• JustOneQuestion

Vem ska få rummet?

Så här ligger det till hemma hos oss:

- Den ene har en 6-åring, den andre har en 14-åring.
    - Sexåringen bor på heltid, 14-åringen bor varannan vecka.

Då det råder bostadsbrist där vi bor och vi inte har råd att köpa en lägenhet, så fick vi ta denna lägenhet. Den förra, en fyra, fick en chockhöjning på hyran efter att hyran legat still några år samt efter stambyte och totalrenovering av hela fastigheten. - Vi hade inte råd att bo kvar!
    Lägenheten vi nyss har flyttat till har tre rum, - öppen planlösning mellan kök och vardagsrum (riktigt kass planlösning där), ett sovrum för oss vuxna, samt ett barnrum.

Nu är frågan; vilket av barnen ska få barnrummet? (Och nej, av olika omständigheter så kan de inte dela rum med varann).
    Vi argumenterar lika starkt båda två, för våra respektive barn.

Argumenten lyder:

6-åringen bor i bostaden på heltid.
    6-åringen har leksaker i överflöd och behöver ett rum för dessa, då leksakerna inte får plats någon annanstans i lägenheten.

14-åringen bor trots allt halva sin tid i bostaden.
    14-åringen är tonåring och i stort behov av ett eget rum med dörr att stänga om sig.

Ja, vi har kört fast, som ni kanske märker.
    Så, hur gör vi nu? - Vem ska få rummet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-09-21 00:27
    På grund av den urusla planlösningen i kök-vardagsrum, så fungerar det inte för mig och den andra vuxna att flytta ut vår säng till vardagsrummet. Den får helt enkelt inte plats.
    Bäddsoffa är uteslutet då en av oss har dålig rygg.
    Frågan kvarstår: vilket av barnen ska få barnrummet?

• Svar på tråden Vem ska få rummet?
  • norrlandsflicka

Borde ju ändå rymmas att ni antingen har eran säng i vardagsrummet istället för soffan och har överkast på dagen så kan man sitta där och se tv eller att ni skaffar en bra bäddsoffa som ni kan sova i. Finns en riktigt skön bäddsoffa som är en hörnsoffa på Ikea. Den fixar då jag och min man att sova i och vi har båda ryggproblem. För bästa lösningen vore ju att ni som valt flytta till mindre tar och sover i vardagsrummet.

• Alexi
    Chester Copperpot skrev 2014-09-21 00:43:32 följande:

Rummet delas av sexåringen och fjortonåringen. båda har sina prylar där, förslagsvis i varsin vrå av rummet. Tydlig uppdelning. När enbart sexåringen är hemma används rummet som sexåringens lekrum och sovrum. När fjortonåringen är hemma sover sexåringen i föräldrasovrummet, men förvarar sina saker i det andra rummet. När fjortonåringen är hemma används rummet företrädesvis av denna person. Sexåringen kan alltså inte använda rummet som lekrum när fjortonåringen är hemma. Däremot kan sexåringen förvara sina leksaker där, och leka på andra ställen i hemmet när fjortonåringen är hemma. Detta innebär att båda måste kompromissa och vara införstådda med att kunna dela på utrymmet så smidigt som möjligt, men ändå kunna kräva en viss form av privatliv under "deras" två veckor av användande av rummet.

• QueenOfMilkyWay

Om ni bor så väldigt trångt, att den enda lösningen är att en med enkelsäng sover i vardagsrummet, så får det ju bli 14-åringen då (för jag antar att han kommer att känna sig lika ovälkommen om hans rum egentligen är ett barnrum när han inte är där. Det måste ju kännas bättre att ha en egen säng i vardagsrummet (vid TV'n, än i ett barnrum - snacka om att känna sig ovälkommen).
    Alternativt att ni införskaffar en våningssäng, så kan båda barnen sova i barnrummet när 14å-ringen är där. När 14-åringen inte är där så kan 6-åringen välja om denne vill sova i överslaf eller underslaf.

Jag tycker hur som helst inte att den som bor där varje dag, dygnet runt, endast ska få en liten hörna i vardagsrummet (som bara var på 20 kvm - då med köket inräknat!?), samt tvingas slänga en massa leksaker - inte när det faktiskt finns ett rum som denne kan få.

Ett annat förslag är, om ni bor nära 14-åringens mamma, att 14-åringen och pappan umgås om dagarna varannan vecka, men att han sedan sover hos mamman.

• myskmalva

Jag tycker att det är självklart att tonåringen ska få ett eget rum om hen vill ha det (men helt okej att ni har viss förvaring där inne, om det behövs). Sedan får de övriga funktionerna (föräldrasäng, barnsäng, leksaker, matplats, tv-mysplats etc.) fördelas på de andra två rummen. T.ex. kan sexåringen bo i vardagsrummet men att TV:n finns i stora sovrummet, eller kan sexåringen få sovrummet men att matplatsen eller tv-soffan också kläms in där. Kanske kan föräldrasängarna ställas i vinkel så att det blir som en hörnsoffa. Eventuellt skulle man kunna ställa matbordet invid sängsoffan också och på så vis få in väldigt mycket funktion på liten yta.

