• JustOneQuestion

Vem ska få rummet?

Så här ligger det till hemma hos oss:

- Den ene har en 6-åring, den andre har en 14-åring.
    - Sexåringen bor på heltid, 14-åringen bor varannan vecka.

Då det råder bostadsbrist där vi bor och vi inte har råd att köpa en lägenhet, så fick vi ta denna lägenhet. Den förra, en fyra, fick en chockhöjning på hyran efter att hyran legat still några år samt efter stambyte och totalrenovering av hela fastigheten. - Vi hade inte råd att bo kvar!
    Lägenheten vi nyss har flyttat till har tre rum, - öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (riktigt kass planlösning där), ett sovrum för oss vuxna, samt ett barnrum.

Nu är frågan; vilket av barnen ska få barnrummet? (Och nej, av olika omständigheter så kan de inte dela rum med varann).
    Vi argumenterar lika starkt båda två, för våra respektive barn.

Argumenten lyder:

6-åringen bor i bostaden på heltid.
    6-åringen har leksaker i överflöd och behöver ett rum för dessa, då leksakerna inte får plats någon annanstans i lägenheten.

14-åringen bor trots allt halva sin tid i bostaden.
    14-åringen är tonåring och i stort behov av ett eget rum med dörr att stänga om sig.

Ja, vi har kört fast, som ni kanske märker.
    Så, hur gör vi nu? - Vem ska få rummet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-21 00:27
    På grund av den urusla planlösningen i kök-vardagsrum, så fungerar det inte för mig och den andra vuxna att flytta ut vår säng till vardagsrummet. Den får helt enkelt inte plats.
    Bäddsoffa är uteslutet då en av oss har dålig rygg.
    Frågan kvarstår: vilket av barnen ska få barnrummet?

• Svar på tråden Vem ska få rummet?
  • Ess

Jag förstår inte alls varför barnen inte kan dela, utan ett av dem ska ut helt enkelt.

Annars är en våningssäng perfekt. Den stora ligger där uppe och har det som sin egna hörna, och det lilla barnet där nere.

Inget utav barnen har ju egentligen så mycket att säga till om i frågan. Det lilla barnet får snällt lägga sig på anvisad plats, och det stora har iofs valet att bo heltid hos mamman och hälsa på över dagen istället. 
    Men är föräldrarna överens om att fortsätta vv, så får även den stora ligga där de säger åt hen.

• hon mot strömmen

Klart att 14åringen ska ha eget rum, ni får helt enkelt sova i vardagsrummet. 

Eller så får ni dela av stora rummet med bokhylla, garderob eller liknade så har sexåringen den större delen och ni ha den mindre. Så har vi här hemma och det funkar kanonbra. Har tom en dubbelsäng där vi vuxna sover i.

Makens äldsta barn har tvyärr inget eget rum här pga av massa olika orsaker, delvis så är han här bara någon gång om året. MEN JAG HAR FRUKTANSVÄRT DÅLIGT SAMVETE över det.

För även om han är här sällan så behöver han kunna stänga en dörr om sig. Som tonåring är det viktigt att kunna ha sitt eget krypin samtidig kunna känna sig välkommen i båda hemmen. (Däremot så är hans pappa till honom flera gånger per år.)

Självklart så kommer 14åringen att vara hos er mindre och mindre eftersom barnet inte har ett eget rum hos sin pappa. Tills slut kommer barnet komma en liten stund någongång nu och då pga att barnet inte har ett eget rum.
    '
    Ts du får ta och ändra inställning angående din bonus och eget rum. 

• Tjohalia
    stockholmare skrev 2014-09-21 10:51:43 följande:

En period bodde vi riktigt trångt med 2 barn. Vi testade olika lösningar, men att du inte vill se lösningar beror på att det i dinna ögon är självklart att ditt barn skanha eget rum.

1. Ha 2 resårbottnar i vinkel som hörnsoffa till dig och din man.

2. Barnet får ha alla leksaker i vardagsrummet men får sova i en våningsäng med 14-åringen

3. Skärma av vardagsrummet och ge det som rum till ett av barnen. Skaffa varsin tv till sovrummen

4. Ni föräldrar sover i en hemnes dagbädd som ni får ha som soffa. Det finns bäddsoffor med riktiga madrasser så ryggproblem borde inte vara ett problem.

5. Det finns sängar som man sjuter under en vanlig säng. Låt 6åringen ha en sådan under er säng. ( och ja, sex får man väl ha någonannanstans )

Det finns lösningar om man bara vill. Du kan absolut INTE låta 14åringen bädda ut en tältsäng varannan vecka.

