• Amber82

Nya BF Februari 2015!

hemljuvahem skrev 2014-10-16 19:02:37 följande:

Oh vad gör man för att få en babybox :) Vet att man brukar få något via Libero men denna har jag inte hört om

Finns flera olika boxar/gratisgrejer man kan få på olika ställen, googla på babybox så kommer det upp sidor med tips på var det finns. Man får oftast massor med prover och blöjor så jag märkte med förra barnet att det är mycket man kan skippa att köpa själv precis i början, typ krämer och sånt Bättre att vänta och se vad man behöver allteftersom och använda gratisgrejerna för att få en uppfattning om vad man gillar och vad som är onödigt.
  • Amber82
    MammaÄrJag skrev 2014-10-16 19:17:21 följande:

Har alla här blivit rekommenderade att vaccinera sig nu ? Har ni bestämt om ni ska ta den ? Själv velar jag fortfarande :-/

Har inte hört något om vaccin, tror inte att jag vill ta något men det beror nog på om barnmorskan rekommenderar det och i så fall varför. Är det mot influensa?
  • Amber82
    saragranberg skrev 2014-10-16 18:59:24 följande:
    Har för mig att jag läst att dom skulle fyllas på nu under hösten :) Hoppas det är snart så att du också kan få denna Box :)
    Ja det står på hemsidan att dom ska finnas igen under hösten så jag hoppas på det! Vill även ha apoteksgruppens box, den verkar bra men har inget sådant precis i närheten. Kanske värd att åka en liten omväg för
  • Amber82
    jemo2014 skrev 2014-10-27 16:16:20 följande:

Buhuuu, jag har så ont av foglossning i ryggslutet. Har precis varit inne på toaletten på jobbet och gråtit en stund. Jag har verkligen inget fysiskt krävande jobb men sååå jävla ont. Det har gått i vågor, som i skov och nu är det värre än någonsin. 
    Hur fan ska detta gå?
    Har bokat tid hos sjukgymnasten imorgon bitti och hoppas på akupunktur. Känner inte igen min kropp!!!!!!!!!!!!!!!!! Gråter

Jag känner också av fogarna väldigt mycket nu, har tidigare mest känt av det framtill men i helgen när jag hade dammsugit la jag mig i soffan och hade helt sjukt ont i ryggen Det kändes verkligen som att det delades bak vid svanken och bara knakade till så fort jag rörde mig lite. Har du varit till sjukgymnasten tidigare och använder du bälte? Vad sa dom om akupunktur? Har själv inte tagit mig för att boka tid men skulle vilja göra det för att få veta om det skulle vara värt att köpa ett bälte, vet inte om det hjälper om man mest har ont i främre fogen.
  • Amber82
    hemljuvahem skrev 2014-10-28 22:17:18 följande:

Någon mer än jag som undrar över Kiriaki? Hon var så aktiv och nu inget :/ Hoppas det inte hänt något.

Har också undrat över var hon har tagit vägen, länge sedan hon syntes till här..
  • Amber82
    jemo2014 skrev 2014-10-29 09:16:38 följande:

Jag var hos sjukgymnast för första gången igår och jag fick låna ett bälte av henne som jag har på mig just nu :) Hon ville inte göra akupunktur vid första besöket, men jag ska dit nästa vecka så jag hoppas på det då.

Skriver mer om det här: http://familjenkling.wordpress.com/2014/10/28/besok-hos-barnmorska-och-sjukgymnast-check/

J
    ag TROR att bältet hjälper, känns ju liksom som att det håller ihop höfterna, jag blir inte lika rörlig och det är ju det som är problemet med foglossning,att man blir överrörlig i bäckenet. Gå till en sjukgymnast så kanske du får låna ett bälte för att se om det är något för dig! Vissa trivs inte alls med det...