• myskmalva
    QueenOfMilkyWay skrev 2014-09-21 10:10:39 följande:
    Om ni bor så väldigt trångt, att den enda lösningen är att en med enkelsäng sover i vardagsrummet, så får det ju bli 14-åringen då (för jag antar att han kommer att känna sig lika ovälkommen om hans rum egentligen är ett barnrum när han inte är där. Det måste ju kännas bättre att ha en egen säng i vardagsrummet (vid TV'n, än i ett barnrum - snacka om att känna sig ovälkommen). Alternativt att ni införskaffar en våningssäng, så kan båda barnen sova i barnrummet när 14å-ringen är där. När 14-åringen inte är där så kan 6-åringen välja om denne vill sova i överslaf eller underslaf. Jag tycker hur som helst inte att den som bor där varje dag, dygnet runt, endast ska få en liten hörna i vardagsrummet (som bara var på 20 kvm - då med köket inräknat!?), samt tvingas slänga en massa leksaker - inte när det faktiskt finns ett rum som denne kan få. Ett annat förslag är, om ni bor nära 14-åringens mamma, att 14-åringen och pappan umgås om dagarna varannan vecka, men att han sedan sover hos mamman.

Jag tror att antingen du eller jag har missuppfattat något. Att ts kallar det lilla sovrummet för barnrum betyder väl inte att det inte kan vara ett tonårsrum om man hellre vill det?
  • QueenOfMilkyWay
    myskmalva skrev 2014-09-21 10:35:09 följande:

Jag tror att antingen du eller jag har missuppfattat något. Att ts kallar det lilla sovrummet för barnrum betyder väl inte att det inte kan vara ett tonårsrum om man hellre vill det?
    Givetvis kan det vara ett tonårsrum - fast vart ska då 6-åringen, som bor där på heltid, ha sina saker? Sin säng, sina leksaker, sitt skrivbord, osv.

Varför jag skrev "barnrummet" var för att förtydliga att vi talade om samma rum.
  • Mascaraklumpar

Det finns bra bäddsoffor som funkar trots dålig rygg. Man kan även lägga en tjock och bra bäddmadrass ovanpå. Jag anser att 14-åringen behöver rummet mest, men att det bästa vore om de fick varsitt rum.

• QueenOfMilkyWay
    myskmalva skrev 2014-09-21 10:31:18 följande:

Jag tycker att det är självklart att tonåringen ska få ett eget rum om hen vill ha det (men helt okej att ni har viss förvaring där inne, om det behövs). Sedan får de övriga funktionerna (föräldrasäng, barnsäng, leksaker, matplats, tv-mysplats etc.) fördelas på de andra två rummen. T.ex. kan sexåringen bo i vardagsrummet men att TV:n finns i stora sovrummet, eller kan sexåringen få sovrummet men att matplatsen eller tv-soffan också kläms in där. Kanske kan föräldrasängarna ställas i vinkel så att det blir som en hörnsoffa. Eventuellt skulle man kunna ställa matbordet invid sängsoffan också och på så vis få in väldigt mycket funktion på liten yta.

För det första; "sängarna"?
    För det andra; ska inte föräldrarna kunna sova bredvid varann längre, menar du?
  • stockholmare

En period bodde vi riktigt trångt med 2 barn. Vi testade olika lösningar, men att du inte vill se lösningar beror på att det i dinna ögon är självklart att ditt barn skanha eget rum.

1. Ha 2 resårbottnar i vinkel som hörnsoffa till dig och din man.

2. Barnet får ha alla leksaker i vardagsrummet men får sova i en våningsäng med 14-åringen

3. Skärma av vardagsrummet och ge det som rum till ett av barnen. Skaffa varsin tv till sovrummen

4. Ni föräldrar sover i en hemnes dagbädd som ni får ha som soffa. Det finns bäddsoffor med riktiga madrasser så ryggproblem borde inte vara ett problem.

5. Det finns sängar som man sjuter under en vanlig säng. Låt 6åringen ha en sådan under er säng. ( och ja, sex får man väl ha någonannanstans )

Det finns lösningar om man bara vill. Du kan absolut INTE låta 14åringen bädda ut en tältsäng varannan vecka.

• Kpax

Om 14-åringen tvingas sova i köket/vardagsrummet kommer hen inte känna sig välkommen, och kommer bo permanent hos den andra föräldern. Det är jag ganska säker på. Vill du det? Vill din sambo det? Blir det så kommer det antagligen orsaka rätt allvarliga skador på ert förhållande.

Förslag 1: Barnen delar rum, men varannan vecka bor 6 åringen där till 100%, och varannan vecka bor 14åringen där till 100% (och 6åringen sover hos er).

Förslag 2: 6åringen får en mysig loftsäng med eget krypin under i vardagsrummet/köket, en sexåring kan tycka att det är kanon, det skulle en 14åring aldrig göra.

Eller så kombinerar ni förslagen, de delar rum men varannan vecka bor 6-åringen i "kojan".

Du har inte möjlighet att ladda upp bild på planlösningen?

Svar på tråden Vem ska få rummet?