• 1985Felicia1985

Potträningsproblem, hjälp uppskattas

Hej, en av mina söner har hamnat i ett riktigt potträningsdilema ( enligt mig). Han är föd december 2010 och fyller alltså 4 år då. Nu i somras var han inte mogen för att vara utan blöja, kissade på sig hela tiden och företog inte vad det gick ut på, och det hjälpte inte om han gick naken i lägenheten, bor i en lägenhet så har inte tillgång till trägård så att han kan träna där.
    Dottern som är ett år äldre klarade det galant när hon var 2,5 år.
    Problemet är att till nästa sommar är han 4,5 år. Känns lite stor för att ha blöja. Och samtidigt vet jag att det är en dålig idé att potträna på vintern, med mycket kläder. Har försökt vid flera tillfällen innan, bland annat i vintras och i somras både på dagis och hemma, men han förstår inte,
    hjälp, tips och råd uppskattas från en orolig och förvirrad mamma!

2009-04-10 Stella, 2010-12-23 Kevin, 2011-12-03 William, 2012-12-11 Daniel och bf 25/12-2014
  • Svar på tråden Potträningsproblem, hjälp uppskattas
  • Fjärilslarv

Pottträna i trädgård?

• 1985Felicia1985
    Fjärilslarv skrev 2014-09-18 16:48:12 följande:

Pottträna i trädgård?

Nej, menade att om man har trädgård kan barnet springa fritt och lära sig kontrollera blåsan på ngt sätt, vet inte riktigt hur, fick höra från en kompis att det var en bra ideé men har ingen trädgård tyvärr:/
    2009-04-10 Stella, 2010-12-23 Kevin, 2011-12-03 William, 2012-12-11 Daniel och bf 25/12-2014
  • Fjärilslarv
    1985Felicia1985 skrev 2014-09-18 16:58:34 följande:
    Nej, menade att om man har trädgård kan barnet springa fritt och lära sig kontrollera blåsan på ngt sätt, vet inte riktigt hur, fick höra från en kompis att det var en bra ideé men har ingen trädgård tyvärr:/
    ska barnet kissa i trädgården då eller? eeewwww
  • Orkide

Jag skulle nog ta bort blöjan så ofta som möjligt och ta med barnet på toa/potta en gång i timmen om inte oftare. Till slut lär han sig.

Fjärilslarv: Ja det är många som låter sina barn kissa i trädgården när de ska pottränas. De flesta föräldrar är inte rädda för sina barns kiss... Men det finns väl folk för allt..

• Fjärilslarv
    Orkide skrev 2014-09-18 17:15:30 följande:

Jag skulle nog ta bort blöjan så ofta som möjligt och ta med barnet på toa/potta en gång i timmen om inte oftare. Till slut lär han sig.

Fjärilslarv: Ja det är många som låter sina barn kissa i trädgården när de ska pottränas. De flesta föräldrar är inte rädda för sina barns kiss... Men det finns väl folk för allt..

jag tycker det tillhör allmän hyffs att inte kissa i trädgården.
  • 1985Felicia1985
    Fjärilslarv skrev 2014-09-18 17:17:46 följande:

jag tycker det tillhör allmän hyffs att inte kissa i trädgården.

Men när man lär sig kan det vara bra att träna, för det är väl bättre ,ed lite kiss i trädgården än inomhus + blöta kalsonger och byxor
  • Orkide

Fjärilslarv: Små barn som kissar i trädgården i potträningssyfte, tycker du att det är ohyfsat?!?!

• Yonndax

För det första är det inte ovanligt att killar inte är blöjfria förrän det är 4 ibland 5 de mognar senare än tjejer som mycket väl kan vara redo för det vid 2 års ålder. Har en son som är född i okt 2010 och vi har försökt 2 sommrar utan resultat. Han var inte redo. Slutade med att det nästan blev en fysisk kam att få honom på pottan/toan. Så vi gav upp. Fungerade inte att rutin kissa honom heller. I maj i år hände något. Han ville själv inte ha blöja. I började blev det 4-5 omgångar med tvätt om dagen men efter ett tag blev det bättre. 2 månader senare i juli ville han inte ha blöja på natten. Vi bäddade med gummilaka och han fick vara utan. Har inte hänt en enda, ENDA, olycka på natten sedan dess. Har inte hänt en olycka på dagens sedan i slutet på juni heller. Han var mogen för det och ville det själv.

Så länge din son inte säger att han vill och det blir bråk om att gå på toa så fortsätt försöka. Låt honom springa "naken" så ofta det går. 
    Prata om det och säg att ni ska åka och köpa fin nya kalsonger till honom som han kan ha i stället för bölja.
    Prova att ha ett "belönings" system där han får en stjärna varje gång han går på toa själv eller säger till. Alla andra gånger ni går di får han ett "vanligt" klister märke att sätta upp. När han kommer upp i 5 stjärnor får han en liten sak för typ 40-50 kr. 
    Prata mycket om det att det inte är nått fel med att kissa på sig och varför det händer.

• nozpa

Är det inte lättare att låta barnet avgöra när det är dags? Eller det kanske inte funkar? Har bara erfarenhet av 1, och hon ville inte ha blöja mer och så var det med det.
    Är dom inte redo så är dom ju inte.. Men vissa mutar ju barnen, och visst. 4 år är väl dags att ta till mutor kanske?

• Masken84

Jag hat en son som är 2,5 år som ärväldigt intresserad av pottan och jag har uppmuntrat honom att kissa där genom att köpa fina Kallsonger med cars som han älskar. Och så har jag även gett han ett sticker album ich efter varje gång han kissat får han sätta 1 klistermärke i boken. Och visst har det hänt olyckor men väldigt få och han har bara bajsat 1gåmg.

Så låt sonen välja Kallsonger själv, belöna om han kissar, skäll inte om han kissar på sig osv osv

Svar på tråden Potträningsproblem, hjälp uppskattas