Venne skrev 2014-09-25 11:50:15 följande:
Det hon svarade mig var det jag skrev i ts. Minns inte ordagrannt, men att set är viktigt att lära sig läsa och att det är viktigt att föräldrar inte slutar högläsa när barnen börjar läsa själv. Det håller jag med om! Det är bara upplägget som jag tror är kontraproduktivt.
Det var ju inte mycket till svar kan jag tycka.
Om hon läser med flyt och avkodar bra så är min spontana tanke att de där korta fragmentariska lässtunderna som ska göras varje dag blir något som bara ska göras. Om uppgiften är mycket av "fylleri-karaktär" så förstärker ju det det.
Kanske skulle det fungera bättre för henne att läsa en eller två längre stunder i veckan och andra dagar enbart ha högläsning från er föräldrar? Spela in sig själv när man läser med inlevelse tycker också en del barn är kul. Man kan till och med göra ljudeffekter till
Personligen hade jag ju gärna sett läsläxan kopplad till ett gruppsamtal. Låt oss säga 3-4 barn som valt/fått varsin bok att läsa läsläxa ur. Innan de börjar läsa så samtalar de med varandra om vad de tror att deras böcker kommer att handla om genom att läsa titlar, titta på framsidornas bilder etc. De kan även jämföra sina böcker, på vilket sätt de är lika, olika etc. Om de påminner om något annat de läst.
Sedan gör de själva läsningen hemma och väl tillbaka i skolan så samlas man åter i sina grupper och samtalar om böckernas innehåll. Stämde deras förutsägningar? Hade de valt en annan titel om de varit författaren? Vad tyckte de om handlingen och varför? Fanns det personer, händelser, miljöer i böckerna som liknade varandra? Har de själva varit med om något liknande? Och så vidare.
Då får ju redovisningen ett syfte - att dela med sig med kompisarna och tillsammans dra nya slutsatser.
Jag hade gärna sett att min ettakluddare också fick lästräna i ett gruppsammanhang med ett samtal om det lästa som grund. Men här är det också väldigt traditionellt.