Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    orolig att läxan dödar min dotters läslust

    sextiotalist skrev 2014-09-25 11:36:43 följande:

    Jag skrev att han fick A på en uppgift, inte att han fick A i betyg, han hade uppnått samtliga mål på den uppgiften.
    ja, de får betyg på uppsatser, läxprov, mellanprov, inlämningsuppgifter, gör hon tjänstefel då hon anser att en uppgift är uppförd så bra det bara går?
    Når man A-kraven på den uppgift man genomfört så ska man självklart ha ett A. Men det är inte så många uppgifter där man når A-kraven (i något ämne) som inte kräver egen reflektion och någon form av analys. En uppgift kan ju vara så väl utförd det bara går där det ändå inte är möjligt att nå A-målen för att de helt enkelt inte testas eller är en del av en specifik uppgift.
  • Flickan och kråkan
    Venne skrev 2014-09-25 11:50:15 följande:
    Det hon svarade mig var det jag skrev i ts. Minns inte ordagrannt, men att set är viktigt att lära sig läsa och att det är viktigt att föräldrar inte slutar högläsa när barnen börjar läsa själv. Det håller jag med om! Det är bara upplägget som jag tror är kontraproduktivt.
    Det var ju inte mycket till svar kan jag tycka.

    Om hon läser med flyt och avkodar bra så är min spontana tanke att de där korta fragmentariska lässtunderna som ska göras varje dag blir något som bara ska göras. Om uppgiften är mycket av "fylleri-karaktär" så förstärker ju det det.

    Kanske skulle det fungera bättre för henne att läsa en eller två längre stunder i veckan och andra dagar enbart ha högläsning från er föräldrar? Spela in sig själv när man läser med inlevelse tycker också en del barn är kul. Man kan till och med göra ljudeffekter till

    Personligen hade jag ju gärna sett läsläxan kopplad till ett gruppsamtal. Låt oss säga 3-4 barn som valt/fått varsin bok att läsa läsläxa ur. Innan de börjar läsa så samtalar de med varandra om vad de tror att deras böcker kommer att handla om genom att läsa titlar, titta på framsidornas bilder etc. De kan även jämföra sina böcker, på vilket sätt de är lika, olika etc. Om de påminner om något annat de läst.

    Sedan gör de själva läsningen hemma och väl tillbaka i skolan så samlas man åter i sina grupper och samtalar om böckernas innehåll. Stämde deras förutsägningar? Hade de valt en annan titel om de varit författaren? Vad tyckte de om handlingen och varför? Fanns det personer, händelser, miljöer i böckerna som liknade varandra? Har de själva varit med om något liknande? Och så vidare. 

    Då får ju redovisningen ett syfte - att dela med sig med kompisarna och tillsammans dra nya slutsatser.

    Jag hade gärna sett att min ettakluddare också fick lästräna i ett gruppsammanhang med ett samtal om det lästa som grund. Men här är det också väldigt traditionellt. 

     
  • Flickan och kråkan
    Michael 310 skrev 2014-09-25 13:53:08 följande:
    Låter lite som vår tekniklärare på gymnasiet som hävdade att vi inte kunde få mvg i betyg, för kursen var för kort....
    Och med det vill du säga? Det finns kunskaper som är bra att ha och syssla med som inte kräver att man använder färdigheter på A-nivå. Varje enskild uppgift innebär heller inte att man testar av varje enskilt krav på A-nivå. Skulle bli rätt ohållbart och absurt. Vet du överhuvudtaget hur dagens kursplaner är utformade och betygssystemet fungerar?
  • Flickan och kråkan
    Michael 310 skrev 2014-09-25 14:09:43 följande:
    Borde inte ett betyg vara utformat från respektive kurs? Pratar inte om delmoment yta pratar om Teknik A 40 poäng som den hette då
    Jo, så är det idag, men vi diskuterade delmoment här och enskilda uppgifter. Varje enskild uppgift testar inte alla tänkabara färdigheter på A-nivå vilket innebär att man inte kan nå A alla gånger på varje uppgift.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-26 09:34:34 följande:
    Nu var det inte frågan om studieteknik, hur man lär sig saker är väldigt indviduellt. Ja, jag antecknade massor under föreläsningarna, jag strök under och såg till att viktiga saker fanns med. Men det behövdes aldrig analysera en text, men däremot väldigt mycket aha-förståelse-upplevelser, det fick jag genom att räkna igenom väldigt många uppgifter.
    Mitt minne sitter i händerna brukar jag säga. Dvs för att jag ska memorera något, så måste jag skriva det (för hand faktiskt).
    Nej, jag skulle troligen inte fixa (eller vara intresserad) av en utbildning eller ett arbete där man måste analysera texter, utan för mig är det fakta som gäller och logik.
    Ge mig ett kretsschema så kan jag gladeligen analysera den, ge mig en text, så läser jag den och ta till mig fakta
    Problemet med ditt resonemang är att du är helt omedveten om hur du faktiskt analyserar och ständigt använder lässtrategier. Att som du hävda att analys av texter är väsensskilt från fakta och logik är inget annat än....ologiskt . Läs igenom det du skriver och upptäck hur motsägelsefullt det du skriver är.

