Inlägg från: Fjällsippa |Visa alla inlägg
  • Fjällsippa

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Sserena86 skrev 2014-12-03 09:39:42 följande:

Jag har inte riktigt orkat hänga med i den här tråden sen vårt missfall, kan inte ni andra uppdatera lite om hur ni ligger till och hur era graviditeter har varit hittills?

Grattis och välkommen tillbaka Sserena!!

Jag gick in i v.14 idag och var på ultraljud. Vi valde att inte göra kub för vi vill inte göra fostervattenprov. Men allt såg fint ut på ultraljudet. Den lill* krabaten sprattlade som bara den och det var så häftigt att se! Det blev lite mer verkligt idag! Ja jag fällde en tår...

Mitt första tecken på att jag kanske skulle ta ett grav test var att jag inte hade några som helst symtom. Varken pms eller skengraviditetssymtom. Jag tror det var först någon vecka senare som det kom, illamående trötthet och sjukt ont i brösten. Jag har haft bh dygnet runt sen dess fram till för någon vecka sen. Nu känns det som om allt börjar släppa, även om jag fortfarande är trött och mår illa men som min kollega sa, nu är du som vanligt igen, så det är väl inte lika tydligt längre. Min kompis som nyss fick barn mådde knappt illa alls och en annan mådde dåligt på alla möjliga sätt så det kan vara väldigt olika!

Jag har också nojat och varit väldigt orolig, nu senast inför ultraljudet, tänk om den inte lever! Och jag kommer nog fortsätta att oroa mig men försöker verkligen att njuta av graviditeten och det här äventyret. Och för det mesta går det bra. Bra ide att sätta upp delmål, men försök att inte bara oroa dig. Det är fantastiskt att du är tillbaka här hos oss i gruppen redan! Kram
  • Fjällsippa

Jag har gett upp och köpte mina första preggokläder idag! Senaste veckorna har jag fått knäppa upp knappen på de enda par jeans jag kan ha och jag har känt mig så tjock i mina trånga kläder men nu ska jag fanken börja använda mammakläder. Jag har svårt att se någon bebiskula än, men har verkligen fått stor (fet) mage. Och nu tänker jag släppa den fri! Herregud vad sköna mammaleggingsen är!! Men oj vad lite och fula och dyra preggokläder det finns.

• Fjällsippa
    Magnolia10 skrev 2014-12-19 15:14:53 följande:

Vilken vecka är du i? Tror inte jag fått nån riktig bebiskula än heller men magen är svullen som en ballong och måste också knäppa upp knappen på byxorna på eftermiddagen!

Jag är i v. 16. (15+2) Precis, svullen som en ballong!
  • Fjällsippa
    Fiiaaa skrev 2014-12-20 11:30:37 följande:

Är det någon som känner av fosterrörelser.Går in i v 18 imorgon och tycker mig förnimma ett svagt fladder då och då de senaste dagarna. Det är ju jättesvårt att veta om det är bebis eller om det bara är tarmarna som bråkar, men det känns ändå annorlunda än det vanliga "kurret". Det är inget man skulle tänka på om man inte letade specifikt efter det och det märks inte ens av varje dag. Undrar om det kan vara bebis...? Hoppas på det =) 

Det kan nog absolut vara bebis! Mysigt!! Jag har läst att det brukar börja i v. 18 eller senare för förstföderskor. Det "ska" tydligen kännas som en fisk som bubblar eller nåt. Jag är bara i v. 16, längtar efter att få känna något!!
  • Fjällsippa
    Magnolia10 skrev 2014-12-23 08:20:26 följande:

Vi kommer inte heller att göra det! Här i Västra Götaland blir man bara erbjuden det om man är över 35 och vi känner inte att det är nödvändigt för oss att göra det privat. Vi vet ändå inte hur vi skulle ställa oss till informationen om hög sannolikhet för kromosomfel. Vi välkomnar ett barn även om det skulle ha downs syndrom :) Men förstår att alla tänker olika och har olika förutsättningar! Man ska göra det som känns bäst för en själv! :)

Här blir alla erbjudna det i samband med ett tidigt ultraljud. Vår bm sa att själva KUB-testet inte var helt säkert så om man skulle få ett "dåligt" resultat så skulle man behöva gå vidare med FVP, och då finns det en liten risk för missfall. Vi tänkte att den risken är ändå större än att barnet har ett kromosomfel, och vi skulle ändå vilja ha barnet, så därför valde vi att inte göra testet. Däremot hade det kanske varit skönt att kunna förbereda sig på det, om man fick veta att barnet har DS, tex. Det var så skönt, för det vad ingen BM som tyckte det var konstigt när vi sa att vi bara ville ha ultraljudet, så det är nog väldigt olika hur folk väljer. De verkar vara vana vid både och.
  • Fjällsippa
    Sserena86 skrev 2014-12-23 06:07:11 följande:

Vi ska nog inte göra det heller.. Vi kommer inte att avbryta även om bebisen har kromosomfel, dessutom så är risken att den har det så himla liten. Här kostar det dessutom 2000 kr att göra det. Däremot kommer jag nog att boka ett extra "lugna ner mig" ultraljud i vecka 13-15 för att se att allt fortfarande är bra.

Ja gör det! Det ultraljudet vi gjorde i v. 13 var fantastiskt! Jag var väl inte supermobil innan, men det var otroligt skönt att se hjärtat slå.
  • Fjällsippa

Annastanna jag förstår dig verkligen! Den där overklighetskänslan hade jag med, trots tre positiva gravtest... Jag hade också blivit knäckt om jag hade ställt in mig på att göra KUB/ultraljud och sen inte får. Men jag tycker det låter väldigt konstigt att de bara ställer in undersökningen. Kan de inte betala resan till ett annat sjukhus också, det är ju faktiskt de som inte kan upprätthålla vården och ni (och andra) har kanske verkligt starka skäl till varför ni vill göra KUB. Jag tycker du ska ringa och fråga. Jobbigt med alla helger nu vara, men första vardagen hade jag ringt.

• Fjällsippa
    Grodanboll83 skrev 2014-12-24 12:48:51 följande:

Allt såg bra ut:) puh! Hjärtat slog o den är 6 mm stor :)

Härligt! God jul allihopa!!
Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!