• Amber82

Nya BF Februari 2015!

jemo2014 skrev 2015-01-07 10:23:02 följande:

Hejsan hallå!
    Har fått tillgång till lägenheten vi köpt så "vi" renoverar mest varje dag och jag har inte så mycket dötid längre. Det är så frustrerande vad lite jag kan hjälpa till med nuförtiden, kan ju bara göra saker i typ midjehöjd och inget ansträngande. Jag ser mest till att det finns snacks och mat till alla som jobbar och kör alla hit och dit. Har en madrass, kudde och täcke så ibland lägger jag mig på golvet och vilar :)
    Har börjat känna mer och mer sammandragningar och är orolig att jag stressar för mycket. Sover ju ingenting längre heller och har väldigt ont i högra sidan. Imorgon ska jag till läkaren och hoppas på att få bli sjukskriven...!

Vecka 36 på fredag!!!!!

Det låter som att du har tillräckligt att göra ändå, tror att det är klokt att passa på att vila så mycket som möjligt. Förstår att det är frustrerande att inte kunna hjälpa till så mycket som du hade velat men det finns säkert saker du kan göra framöver i ert hem när du känner att du orkar mer
  • Amber82
    Anonym (snö) skrev 2015-01-07 20:38:49 följande:

Vad är det jag känner när det gör så ont i låren, runt troskanten och nedanför troskanten så fort jag rör mig/ går/reser mig upp.. haft så nu i 2-3 dagar. aldrig känt så förut inte ens förra graviditeten. 

För mig känns foglossningen delvis av på insidan av låren, påminner om träningsvärk och till en början förstod jag inte att det var fogarna jag kände av utan trodde att det var just träningsvärk.
  • Amber82
    örnen skrev 2015-01-09 22:25:57 följande:

Hur många veckor innan bf slutar ni att jobba? (Ni som arbetar nu alltså)

Två veckor innan men jag känner att jag är riktigt sliten nu och ångrar att jag inte har planerat att gå hem tidigare, har tre veckor kvar att jobba
  • Amber82
    akbejan skrev 2015-01-10 22:01:57 följande:

Har varit en vända på förlossningen idag. Har alltid annars en extremt aktiv tjej i magen på dagarna, aldrig en lugn stund och så sover hon på natten men idag på eftermiddagen började jag bli orolig då jag knappt känt henne alls. Bara några små buffar.

Ringde och blev tillsagd att åka in direkt.

Fick göra ctg-kurva, flödesmätning, blodtryck, ja, allt. Allting var helt normalt och på ul när läkaren zoomade in på huvudet gäspade hon stort flera gånger. Sömntuta! Är fortfarande lugnare än tidigare men inte lika lugnt längre. Kanske bara byter rutiner, men jag gillade de gamla bättre i så fall då jag får sova på nätterna.

Skönt att allt var lugnt! Jag funderade också på att ringa förlossningen idag av samma anledning, varit väldigt lugnt i magen och det brukar annars vara full fart till och från hela dagarna. Tror dock att min bebis också har en vilodag för omväxlings skull, jag kände en del ordentliga rörelser för ett par timmar sedan.

Så jobbigt med denna oron, jag känner att det har påverkat mig hela dagen att jag har försökt känna efter om bebisen rör sig som den ska I morse vaknade den inte ens fast storebror satt och hoppade på magen och den har knappt flyttat på sig när jag har tryckt ordentligt med händerna. Nu känner jag mig som sagt lugn igen, med storebror var jag van vid att han hade vilodagar men denna lilla i magen lever rövare varje dag
  • Amber82
    Anonym (snö) skrev 2015-01-10 22:57:39 följande:
    Okej de skulle jag känna mig lugnare med :), rätt stressad över å ha så långt å vara andragångs föderska då första förlossningen gick på två timmar från vattenavgång.
    Förstår att det måste vara stressande! Vi har 10-15 minuters resväg bara och även om förra förlossningen tog lång tid känns det skönt att slippa sitta i bil längre än nödvändigt medan man har värkar.
  • Amber82
    örnen skrev 2015-01-15 23:29:33 följande:

Hur ofta känner ni som är i v.36-37 era bebisar? Denna jäkla oro! Jag känner min varje dag och ser utanpå att hon rör sig men inte så mycket. Förr kände jag mycket när jag låg på sidan men inte nu längre så mycket.. Vet att hon är fixerad och tänker om det kan ha nåt samband?