    Att du som individ automatiskt lärt dig och omedvetet använder lässtrategier effektivt innebär inte att det är så alla andra fungerar. Det man vet är att många barn INTE lär sig lässtrategier automatiskt. Att läsförståelse INTE kommer automatiskt för att man läser mycket. För många barn är det något man måste träna och öva. Och nej, det handlar inte om att bryta ner texter i detalj och/eller att fundera huruvida Strindberg vid tiden befann sig i en psykos eller inte. Det handlar om det enkla att faktiskt kunna stryka under det väsentliga och att inferensläsa. Utan det så står man sig rätt slätt.
  • Flickan och kråkan
    sextiotalist skrev 2014-09-26 08:35:48 följande:
    Exakt, bättre att ha en text att analysera som en läxa, istället för att göra som det ts dotters lärare gör.
    Jag en fd läslus.
    Fast det var väl precis det du var emot. Analys var ju direkt förkastligt. 
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 08:18:01 följande:

    Jag förstår dig absolut. Tycker att lösning är viktigt och att det som du beskriver absolut tar ifrån glädjen i läsningen. Jag tycker du ska ta upp det ned läraren igen.

    Jag har alltid varit en läslus och älskat att läsa men jag har inga bra minnen av läsläxor av den där typen. Jag kan faktiskt tycka att det är bättre att få en "tråkig" text att läsa och sedan svara på några frågor i den texten än att man ska mäta och analysera läsande i böcker man gillar. Att tydligt dela upp det i läsa för lära och läsa för nöje. Läsa för nöje lär ju såklart jättemycket men om man "dödar" nöjesläsningen till tvång så kommer det nog inte att läsas så mycket långsiktigt.


    Och du tänker dig att det finns något slags oberoende instans som objektivt ska värdera huruvida en text är tråkig eller inte . Du får ursäkta, verkligen inget illa menat, men vad som är en intressant respektive tråkig text är ju oerhört individuellt . Lärare ger ju inte sina elever medvetet tråkiga texter för att det ska vara tråkigt . Man arbetar ju med texter som man i sitt stilla sinne har en tanke om ska ge eleverna något - formellt eller innehållsmässigt. 
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 10:52:29 följande:
    Vad jag menar är att nöjesläsning blir förstört om det ska brytas ned till tidtagande, rapporter och analyser. Då är det bättre att läraren bestämmer "den här texten ska ni läsa och sedan svara på de här frågorna gällande texten". Så får man ha nöjesläsningen ifred från sådant.

    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. Däremot så har jag ingenting emot om min chef ger mig ett långt avtal att läsa igenom och analysera inför ett möte med en kund dagen efter.
    Fast det är ju precis det läraren i fråga gör? Läraren ger barnen en läxa, bok/text med ett par uppgifter till. Det är ju inget som hindrar att barnet/barnen nöjesläser hur mycket som helst vid sidan om det. 

    Däremot undrar jag fortfarande vad syftet med just sidrapporteringen är. Jag har svårt att se en direkt poäng med det - oavsett om det är en text man gillar eller ogillar. Att göra lite reflektioner till det man läser tycker jag däremot kan ha ett viktigt syfte, men kan dela TS fundering om inte det är något som man ska göra i skolan med lärarens vägledning. Har man tränat mycket på det i skolan så kan det vara en ok läxa, men tveksamt om det är så svårt att det kräver föräldrahjälp för det har inte alla barn.
  • Flickan och kråkan
    Vinterankan skrev 2014-09-26 10:52:29 följande:
    Jag som älskar att läsa och längtar efter att sätta mig med en bok på kvällen hade helt klart tyckt att läsningen blev förstörd om jag var tvungen att skriva ned hur mycket jag läste och hur länge och sedan redovisa det för sambon. 
    Om vi undantar sdrapporteringen, måste det vara tråkigt att delge någon annan sina läsupplevelser? Samtala om läsupplevelser?
  • Flickan och kråkan
    tobbe01 skrev 2014-09-26 09:31:04 följande:
    Men ska barnen recensera stycken ur boken varje dag i veckan? En pågående recension under hela läsandet av en bok? Att de skriver upp hur många sidor de läst och för vem (under 10 min) är väl inte så belastande men är det dessutom tänkt att varje dag ska boken recenseras?
    De ska ju inte recensera, utan ha en tanke kring det lästa. 

    "Idag har jag läst fem sidor för min farmor. Peter och Stina gick in i den läskiga grottan. Det var mörkt och fuktigt i grottan och plötsligt flög det fladdermöss mot Stina. Det var ganska spännande tycker jag. Jag hade nog inte vågat gå in i grottan."
Svar på tråden orolig att läxan dödar min dotters läslust