Inlägg från: Fjällsippa |Visa alla inlägg
  • Fjällsippa

Vi runt 30 som plussat för första gången!

Stokke skrev 2015-01-06 18:53:49 följande:

Detta skulle jag aldrig säga irl men är det bara jag som tycker att det är tråkigt att vara gravid? Jag känner efter hela tiden, kissar flera gånger per dag och natt. Nervös för minsta lilla ryckning i magen.

Är bara i v15 och visst jag längtar till efter 1/2 tid. Hoppas det kommer gå snabbare och vara mysigare när magen växer så att det syns på riktigt.

Tråkigt vet jag inte, men jag har inte njutit så mycket hittills som jag drömt om att göra. Illamående, känslostormar, kissa fyra gånger varje natt, trötthet och nu senast en fruktansvärd huvudvärk, nej, det var inte vad jag förväntade mig. Det är först nu senaste veckorna som jag har kunnat njuta, ja de dagar jag inte har haft huvudvärk då. Tror för min egen del att det gjorde mycket när den stora tjockmagen gick över till en mer preggomage också. Så fåfäng var visst jag, min mogna ålder till trots...
  • Fjällsippa

Vi ska förresten på RUL i nästa vecka. Kommer inte ta reda på vilket kön det är även om framförallt jag är väldigt nyfiken!

• Fjällsippa
    Fiiaaa skrev 2015-01-07 14:23:57 följande:

Värsta beskedet på RUL. Bebisen saknar skallben och det är bara att avbryta och sätta igång aborten. I v 20!! Känner mig mest chockad nu, men jag fixar det här!!

Åh nej! Värsta värsta! Jag beklagar verkligen, men jag tror du fixar det! Stor kram!!
  • Fjällsippa

Åh vad jag också längtar till mitt RUL (1,5v kvar) nu. Är lite nojig eftersom jag inte har känt något än. I allafall inget som jag inte säkert kan säga inte är min egen puls eller gaser. Är i v.19 nu och jag vet att många inte känner förrän senare, men jag kan inte hjälpa det. Samtidigt så känner jag på mig att det är en liten krabat där inne så jag får väl lita på det.

Vi kommer inte fråga om kön. Men jag har full förståelse för de som gör det. Min man vill absolut inte och jag vill nog inte heller, men hade han velat så hade jag gått med på det. För visst är man nyfiken!!!

Fippla skrev 2015-01-09 22:32:40 följande:

Grattis!!!!

Funderar på om vi vill veta utifall möjligheten dyker upp!

Hur tänker ni andra?

• Fjällsippa
    Stiffin skrev 2015-01-15 07:31:11 följande:

Oj, vad jag blev chockad igår. När jag var i vecka 11 blev jag sjukskriven en vecka för att jag mådde så fruktansvärt dåligt. Låg och kräktes från morgon till kväll. Efter det avtog det och jag har mått oförskämt bra.

Tills igår (vecka 23+1). Stod och borstade tänderna och helt plötsligt gjorde hela kroppen uppror och dagens intag kom upp igen. Helt utan förvarning. Mådde inte dåligt, varken före eller efter.

Någon som varit med om liknande? Att illamåendet kommer rusande tillbaka - en snabbis bara? Eller kan det ha varit något jag ätit, inte alls sammankopplat med graviditeten?

Japp, jag är visserligen bara i v 20 men mitt illamående avtog runt v 13-14 för att hastigt och olustigt komma tillbaka på blixtvisit för en eller två veckor sen då jag utan förvarning kräktes (tack o lov stod jag i badrummet). Sen har det varit lugnt igen förutom att jag nu är mycket mer känslig mot äckliga (i mitt tycke) lukter och konsistenser.
  • Fjällsippa
    Stiffin skrev 2015-01-24 08:25:49 följande:

Han skulle bara ut, vår lilla älskling.

Så 03.26, 24/1-15 föddes vår otroligt starka son, Dante. Ett smörpaket på 567 gram, full av jävlar anamma och livskraft. Han mår toppen än, men vi har en lång väg framför oss.

Vecka 24+3, över 15 veckor för tidigt, men det blir bara fler dagar att älska honom på. Tack för fina ord!

Oj! Vilken liten ivrig en! Grattis till er Dante! Nu är du Mamma!
  • Fjällsippa

Vi har också valt Länsförsäkringar. Ska jag vara ärlig var det min man som valde och jag litar på honom. :)

Annars tuffar det på här. i land tycker jag tiden går så himla långsamt, jag vill träffa bebis NU!, och inland tycker jag det går så himla snabbt och är orolig över att jag inte hinner njuta av att vara gravid. I början tyckte jag mest det var jobbigt, men nu tycker jag det är jätte mysigt! Hur har ni andra det?

