jemo2014 skrev 2014-12-03 08:31:31 följande:
Var inne en sväng på förlossningen igår. Hade känt minskade/nästaninga/mkt otydliga fosterrörelser i nästan 48 timmar. Jag ringde och frågade hur man bör agera och de ville ha in mig på koll. Men det var ingen fara med bebbe! Blev uppkopplad på sån där ctg och bebisen betedde sig precis som hen bör :) Så jäkla skönt.
Oroligt att vara gravid för första gången, det är så svårt att veta hur allt "ska" kännas! Eller hur? Jag menar, det är klart att bebisen kan ändra position så sparkarna inte känns lika mkt och att den har dagar då den är extra seg och trött, men hur ska jag kunna urskilja det? På samma gång vill jag absolut inte vara "en sån där" som åker in och ut på förlossningen hela tiden pga oro. Jag vill ju vara cool... 
Jag känner också att jag blir orolig när jag kommer på att jag har känt mindre rörelser, sådär var det även med första barnet. Han kunde vara helt vild vissa dagar för att sedan knappt kännas av på kanske två dagar, alltid efter dessa vilodagar var det som att han vaknade till och hade växt sig större och starkare på något sätt. Även när han var född höll beteendet i sig, han vilade vissa dagar för att sedan piggna till och ha lärt sig något nytt
Tycker som sagt att det är svårt att vara lugn även fast jag har varit gravid tidigare, försöker tänka att oron är en del av föräldraskapet för när bebis är ute fortsätter oron fast för nya grejer. Vet inte hur ofta jag kollade så han andades när han var nyfödd, och kan erkänna att det händer fortfarande att jag kollar eller lyssnar efter hans andetag på nätterna..