• Anonym (slutkörd)

Jag orkar inte ta hand om allt och alla :-(

Jag är generellt nöjd med mitt liv. Men jag är så fruktansvärt trött. Jag har ett barn från ett tidigare förhållande, som är helt mitt ansvar. Lever med en underbar sambo sen flera år nu och han hjälper till mycket med mitt barn osv. Men sedan ca ett år har han varit deprimerad. Detta har varit jättehårt på mig eftersom jag nu är personen som lagar mat alla dagar i veckan (förutom någon enstaka, eller om vi köper hämtmat), jag jobbar heltid med långt pendlingsavstånd (och får hjälp av sambo med hämtning och lämning av barnet i skolan/fritids). Helgerna spenderas med att handla för nästa vecka, städa hela huset, och spendera tid med mitt barn eftersom vi inte hinner ses så mycket under veckorna. När måndag kommer igen är jag utmattad. Jag orkar bara inte mer. Jag behöver någon som pysslar om mig. Jag behöver hjälp med hemmet. Jag är inte arg på min sambo, han har en sjukdom och han försöker komma ur den med mediciner osv, men just nu tar jag hand om alla och ingen tar hand om mig. Hur orkar man? Kan inte sjukskriva mig jag också för då har vi inte råd att leva. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Jag orkar inte ta hand om allt och alla :-(
  • Anonym (Rutiner)

Har ni gemensamt pratat om rutiner som förenklar?

Ex veckohandling kopplat till en matsedel och sånt som minskar stressen?

Ex fråga sambon, vad känner du att du kan hjälpa till med?

Ibland kan det ju bli missförstånd.

• Mandel
    Anonym (??) skrev 2014-09-20 10:26:59 följande:

Hade du orkat om du levde ensam? Vad är det med din sambos depression som gör att du har mindre ork?

Läs gärna mitt inlägg nr 2.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Kpax

Jag förstår att arbetsbördan blir betydligt större med sambon än om du levt ensam, jag upplever samma sak trots att vi båda är friska (och jag, precis som du, inte alls vill vara utan honom), och jag kan tänka mig att oron för honom är väldigt påfrestande den också!

Jag ser inte att du berättat här om ni har någon plan för hans tillfrisknande. Om han kanske kan ta ett ansvarsområde ( förutsatt att det inte stjälper hans tillfrisknande! ), när han ska börja arbetsträna eller liknande. Om du har ungefärliga tidpunkter när bördan lättar för dig kan det kanske kännas lättare!

Om du provat träna och det bara gjorde dig tröttare är det fel sak att satsa på just nu. Prova något annat!

• Anonym (Stämmer inte riktigt......)

Tycker det är något i situationen som inte stämmer TS.

Det står att sambon är för "sjuk" för att orka ha det ostädat, laga mat, tvätta sina kläder mm, men samtidigt klarar han att gå till sitt jobb och sköta det?!

O så lever ni på bara din inkomst, hur kommer det sig om han nu kan bidra ekonomiskt med sin lön? Flera tusen i skulder kan man ju också undra över.

Han försöker komma ur depressionen med mediciner osv stod det. Vilka mediciner, terapi, vad är planen?

• missan75
    Anonym (Stämmer inte riktigt......) skrev 2014-09-21 09:33:22 följande:

Det står att sambon är för "sjuk" för att orka ha det ostädat, laga mat, tvätta sina kläder mm, men samtidigt klarar han att gå till sitt jobb och sköta det?!

O så lever ni på bara din inkomst, hur kommer det sig om han nu kan bidra ekonomiskt med sin lön? Flera tusen i skulder kan man ju också undra över.

Han försöker komma ur depressionen med mediciner osv stod det. Vilka mediciner, terapi, vad är planen?

Vart står det att han jobbar? Jag förutsätter att han är sjukskriven.
  • missan75
    Anonym (Stämmer inte riktigt......) skrev 2014-09-21 09:33:22 följande:

Och vad är det du undrar över med deras skulder? Om en person jobbar och den andra varit sjuk och sjukskriven länge kan jag tänka mig att det kan bli en del skulder liggandes, det är väl inte konstigt?
  • Anonym (Stämmer inte riktigt......)
    missan75 skrev 2014-09-21 09:39:14 följande:

Vart står det att han jobbar? Jag förutsätter att han är sjukskriven.

Förutsätt på du bara. Står i #9 att de bor nära sambons jobb, för den som orkar läsa då förstås.
  • Anonym (slutkörd)
    Anonym (Stämmer inte riktigt......) skrev 2014-09-21 09:48:53 följande:
    Förutsätt på du bara. Står i #9 att de bor nära sambons jobb, för den som orkar läsa då förstås.
    Han är sjukskriven, men vi bor nära hans jobb (som han nu är sjukskriven ifrån), och som även ligger nära min sons skola. Vi flyttade hit just p.g.a. närheten till båda dessa. Han jobbar inte just nu och har sjukpenning, dvs bidrar inte märkvärt ekonomiskt.
  • Anonym (slutkörd)

Har ångest och mår dåligt idag för att jag ska till jobbet igen imorgon. Orkar verkligen inte. Försökte träna lite den här helgen igen men det resulterade i totalkollaps efteråt. Har inte och tänker inte dammsuga idag, utan det får sambon försöka ta under veckan om han orkar. Har bara gjort det "nödvändiga" dvs städat kök och bytt sänglakan och så tvätten. Resten får ligga just nu. 

Vill inte vill inte vill inte men ska försöka hålla ut till min semestervecka. 

• Kpax

Du har fortfarande inte svarat på mina frågor om vilken hjälp han får, och vilken planering som gjorts för hans tillfrisknande. Det känns väldigt relevant.

Svar på tråden Jag orkar inte ta hand om allt och alla :-(