• elless

Nya BF Februari 2015!

Idalin2 skrev 2015-01-02 21:56:43 följande:

Skönt att det är bättre! Jag märker inte av det förrän jag vaknar till av smärtan och då byter jag givetvis sida, men svårt att påverka innan smärtan kommer eftersom jag sover :(

Ja jag vaknade också av de innan o kunde knappt röra mig då, men nu vaknar jag oftast i tid innan det blivit så mkt
    MF v. 5+2 (20140506) I BF 20150208
  • elless
    JJF skrev 2015-01-02 21:58:05 följande:

Jag har tryckt bort babyns fötter (hälar) och hennes bak när hon trycker mot mitt sjuka revben, jag gör det automatiskt varje gång nuförtiden.. Mitt revben värker 24/7 och då hon rör i det så bränner det och gör så ont att jag måste puffa bort henne. Jag har inga bristningar men börjat få märken runt naveln, där är så spänt!

Jag vet inte om det är förvärkar, det spänner till lika som sammandragningar men intensivare än tidigare och så har jag mensvärk. 

Senast jag ringde och dom ville ha mig till förlossningen sa dom typ att jag inte ska komma innan jag kommer för att föda.. så jag drar mig för att ringa men jag kollar om det fortsätter lika ännu imorgon.

Hur trycker man bort? Är rädd att ta sönder bebisen bara jag böjer mig typ (nåja, lite överdrivet). Har funderat på hur tusan bm kan vända på ungen när den ligger där inne.

Jag skulle ringa förlossningen om jag var du och hoppas på bättre bemötande. Bebisen kan ju vara stressad eller inte må bra
  • elless
    winnethepooh skrev 2015-01-03 10:14:01 följande:

Till er som har ont i höfterna (har jag med), har ni testat att sova med en kudde mellan benen? Instoppad mellan knäna så att benen hålls höftbredd isär.

Ja jag blev så tokig så jag skaffade mig en svindyr gravidkudde som jag sover med varje natt. :)
  • elless
    JJF skrev 2015-01-03 17:24:50 följande:
    Det låter kanske brutalt att trycka bort men babyn tar absolut ingen skada :) jag trycker lätt med handen där hon sparkar, jag känner hennes fot och håller handen lätt tryckandes mot foten och skyddar det sjuka stället på revbenet. Lika gör jag när hon trycker rumpan upp så att det gör ont. 

Jag har inte haft lika mycket sd/ förvärkar idag, men magen är hård och spänd. Skall nästa vecka till BM så jag frågar henne vad hon tycker.

Jag känner inte så tydligt vad som är vad (eller ja inte alls faktiskt), men idag har trycket varit mindre tack och lov! Har däremot haft massa SD och hade ont i magen en hel timme efter ridningen idag (vilket jag inte alls brukar få ont av) och nu får jag SD så fort jag rör mig typ... Har ju inte alls känt mina SD på flera veckor och nu har de kommit tillbaka igen. De gör inte ont, men är ganska ordentliga och långvariga. Tänker lite som så att fortsätter det med SD så gör det, blir det förvärkar så blir det, och det är ju inget att oroa sig för såhär nära bf. 

• elless
    Mariiiah skrev 2015-01-05 19:32:43 följande:

Nej en kupa större rekommenderas. Jag köpte nån billig (hm, Lindex osv) i en kupa större innan fl och så får man se sen tänker jag. Förra gången fungerade inte amning så hann inte se om jag fortsatt skulle ha köpt en kupa större. Men man ska ju ha plats med amningsinlägg osv + att brösten ofta blir lite större. Så en kupa större rekommenderar alla :)

Testade de jag klickat hem från Boob på rea. Tog s och jäklar så töjbar! Finns gott om möjlighet där även att brösten börjat växa igen först nu igen. Fick gå upp i början av graviditeten. Köper med bygel när jag vet mer precist om storleken efter förlossningen
  • elless
    Anonym (snö) skrev 2015-01-05 20:30:36 följande:

Någon som ramlat nåt under graviditeten?

Jag gjorde nyss en vurpa i hallen å hamna på rumpan då jag skulle sparka iväg en liten boll, hur smidig får man vara :p hur som helst lite öm i magen då jag går men de sträckte väl till när jag landade.

Föll av en häst i mitten av graviditeten men har hållt mig upprätt i övrigt hittills! Halkade nästan i trappan en dag och är väldigt försiktig när det är halt.
  • elless
    Stora My skrev 2015-01-05 21:18:29 följande:

Nu råkade jag klicka hem en liten byxa till bebisen. Den var på rea, så helt okej, fastän jag egentligen konstaterat att vi nog inte behövde mer plagg i 56 men det blir ju fint till bodyn jag köpt tidigare.

Jag har redan köpt en del i 62 (och en tröja i 68 oooppps!). Går ju inte behärska sig......... Tungan ute De är ju så små och gulligaaaa kläderna! Hjärta
  • elless

Den där krabaten där inne i magen verkar ändra på sin dygnsrytm för tillfället. Det brukar vara som mest aktivt på kvällar och nätter, men igår kväll och inatt när jag vaknade var det så lugnt så att jag nästan tänkte ringa direkt till förlossningen! När jag fixade stallet och red imorse var det istället full aktivitet (så gott som det nu går då det verkar vara ont om plats), och den tidpunkten brukar det vanligtvis vara lugnt. Har förstått att man ska vara uppmärksam på minskade fosterrörelser, men samtidigt vill man inte vara den där oroliga som ringer om allt..

• elless
    Idalin2 skrev 2015-01-06 13:55:42 följande:
    Min bebis var mycket lugnare i två-tre dagar så då ringde jag förlossningen och de rådde mig att komma in. Nu var det ingen fara, men de upprepade flera gånger att det är bättre att komma en gång för mycket än att ignorera och så är det för sent. Är man väldigt orolig så kan det också vara skönt att se att allt faktiskt är bra, det skadar ju inte direkt.
    Ja det är sant, men de ändrar ju också rörelsemönster nu. Var rätt lugnt inatt med, men har känt bebisen flera gånger under dagen och det är liksom lugnare rörelser överlag, men rör sig åtminstone. Läste att de har längre vakna tillfällen och sover längre, vilket jag tycker märks. Om det skulle bli väldigt lugnt så får jag ju ringa, men ska till BM på fredag så är det som nu tills dess så väntar jag och lyssnar på hjärtljuden då. :)
  • elless

Så rädd jag blev inatt! Vaknade en stund som jag gjort senaste tiden och känner absolut ingenting i magen. Buffar på den flera ggr utan svar inifrån, men efter kanske 5 minuter kom det lite tryck tillbaka. Så läskigt med de här förändrade rörelsemönstren. Ska till bm imorgon så får höra med henne då om man kan få ngt extra UL eller ngt för att lugna sig lite. Rörelserna är liksom mindre, långsammare och svagare på något vis, vilket väl är rimligt när det börjar bli ont om tid, men ändå oroar jag mig..

Svar på tråden Nya BF Februari 2015!