• Fjällsippa
    Sserena86 skrev 2015-02-15 17:01:32 följande:

Jag antar (hoppas) att jag är i de sista veckorna med oro nu.. Har just nu inga symptom, typ ingen mage och känner inga sparkar (än). Är i vecka 16 och har sett bebis på ultraljud två gånger så jag borde sluta oroa mig och börja njuta :D längtar tills bebismagen kommer och efter att känna sparkar.. Och så längtar jag såklart till RUL om fyra veckor. När är din bebis beräknad? Vilken vecka är du i?

Ja fy vad jag har oroat mig. Jag kände första sparken i v. 19, men sen var det lugnt ett tag innan nästa och sen lugnt igen. Nu känner jag bebisen varje dag, men vissa dagar lite mindre och självklart blir jag direkt orolig. Men på det hela är jag betydligt mycket lugnare nu efter RUL och att vi känner sparkar gör mycket! Men ibland tänker jag att det hör väl till, från och med nu är vi föräldrar och då oroar man sig för sina barn. Jag är 34 och min mamma oroar sig fortfarande för mig, haha.

Alla graviditeter är såklart individuella och olika men fram till typ v. 18 tyckte jag knappt att jag hade någon mage, sen satte det fart och nu märks det tydlig skillnad varje vecka!

Jag är v. 24 nu, bebisen beräknad till 9/6. När ska du ha?
  • Fjällsippa

Välkommen tillbaka Lisen84! Åh vad jag är glad för din skull! Håller verkligen tummarna!

Jag är glad för oss alla i den här gruppen, men har varit lite off ett tag nu och inte skrivit så mycket. Men jag finns här!

Vi har också börjat kolla på vagn. Funderar på en Britax (Brio) Go Next. Någon som har koll på den? Jag är lite fundersam över decsmå hjulen fram men tycker annars den verkar superbra.

• Fjällsippa
    Lisen84 skrev 2015-03-28 09:19:13 följande:

Tack tjejer <3

Ni som har kommit så mycket längre i graviditeten.. Gjorde ni KUB?? Bor i Sthlm o här är det väl gratis tror jag.

Jag gjorde inte KUB. Vi ville inte göra fostervattenprov och förstod det som så att får man ett "dåligt" resultat på KUB så behöver inte det betyda något utan då får man göra fostervattenprov. Dessutom visste vi inte vad vi skulle göra om det visat sig bli dåligt resultat. Har inte funderat på det så mycket sen. Funderar mer på fall det är en pojke eller flicks och hur den ser ut och hur den är i sin personlighet. Börjar verkligen längta! V. 30 nu.
  • Fjällsippa

Nu börjar det snart närma sig slutet hör känns det som, vecka 33 nu.

Jag har den senaste veckan funderat mycket på hur bebisen har det där inne i magen. Jag läste att den kan drömma. Vad drömmer den om? Kan den drömma mardrömmar? Kan den bli rädd? Ledsen? Hungrig? Glad? När den hickar, känns det obehagligt för den? Vi har två katter som gärna ligger på magen och precis intill magen. Kan bebisen höra när kissarna spinner? Sånt här går jag och funderar på hela dagarna.

Jag funderar också på när det är dags att packa BB-väskan? är lite sugen på att göra det redan nu, men vill ju verkligen att bebisen ska stanna kvar i magen många veckor till.

Vad funderar/pysslar ni andra med?

• Fjällsippa
    Diamant skrev 2015-04-18 07:44:25 följande:

Jag har också funderat på om bebisen hör när katten spinner, men jag har läst att ljudnivån inne hos bebisen (bakgrundsljud från våra tarmar, hjärta osv) går att jämföra med en högtrafikerad väg så jag undrar om så låga ljud går igenom. Men jag hoppas att dom hör! Hade varit mysigt om de redan nu vande sig vid ljudet av katt och kanske t.o.m lugnas av det dova spinnandet <3 

Är också i v.33 nu, funderar mycket på förlossningen då det varit mycket oklarheter om vilken förlossningsmetod som skulle vara tryggast för mig. Har fortfarande inte fått beslut men det kommer nästa vecka. 

Funderar också på vad bebisen är för en, vad blir det för personlighet, vem kommer han vara mest lik? Och så tycker jag att man funderar mycket på ens relationer till familjen och sin egen barndom, man vill ju det bästa för sitt barn och det som var dåligt under ens uppväxt vill man ju göra ALLT för att ens egen inte ska behöva vara med om! 

Jag ska packa skötväska och det som går av egna bb-väskan om två veckor (vi är mitt i en flytt) men hade jag varit du hade jag gjort det nu, det ingår liksom i den mentala förberedelsen känner jag. Kan kännas skönt att ha det gjort och färdigt! :) 

Hur mår du annars? Har du känt av sammandragningar? 