Jag har gått omkring mycket idag (jobbat heldag + möte på banken) men även på kvällen har det varit rött lugnt, bara några buffar. Ska vila mer i morgon och hoppas hon kommer igång. Vad säger ni? Jag går in i v37 i morgon.

Min bebis är väldigt aktiv och jag känner starka rörelser flera gånger varje dag, både rumpan, knän och fötter. Den ligger med huvudet nedåt men huvudet var rörligt förra veckan. Det borde ju bli så att de kan röra sig mindre när de är fixerade men jag är ingen expert..

Mycket beror också på hur de ligger, min lade sig nyligen på ett annat sätt än hur den oftast ligger och jag blev sjukt orolig för att jag nästan inte kände något alls ett par dagar. Har du ingen tid med barnmorskan snart? Om inte så kan man ju ringa och rådgöra med henne, eller det är väl kanske bättre att ringa förlossningen så du får komma och göra en ordentlig koll om du är orolig. Bättre att kolla med förlossningen en gång för mycket om man är osäker och tycker att rörelsemönstret blir annorlunda.
  • Amber82
    SkogsstjärnN skrev 2015-01-16 09:25:23 följande:

Själv kan jag inte längta nog med att vara klar med dethär. Blodtrycket skenar, fått medecin som ger mig extrema skakningar (kan inte dricka ur glas, fy fan) och av erfarenhet räknar jag inte med att blodtrycksmedecinen ens kommer hjälpa. Ultraljud på måndag, sedan inläggning/spec mvc varje dag/ spec mvc varannan dag/förlösas. De säger att det kan stanna såhär hela graviditeten (dvs gränsfall inläggning) men de har iaf lovat att lyssna ifall jag inte orkar och vill bli förlöst. Kommer inte behöva gå över tiden iaf, och kommer få snitt om jag vill. Ctg normalt men visar ändå att hon är tröttare och påverkad om man jämför med hur hon levt rövare tidigare.

Vill mest gråta hela tiden, är så sjukt utmattad. Haft högt blodtryck utan medecin sedan vecka 22, att nu i vecka 36 sättas in på medecin och inte ha någon koll vad som händer och veta att det kan bli kaos över några timmar. Fredag var blodtrycket 130/90, måndag 150/100 och igår 160/110, ligger på 90/60 normalt så dethär är väldigt högt. Ingen protein än, men börjar det läcka protein räknar de med att det går fort tills att jag är jättesjuk.

/gnällfia

Jag känner mig också rätt less nu, sjukt sliten, ont i kroppen och sover dåligt vilket gör att jag inte orkar med dagarna. Mina krämpor är nog lindriga i jämförelse med dina och du har all rätt att klaga, det låter inte alls roligt med ditt mående och ovissheten! Det låter iaf som att dom håller koll på dig och bebis, och vad skönt att dom lyssnar på dig om du skulle känna att du inte orkar mer.
  • Amber82
    örnen skrev 2015-01-16 12:25:36 följande:

Fick tid på fl 14.30 för en koll. Har legat hela dagen idag och sjungit, läst högt för magen men bara någon diffus rörelse. Jag tänker att när jag ligger/sitter i soffan bordsvin ju röra sig mer än om jag går för då vaggas hon väl? Ringde och rådfrågade men fick idag en ganska otrevlig bm men fick en tid iallafall.

Är tacksam att vara i v37 men hade önskat att det var V40, hatar att oroa mig, blir skönt med psykologen på tisdag faktiskt.

Strunta i att bm var otrevlig och tänk på dig själv och din bebis, skönt att kolla upp hur det ser ut när man är orolig.
  • Amber82

För min del har det känts som att det inte är så mkt som behöver förberedas, vi har inte hunnit få undan skötbord och annat eftersom sonen inte ens är två år än. De kommer dessutom att vara födda samma årstid så vi har kläder som kommer att passa rätt länge framöver. Både skönt och lite tråkigt, sen kommer jag troligtvis att köpa lite nytt till bebisen när jag vet vad det är för en liten som kommer ut Det enda som behöver göras är att leta fram och tvätta kläder, sen har jag tänkt att köpa en bärsjal så jag får händerna fria för storebror. Någon med barn sedan tidigare som kan tipsa om bra sjal?

• Amber82
    Loncelot skrev 2015-01-17 09:02:19 följande:
    Vi har baby björns bärsele :) fick beg. av en vän för 4år sen smile1.gif
    Har också en baby Björn men vill ha sjal som jag förhoppningsvis kan amma i så jag slipper bli helt låst till soffan
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!