längtar så till 1,5 vecka när det är dags för ultraljud!!

• Fjällsippa
    Annastanna skrev 2014-11-25 21:50:20 följande:

Håller tummarna för att ert illamående snart hår över. Själv bli jag nästan orolig för att jag inte känner så mycket, är lite molande värk i tjejmagen ibland bara... Man blir ju så nojig för minsta lilla. Men jag lär säkert få mitt roliga med. När började ert illamående?

Mitt illamående började i v 5 och börjar klinga av nu tycker jag. Hoppas det är så iallafall! Var glad om du slipper att må illa!

Jag går in i v. 13 idag! Yey!!
  • Fjällsippa
    HjärtaBFHjärta

Maj

1 Maj Ia85, 29 år
    22 Maj Stiffin, 30 år
    25 Maj Frida-Li 33 år
    30 Fiiaaa

Juni
    7 Juni Diamant, 30 år 
    10 juni Fjällsippa, 34 år

Juli
    7 Juli Stokke
    9 juli (ÄL)/11 juli (BM) Ellonbellon, 28 år
    10 juli elilou, 30 år

Augusti
    2 augusti Karimag, 30 år
  • Fjällsippa

Grattis och välkommen plett!

På testet så visas antal veckor (ungefär) efter befruktning men annars brukar man räkna (hos barnmorskan, och på Libero etc) antal veckor sedan senaste mensens första dag. Så det är alltså ca två veckor extra som man egentligen inte är gravid, men som räknas med i graviditeten liksom. Jag går in i v 14 i morgon, men bebis är bara 12 v gammal.

Du kan ringa MVC direkt. På vissa ställen kan det vara svårt att få tid så det är lika bra att ringa.

Jag vet inte om det är olika, men jag hade i v 8 ett hälsosamtal då jag vägdes och vi gick väl igenom hur jag åt och mådde, och jag fick info om att inte röka och dricka typ, och sen kanske två veckor senare inskrivningssssamtal med provtagning och mer information och genomgång av eventuella sjukdomar.

Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!