Lilindski skrev 2014-12-05 16:44:38 följande:
Svår fråga det där! Jag har hela tiden tänkt göra det efter RUL men nu får jag inte göra det förrän sent i vecka 20. Min BM vill inte att man gör det innan 19 fullgångna veckor för att tydligare kunna granska fostrets hjärta.
På jobbet har vi interna planeringsdagar då vi ska åka iväg ett par dagar innan jag gör RUL. Jag har svårt att tro att jag kommer kunna dölja min mage i vecka 20, dessutom känns det ju rätt bra att flagga för att man kommer vara föräldraledig större delen av året under just årsplaneringen.. Så för mig lutar det nog att jag säger det då vilket blir ca 3 dagar innan RUL. Försökte verkligen få till ett RUL dagen innan planeringsdagarna men hon vägrade då det fanns risk att jag inte hunnit 19 fullgångna veckor då, suck. Kommer nog försöka lyssna på hjärtljuden innan för att försäkra mig om att allt går som det ska där inne!
När man berättar för jobbet beror väl lite på vilken relation man har med sin chef och vilket förtroende man känner för denne, samt vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man tex har ett fysiskt tungt jobb kanske man känner att man behöver berätta tidigare om man skulle drabbas av foglossning, illamående eller något annat som påverkar ens arbetsinsats. Inget är ju rätt eller fel, tror lagen säger att man måste berätta minst två månader innan BF vilket ju är långt fram, så lite hur man känner själv helt enkelt!
Hur tänker ni andra?
Jag väntar till efter årsskiftet, hade jag tänkt. Nog för att jag i princip hade kunnat berätta redan nu, har ett gott förhållande med mina chefer (plus att de alla är kvinnor med barn, det känns på något sätt mer som att de har förståelse än vad en man skulle haft.. Knäppt kanske) och har precis passerat 12 veckor (12+1 idag!!! Äntligen!).
För mig är det en kontraktteknisk fråga, jag är visstidsanställd och även om det varit tal om förlängning in på nästa år så vågar jag tyvärr inte lita på att de ändå kommer ge mig det om de fick veta om gravidteten. Det är självfallet olagligt av dem OM de skulle göra så, men på den punkten är jag ändå både misstänksam och neurotisk nog för att vänta till bläcket torkat, så att säga. Vill ogärna göra en rättegångssak av det och bränna alla broar till en sjukt bra arbetsplats, ifall de nu skulle vara så korkade (ibland är de).
Dessutom vill jag berätta för familjen först, och min sambos familj får veta först till jul. Sambon vill berätta facetoface, och de bor i ett annat land så det är bara att vänta tills vi ses.