Smutsiga sanningar om SD!
Det är dock som jag ser det inget skäl vare sig att strypa invandringen till det minimum SD vill eller att tycka bättre om de odemokratiska galningarna i det partiet.
Det är förstås flyget jag tänker på när jag hävdar att invandring och utvandring påverkar miljön. Jag har länge förundrats över att det i "sluta flyga"- debatten så ensidigt fokuseras på just rena njutningsresor till värmen. Som om det vore de enda flygresor som görs och som om inte miljön påverkas av flyget helt oavsett vad syftet med resan är.
Mängder av flygresor till och från Sverige sker ju för att människor vill hälsa på nära och kära i andra länder. Det är ingenting man kan kräva eller förvänta sig att människor ska sluta med på grund av miljöskäl och en flygskatt kommer förmodligen att påverka just den här typen av flygresor i relativt liten utsträckning.
Majoriteten av de syriska flyktingar som hann få PUT och som bestämmer sig för att stanna i Sverige när kriget är över kommer säkert att vilja återse sitt hemland och de nära och kära som är kvar där och det är svårt, tidsödande och krångligt att resa mellan Syrien och Sverige på andra sätt än med flyg. Att många lyckades göra det när de bokstavligen flydde för sina liv är ju inte riktigt samma sak som att det är ett realistiskt alternativ när en småbarnsfamilj ska besöka sina gamla föräldrar då det blivit fred i landet.
Självklart är det inte bara asylinvandring som gör att folk flyger i större utsträckning, det är all slags invandring ( och som sagt utvandring eftersom de som utvandrat från Sverige till andra världsdelar också oftast vill besöka sitt hemland då och då) . Globaliseringen generellt bidrar förstås också, idag är det inte särskilt ovanligt alls att en ursprungssvensk har en dotter som jobbar i Asien eller en son som pluggar i USA.
Ändå är det i princip bara dessa njutningsresor till vit sand och azurblått hav sluta flyga-debatten handlar om.
Jag vill ta bort transportörsansvaret.
Jag vill öka antalet kvotflyktingar till Sverige.
Jag vill ha familjeåterförening gällande make/ maka och minderåriga barn för de som redan fått asyl i Sverige.
Självklart kommer dessa saker att påverka miljön i form av ökat flygande , det är jag helt medveten om och att tro något annat vore väldigt naivt.
Ett mindre miljöskadligt flyg är en nödvändighet att utveckla och det är bråttom! Självklart kombinerat med förbättring av andra slags färdmedel, i de fall det är ett realistiskt alternativ.