sextiotalist skrev 2014-09-21 10:40:57 följande:
Jag tycker det verkar som något är väldigt kaotiskt.
Du skriver att han inte bidrar mycket till ekonomin, men är han sjukskriven så har han 80% av sin lön (om han inte är långtidssjukskriven) dvs 20% mindre, så nog bidrar han alltid.
Jag funderar på också hur städningen kan ta så lång tid. Om jag avsätter 4 timmar på städning hemma, då får jag en rejäl städning, inklusive torkning av golv etc.
Tvätten går parallellt (två vuxna och en tonåring) och en normal vecka 4-5 tvättar, lakansbyte (vilket sker ungefär varannan till var tredje vecka) två tvättar till.
Veckohandlar gör jag inte längre, men när jag var tvungen, med resa och handling, max två timmar.
Så rent krasst så skulle du kunnat fixa allt det jobbiga och tråkiga på en dag, ha tid över och ha en lugn och slö måbra dag.
Satsa även på mat som kräver minimal arbetsinsats, som grytor och allt-i-ett-gratänger. Gör då även rejält så du kan frysa in och bara ta fram och värma.
Fast nu vet du ju inte hur mycket han tjänade från början. Han har en liten inkomst men vår totala inkomst blir ca en normal månadslön. Och vad kul att du är så effektiv med din städning. Det tar inte fler än 2 timmar att städa dvs dammsuga, dammtorka och byta lakan för mig heller, men tvätten är igång hela helgen då vi bara har en maskin, så det är ju pågående att hela tiden tänka på och aldrig riktigt slappna av. Sen tar det ca 2 timmar för mig att handla varje vecka p.g.a avstånd till affärer, samt minst en timme att packa upp alla varorna och städa köket efter det (har mycket grönsaker osv som måste packas om i lådor). Till det tillkommer att jag redan är utmattad på lördagförmiddag och måste egentligen vila (p.g.a. kronisk sjukdom) och sen har jag ett barn som ska underhållas också och umgås med eftersom vi knappast träffas.
Jag gör sällan mat som inte är allt i en gryta. Då är det isåfall gryta + pasta eller gryta + ris.
Sen tror jag även att det spelar in att jag inte trivs på mitt jobb, det gör liksom allting annat jobbigare.
Det känns lite som att detta har blivit en tävling om vem har jobbigast liv. Jag har ett jättebra liv normalt, jag är nöjd med att ha mitt barn, älskar min sambo och älskar mitt hem. Men just nu är det jobbigt i och med att sambon är sjuk och jag måste sköta allt själv, plus 3-4 timmar pendling per dag ovanpå 9 timmar på jobbet, är alltså inte hemma mer än 2 timmar på kvällen innan jag måste lägga mig. Och efter 8 timmars sömn är jag ändå utmattad när jag vaknar på morgonen. Och sen går halva helgen till att tvätta, städa, diska, handla och jag hinner liksom aldrig ta igen mig. Bara för att DU inte blir trött av att städa och tvätta så betyder inte det att vi alla fungerar lika. Det gör mig utmattad.