Ställer man en bil på en ica parkering en dag och den är buckel och repfri när den parkeras lär den se ut som en abstrakt målning av en valnöt när bilen hämtas på eftermiddagen. Garanterat. Varför? Därför att stressade föräldrar med småbarn verkar ha extremt dålig koll på andras bilar och var hörnen på egna (och andras) bilar slutar och börjar.
Har suttit och väntat i min bil på maxis parkering många gånger.
En gång ser jag en ung tjej, småbarns mamma, duktigt stressad, backar ur sin bil ur p-ficka, lägger över lite tidigt och repar hela sidan på intill stående bil (ja, kanske inte hela, det var nog 10cm som inte var buckligt eller repat). Jag går lugnt ur min bil och går fram och knackar på rutan precis när hon ska köra vidare. "Du kanske inte såg det men du har repat hela bilen intill här, du får nog vänta på ägaren så vederbörande kan få ersättning på din försäkring". Det ville hon inte kännas vid. "hon hade inte varit på den bilen". Suck. Hon åkte. Sparsam koppling till den egna självkritiken i det fallet. Kvinnan som ägde den påkörda bilen kom ut 10 min senare var inte direkt fryntlig när hon fick se vad som skett. Av en händelse råkade jag tagit regnr på bilen som utförde dådet. Lämnade över det och mitt telnr till ägarinnan som nog var lite tacksam för det mitt i eländet.. Hörde aldrig nått sen iofs.
Ärligt talat ska man kanske inte bara skylla helt på barnfamiljerna för det är många som är ganska oaktsamma. Själv har vi lärt våra barn att vara EXTREMT försiktiga när vi åker och handlar, inte bara när dörrar ska öppnas, utan även hur man rör sig på parkeringen osv. Detta gäller ju även andra trånga platser som färjor och liknande. Vi lärde dem tidigt och nu oroar jag mig aldrig. De har björn koll.
Ang familjeparkering. Folk är ju så EXTREMT lata att de självklart vill stå nära ingången. Hade det gått, hade de tagit bilen IN på Ica åxå men de har inte börjar med Drive in ännu mig veterligen. Som nån annan här i tråden har redan skrivit om det, ÄVEN om jag ställer mig längst bort på parkeringen där det är TOMT så står det oftast nån bil TÄTT, TÄTT intill när man återkommer så man knappt får upp dörrarna på egna bilen. Det undrar jag VARFÖR, mer än att folk ställer sig på familjeparkeringen för det är lätt förklarat, de är lata men längst bort, varför kan inte en ensam bil får stå där för sig själv?