• Yonndax

Potträningsproblem, hjälp uppskattas

För det första är det inte ovanligt att killar inte är blöjfria förrän det är 4 ibland 5 de mognar senare än tjejer som mycket väl kan vara redo för det vid 2 års ålder. Har en son som är född i okt 2010 och vi har försökt 2 sommrar utan resultat. Han var inte redo. Slutade med att det nästan blev en fysisk kam att få honom på pottan/toan. Så vi gav upp. Fungerade inte att rutin kissa honom heller. I maj i år hände något. Han ville själv inte ha blöja. I började blev det 4-5 omgångar med tvätt om dagen men efter ett tag blev det bättre. 2 månader senare i juli ville han inte ha blöja på natten. Vi bäddade med gummilaka och han fick vara utan. Har inte hänt en enda, ENDA, olycka på natten sedan dess. Har inte hänt en olycka på dagens sedan i slutet på juni heller. Han var mogen för det och ville det själv.

Så länge din son inte säger att han vill och det blir bråk om att gå på toa så fortsätt försöka. Låt honom springa "naken" så ofta det går. 
    Prata om det och säg att ni ska åka och köpa fin nya kalsonger till honom som han kan ha i stället för bölja.
    Prova att ha ett "belönings" system där han får en stjärna varje gång han går på toa själv eller säger till. Alla andra gånger ni går di får han ett "vanligt" klister märke att sätta upp. När han kommer upp i 5 stjärnor får han en liten sak för typ 40-50 kr. 
    Prata mycket om det att det inte är nått fel med att kissa på sig och varför det händer.

• Yonndax

Så jag var lat och bekväm när jag väntade på min son tills han var 3½ år? Vad skulle jag göra, tvinga honom med våld att gå på toa? Han ville inte. Vi provade med allt, fina kalsonger, klistermärken, läste en bok medans vi satt där osv. Efter ca 1 månad gallskrek han bara vi sa ordet toa/potta. Att lyfta in ett barn som gallskriker, sparkar, slås gör allt för att inte bli dit buren fungerar inte. Så vi la ner det. I våras sa han själv att han inte ville ha blöja längre. Tog ett bra tag innan han började säga till själv om toa och säga till i tid men efter det har det gått jättebra. Vill inte barnet kan du inte tvinga det till att bli blöjfri.

• Yonndax

För att förr i tiden lyssnade man inte på barnet på samma vis som idag. Var inte ovanligt att man gav lavemang för att barnet skulle bajsa vide en viss tid varje dag. Det finns säker barn som gör det av bekvämlighet men tror inte det är så många. Om man läser om potträning står det ofta att tex killar mognar senare och att det inte är ovanligt med blöja upp till 4 ibland 5 år.

Svar på tråden Potträningsproblem, hjälp uppskattas