Har fått tid hos sjukgymnast på måndag så får se vad hon säger, skulle vara spännande att testa akupunktur då många säger att det hjälper. Kan tänka mig att det är olika i olika landsting vad som rekommenderas och vilken hjälp man kan få.
  • Amber82

Jag har gått upp typ tio kilo hittills, jag försöker att inte stressa över vikten för jag tror att det inte går att påverka helt och hållet själv ändå. Gick upp ca 25 kilo förra grav och hade gått ner allt efter typ fyra månader. Givetvis är det bra att försöka äta hälsosamt och röra på sig så gott man orkar för jag tror att det underlättar för en själv när det blir tyngre mot slutet och för att orka med förlossningen. Jag borde äta lite mer hälsosamt kan jag känna men har svårt att få till det tids- och orkmässigt..

• Amber82
    SkogsstjärnN skrev 2014-10-30 20:02:59 följande:
    Det blev en Bugaboo Buffalo, den som närmast kom att fylla våra behov. Hoppas det blev rätt:). Vill ha hem och klämma men det blir först till jul som vi får den. Mer tid att kolla på allt det andra:).

Jag har inte ens fått fråga om vaccinet, är inte det konstigt? Hon kanske är glömsk min BM, hon sa i veckan att jag inte var immun mot röda hund enligt proverna som hon tog för 16 veckor sedan men att hon glömt säga:P
    Jag fick inte heller någon info om vaccinering av bm utan fick fråga själv, lät inte på henne som att hon alls hade tänkt ta upp det heller. Känns ju lite konstigt eftersom det är allmänna rekommendationer om att man ska ta det som gravid och drop in-vaccineringen pågår just nu. Sen är det givetvis upp till var och en att bestämma om man vill följa rekommendationerna men kan tycka att bm borde informera, jag hade inte haft en tanke på vaccin om jag inte hade läst om det i den här tråden
  • Amber82
    mocha8676 skrev 2014-11-06 08:46:44 följande:

Eftersom min ullaredsresa inte blir av ska vi åka till närmaste "storstaden" Karlstad och kolla Ikea. Ska tröst shoppa lite gulliga kläder i stl 50 på polarn och pyret som kör på 20% rabatt idag. Tänkte skippa stl 50 helt, men min kompis bebis som var 54 cm lång och vägde 4 kg var stl 56 alldeles för stort.

Ni som har barn sen tidigare.. Vad anser ni om storlekar? Har läst att många skippar stl 50 då vissa bebisar kanske bara har den storleken i ett par veckor eller så.

Sen ska jag kolla på skötväska också! Förslag på annat å titta på?

Min unge var lika stor som din kompis bebis och vi hade inga kläder alls i storlek 50. 56 var till en början en aning stort men jag har alltid föredragit att kläderna är lite stora hellre än för precisa, ärmar och ben går att vika upp. Tänker att det mycket är en smaksak hur man vill att kläderna sitter, jag vill inte att det ska skava på nåt sätt och då är det bättre med lite för stort som bebisen kan växa in i. Sen kommer du att märka att det kan skilja något oerhört vad gäller kläder i samma storlek beroende på modell och tillverkare... man lär pröva sig fram och jämföra helt enkelt
  • Amber82

Jag tyckte nog att det jobbigaste med första förlossningen var känslan av att inte ha kontroll över kroppen, jag kände mig nästan förnedrad (i brist på bättre ord) efteråt eftersom jag var så maktlös och kände mig utlämnad inför min man och personalen på förlossningen. Det är enligt min uppfattning en väldigt intim och sårbar situation man befinner sig i när man föder barn. Smärtan är ju också svår att förbereda sig inför och jag ångrar att jag inte tog mig tid att gå någon kurs innan, trodde att jag skulle hantera det hela bättre än jag gjorde och jag känner mig fortfarande besviken över att det var en så negativ upplevelse. Hoppas på att få revansch denna gång och kommer att gå på gravidyoga för att försöka förbereda mig så gott jag kan.

Svar på tråden Nya BF Februari 2015!