SD-topparna är de som står vid köttgrytorna - för att använda det språk Sdsvansen själva ansvänder som andra partier - h'r är det verkligen befogat då ledningen får extra lön från partiet mendas fotfolket får köpa kopieringspapper för egna pengar
www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngmLPx/de-fyras-gang-styr-sverigedemokraterna
"Trycker ner intern opposition
Aftonbladets kartläggning visar på en spridd uppfattning om att gräsrötternas ställning har försvagats och att de fyra män som utgör partiledningens innersta kärna, tryckt ner all intern opposition.
– Ja, så är det verkligen. Man fick inte säga vad man tyckte, då sa ledningen ifrån, säger Christel Andersson, avhoppad SD-ledamot i Söderhamns kommun. Hon beskriver partiet som "extremt toppstyrt".
– Dessutom gick ju alla pengarna till topparna. De lever gott med höga löner och arvoden, medan vi på lokal nivå fick betala papper till skrivaren ur egen ficka. Men även om jag inte är kvar i partiet hoppas jag det går bra för dem, jag är sverigedemokrat i hjärtat.
Också Staffan Gising, avhoppad SD-politiker i Mariestad, har samma uppfattning.
– Man tål inga diskussioner, det ska vara på ledningens vis. De omger sig med ja-sägare, och det är bara sådana som har något att hämta i partiet.
Ses som ”röstboskap”
Av politiska motståndare som Aftonbladet talat med så ses SD:s tjugo riksdagsledamöter som "röstboskap" som utför vad de fyra i SD-toppen säger till dem. " "
"Men det är inte bara toppstyrning som skapat irritation i partiet. Sedan SD kom in i riksdagen har de fyra i toppen förvandlats till höginkomsttagare. Tillsammans tjänade Åkesson, Jomshof, Söder och Karlsson 3 874 000 kronor förra året. Partiledaren tjänade mest, 1 166 041 kronor. I den summan ingår – förutom riksdagsarvodet – extra lön från partiet och dessutom ersättning från hans uppdrag som gruppledare för SD i Sölvesborgs kommunfullmäktige.
Tomas Fredriksson är gruppledare för SD i Olofström och ledamot i regionstyrelsen i Region Blekinge. Han har under lång tid kritiserat de höga lönerna i ledningen.
– Politikernas löner generellt är för höga. Och speciellt i vårt eget parti så är det ett problem. De i toppen har lön från riksdagen och det har jag inga problem med. Men däremot så att de får lön från partiet också, det har jag väldiga problem med. Fotfolket får göra arbetet och det är Åkesson som tar hand om betalningen, säger han."