Håller med till fullo! Det finns alltid lösningar. En 14-åring som blir förpassad till en tältsäng varannan helg, hur hade ni tänkt att det skulle fungera!? Låt 6-åringen ha rummet när 14-åringen inte sover där, och så kan ni ha en utdragssäng under eran säng som barnet sover i när 14 åringen är hos er. På så sätt kan dom dela rum utan att sova tillsammans. Sortera ut så 6-åringen inte har onödigt mycket grejer, ordna bra förvaring till leksakerna. Ge barnen varsin hörna för sina grejer och ge dom det större rummet. Sen behövs ju bara en säng i det rummet, renbädda bara när 14-åringen kommer. 6-åringen behöver ju inte vara och leka i rummet dagtid när 14-åringen är där. Det kan väl vara helt okej att ta ut en låda med lego i vardagsrummet och leka där? Organisera er ordentligt, det behövs när man bor trångt.
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Natulcien

Öppen planlösning behöver inte vara ett problem. Man kan skärma av med t.ex. bokhyllor eller skärmar. Och så kan ni sova i den avskärmade delen av vardagsrummet, och barnen får varsit rum.
    Att barnen får det bra och känner sig välkomna måste ju vara prioritet ett här, eller hur?

• QueenOfMilkyWay
    Ess skrev 2014-09-21 10:57:08 följande:

Jag förstår inte alls varför barnen inte kan dela, utan ett av dem ska ut helt enkelt.

Annars är en våningssäng perfekt. Den stora ligger där uppe och har det som sin egna hörna, och det lilla barnet där nere.

Inget utav barnen har ju egentligen så mycket att säga till om i frågan. Det lilla barnet får snällt lägga sig på anvisad plats, och det stora har iofs valet att bo heltid hos mamman och hälsa på över dagen istället. 
    Men är föräldrarna överens om att fortsätta vv, så får även den stora ligga där de säger åt hen.

Ja, som jag skrev då - våningssäng är ju superbra. Då kan minstingen sova i underslaf varannan vecka och överslaf varannan vecka (om denne själv vill det, dvs).
  • Kpax

TS, är det dessutom du som har dålig rygg och gör att ni "måste" ha ett sovrum?

• Papito
    Tjohalia skrev 2014-09-21 11:03:10 följande:
    Håller med till fullo! Det finns alltid lösningar. En 14-åring som blir förpassad till en tältsäng varannan helg, hur hade ni tänkt att det skulle fungera!? Låt 6-åringen ha rummet när 14-åringen inte sover där, och så kan ni ha en utdragssäng under eran säng som barnet sover i när 14 åringen är hos er. På så sätt kan dom dela rum utan att sova tillsammans. Sortera ut så 6-åringen inte har onödigt mycket grejer, ordna bra förvaring till leksakerna. Ge barnen varsin hörna för sina grejer och ge dom det större rummet. Sen behövs ju bara en säng i det rummet, renbädda bara när 14-åringen kommer. 6-åringen behöver ju inte vara och leka i rummet dagtid när 14-åringen är där. Det kan väl vara helt okej att ta ut en låda med lego i vardagsrummet och leka där? Organisera er ordentligt, det behövs när man bor trångt.
    Ska jag vara ärlig misstänker jag att det är den onda planen, att få tonåringen att bo hos mamman istället.

Extremt egoistiskt i så fall och som pappa kan jag inte tänka mig något mer avtändande än en kvinna som saboterar umgänget med mitt barn, hade dumpat rakt av!
  • Papito
    Ess skrev 2014-09-21 10:57:08 följande:

Å andra sidan vet vi att du för en Don Quijote-kamp mot allt vad barn heter....
  • Ess
    Papito skrev 2014-09-21 11:50:58 följande:
    Å andra sidan vet vi att du för en Don Quijote-kamp mot allt vad barn heter....
    Exakt VAD har det med tråden att göra??
  • Papito
    Ess skrev 2014-09-21 12:07:32 följande:
    Exakt VAD har det med tråden att göra??
    Att det lyser igenom i dina hårda kommentarer. Det är ju en sak att du kan tycka att sexåringen ska ha rummet men den där take-it-or-leave-it-mentaliteten är ganska hård och ska helst undvikas i en familj som vill ha en trevlig miljö och ton hemma.

Är det biologiska syskon kan jag tycka att det inte är idealiskt men håller med dig om att det kan få bli att de delar rum ett tag.

Är det inte biologiska syskon så tycker jag inte att det är schysst att tvinga ihop dem om det inte är ett önskemål från båda.

En fjortonåring behöver ett ställe att kunna vara själv på, hade de varit närmare i ålder hade det kanske funkat ändå men med åldersskillnaden tror jag att det bästa är att de vuxna försöker hitta en annan boendeform. Antingen att vara särbos ett tag eller hitta en större lägenhet.
    Oavsett hur de löser det kommer alla att påverkas av den uppkomna situationen.
Svar på tråden Vem ska få rummet?