Har bebisen fixerat sig? :) 

Då ska jag börja packa väskan!

Jag mår bra. Jag har en del sammandragningar och börjar bli trött i ryggen, men förutom det mår jag jättebra. Jag vet faktiskt inte om den är fixerad än, hur vet man det? Jag ska till barnmorskan i nästa vecka, kanske kollar hon då?

Vad jobbigt att du inte vet hur själva förlossningen blir. Vad är det man funderar på?

Har ni bestämt något namn till er lille kille? Vi vet ju inte vad det blir och har en hel radda namn som vi testar och funderar på.
  • Fjällsippa
    Lisen84 skrev 2015-04-18 08:04:34 följande:

Hej tjejer

Härligt att läsa att ni bara har några veckor kvar! :) är ni nervösa/rädda inför förlossningen eller bara förväntansfulla? Tog ni reda på könet innan? Min sambo vill inte att vi ska ta reda på könet men jag jobbar själv med bilddiagnostik (ultraljud i synnerhet) så kommer nog bli svårt för mig att inte se vad det är! Och isof.. Ska jag hålla det hemligt för mannen i flera månader!? Kommer ju inte att gå :)

Jag går in i v 11 imorn och igår prövade jag och min syrra hennes doppler (angelsound tror jag den hette) och vi kunde höra hjärtljud! Trots att det var så tidigt :)

Jag är sjukskriven sedan 1 v tillbaka pga illamående. Kräks morgon, middag, kväll trots postafen, lergigan comp och akupressurarmband.. Är det någon som har något dunderknep när det gäller illamåendet? Funderar på akupunktur, kan man isof få remiss via BM eller läkare? Är ju rätt dyrt annars. Men kanske värt att testa iaf.

Jag är faktiskt inte rädd inför förlossningen, jag ser fram emot den. Både för jag vill träffa bebisen och för att det känns som en utmaning, ska bli spännande att se hur jag tar det.

Vi tog inte reda på könet. Förstår att det kan bli knepigt för dig, men du får väl säga till barnmorskan att du har den kunskap du har så får hon/han hålla sig undan skrevet på barnet eller vinkla bort skärmen. Samtidigt vill man ju se så mycket som möjligt av sitt lilla pyre, så det känns ju inte så kul att vinkla bort skärmen för er.

Jag har tyvärr inget mer tips än de du redan testat. Jag mådde konstant illa till v. 18 ca, men kräktes inte så många gånger. Seaband och att se till att aldrig bli riktigt hungrig hjälpte för mig. Plus att mannen fick sköta allt i köket, jag kunde inte gå i närheten för det var alltid någon lukt jag inte klarade av.

Vet inte alls hur det funkar med akupunktur, ring och fråga din barnmorska. Kolla också om det finns någon sjukgymnast som ger akupunktur. Till den behöver du ingen remiss och det är ju inte lika dyrt som om du går till någon privat på stan. Hoppas verkligen ditt illamående ger med sig snart!!
  • Fjällsippa

Min bebis hade vänt sig men var också ruckbar. Jag gissar att det betyder att den kan snurra några varv till?

Hur har det gått Diamant, vet du något mer om hur det blir, kejsarsnitt eller inte?

• Fjällsippa

Hur är det med er alla? Jag tycker det börjar bli drygt nu. Visserligen två veckor kvar till BF och jag tror nog den lille kommer stanna inne ett tag till därefter också, men jag börjar bli otålig. Jag sover uselt om nätterna och är dötrött hela dagarna trots att jag sover mitt på dagen. främst sover jag dåligt för jag har så mycket myrkryp i benen. Någon som har samma, något tips?

• Fjällsippa
    Sserena86 skrev 2015-05-26 12:58:15 följande:

Magnesiumtabletter och ett glas mjölk innan du går o lägger dig har jag hört ska hjälpa mot myrkryp! Har du testat det?

Magnesium har jag testat, hjälpte inte alls. Mjölk har jag också hört, men tycker verkligen inte om mjölk så jag har undvikit det. Men får kanske testa ändå. Banan brukar kunna få bort det värsta men nu hjälper inte ens det.
  • Fjällsippa

Ja, komsi komsi bebis!! BF+9 för mig idag, är sååå less på det här. Varför vill inte min bebis komma ut och träffa oss? Vi längtar ju ihjäl oss!!

• Fjällsippa

Grattis Ellonbellon!

Vår pojk kom för en och en halv vecka sen, på BF+16. Han ville helt enkelt inte ut, så det blev igångsättning.

Svar på tråden Vi runt 30 som plussat för första gången!