• 1985Felicia1985

Potträningsproblem, hjälp uppskattas

Hej, en av mina söner har hamnat i ett riktigt potträningsdilema ( enligt mig). Han är föd december 2010 och fyller alltså 4 år då. Nu i somras var han inte mogen för att vara utan blöja, kissade på sig hela tiden och företog inte vad det gick ut på, och det hjälpte inte om han gick naken i lägenheten, bor i en lägenhet så har inte tillgång till trägård så att han kan träna där.
    Dottern som är ett år äldre klarade det galant när hon var 2,5 år.
    Problemet är att till nästa sommar är han 4,5 år. Känns lite stor för att ha blöja. Och samtidigt vet jag att det är en dålig idé att potträna på vintern, med mycket kläder. Har försökt vid flera tillfällen innan, bland annat i vintras och i somras både på dagis och hemma, men han förstår inte,
    hjälp, tips och råd uppskattas från en orolig och förvirrad mamma!

2009-04-10 Stella, 2010-12-23 Kevin, 2011-12-03 William, 2012-12-11 Daniel och bf 25/12-2014
  • Svar på tråden Potträningsproblem, hjälp uppskattas
  • Natulcien

Jag tror att det bästa är att invänta barnet. Barnet måste ju vara motiverat och vilja själv. Då behöver man inte potträna alls.
    Vår son var drygt 3 år när han släppte blöjan, och efter 3 dagar var det klart. Inte en enda olycka sen dess.
    Och självklart kan du ta bort blöjan när som helst på året. Varför vänta ändå till nästa sommar?

• Orkide

Förlåt men jag tror inte riktigt på att vänta på att barnet mognar. Vi ser att åldrarna på blöjbarn i förskolan ökar. Nu går många 4åringar med blöjor o ibland femåringar. Vid fem ska man börja träna på att torka sig själv efter nr två och träna på att gå på toaletten. Ta bort blöjan vid 2-3, gå på toaletten/potta regelbundet så kommer barnen att lära sig att gå själv. Förlåt men jah tycker verkligen att många föräldrar är lata och bekväma och skyller på barn o dess mognad. Sen finns det undantag o de är de barn på kanske har en sjukdom, diagnos eller inte känner av om de kiss- eller bajsnödiga etc..

• Yonndax

Så jag var lat och bekväm när jag väntade på min son tills han var 3½ år? Vad skulle jag göra, tvinga honom med våld att gå på toa? Han ville inte. Vi provade med allt, fina kalsonger, klistermärken, läste en bok medans vi satt där osv. Efter ca 1 månad gallskrek han bara vi sa ordet toa/potta. Att lyfta in ett barn som gallskriker, sparkar, slås gör allt för att inte bli dit buren fungerar inte. Så vi la ner det. I våras sa han själv att han inte ville ha blöja längre. Tog ett bra tag innan han började säga till själv om toa och säga till i tid men efter det har det gått jättebra. Vill inte barnet kan du inte tvinga det till att bli blöjfri.

• Anonym (Tyg)

Hej testa at löpa tygblöjor så han känner att de blir våta eller lägg en gammal liten handduk i blöjan så han känner obehaget av de blöta blöjorna.

Då slutar han snart för det låter som han har blöjan kvar som bekvämlighets grej.
    Sen förklarar ni att ni ska du ha blöja får du byta själv för du är ingen bäbis längre utan en stor pojk.

• Orkide

Jag skrev fyra-femåringar. Men barn tycker självklart att det är bekvämare att göra det i blöjan än att ta av sig byxor, sätta sig, kissa och tvätta händerna och det är smidigt för föräldrar. Jag tror helt enkelt inte enbart att det handlar om barnets omognad om barnet över 2.5 år utan det är en kombination av barnets och föräldrarnas bekvämlighet (om barnet inte har några slags hinder såsom sjukdom etc..)
    Barnet kan finna möjligheter i att kissa i dusch/badkar eller stå upp och kissa i pottan om man inte vill sitta på toa/potta.Stå ville min son göra när han kissade. Barnet kanske måste kissa i byxorna 5 gånger om dagen i några veckor innan han/hon förstår kopplingen med att vara kissnödig och gå och kissa.

• 1985Felicia1985

Barnets pappa har adhd, och dom flesta barnenhar svårt att sitta still, pillar på allt osv. men adhd påverkar väl inte potträningen eller?

2009-04-10 Stella, 2010-12-23 Kevin, 2011-12-03 William, 2012-12-11 Daniel och bf 25/12-2014
  • 1985Felicia1985
    Natulcien skrev 2014-09-18 21:58:16 följande:

Jag tror att det bästa är att invänta barnet. Barnet måste ju vara motiverat och vilja själv. Då behöver man inte potträna alls.

Vår son var drygt 3 år när han släppte blöjan, och efter 3 dagar var det klart. Inte en enda olycka sen dess.

Och självklart kan du ta bort blöjan när som helst på året. Varför vänta ändå till nästa sommar?

Tänkte bara att det är enklare att vänta tills nästa sommar än att potträna på vintern ifall han kissar ner overallen tex.
  • Natulcien
    Orkide skrev 2014-09-19 05:58:07 följande:

Förlåt men jag tror inte riktigt på att vänta på att barnet mognar. Vi ser att åldrarna på blöjbarn i förskolan ökar. Nu går många 4åringar med blöjor o ibland femåringar. Vid fem ska man börja träna på att torka sig själv efter nr två och träna på att gå på toaletten. Ta bort blöjan vid 2-3, gå på toaletten/potta regelbundet så kommer barnen att lära sig att gå själv. Förlåt men jah tycker verkligen att många föräldrar är lata och bekväma och skyller på barn o dess mognad. Sen finns det undantag o de är de barn på kanske har en sjukdom, diagnos eller inte känner av om de kiss- eller bajsnödiga etc..

Fast nu är det ju så att barn är individer som alla är olika, och beter sig på olika sätt. Om du jobbar på förskola så borde du veta det?
    Lathet tror jag verkligen inte på. Blöjor är dyra och inte så kul att hantera, så varför skulle man vilja hålla på med det längre än nödvändigt? Det är ju tvärtom enklare om barnet går på toa...
    Däremot är det ganska okunnigt att tro att man kan "ta bort blöjan" hur som helst från alla barn. Vår son fick panik om vi ens nämnde potta/toalett och vägrade gå utan blöja. Och man tvingar inte någon när det gäller basbehoven bajs, kiss, sömn och mat. Då är man ute och cyklar.
    Så vi inväntade att han skulle bli redo, och då behövdes inte ens potträning. Inget tvång, inget bråk, inte en massa olyckor. Bara ett harmoniskt avslut.
  • Natulcien
    1985Felicia1985 skrev 2014-09-19 16:27:14 följande:
    Tänkte bara att det är enklare att vänta tills nästa sommar än att potträna på vintern ifall han kissar ner overallen tex.
    Jo, visst. Men ni kan ju börja att träna bara inomhus tills han verkar ha koll på läget..?
  • Anonym (000)

Det största felet folk gör e att dem tjötar sönder barnen så dem blir helt ointresserade av pottan. Vi tog bort blöjan bara. Vist de vart kisse olyckor men på någon vecka började han förstå när han kissade. Men jag har aldrig tjatat om pottan för då blir de bara värre

• Orkide

Natulcien: men vad är det då som gör att barn använder blöjor högre upp i åldrar idag? Är det inte mer bekvämt att barnet har blöja när man är ute och ränner (handlar, går på museum, lekparker etc) än att gå in på en bajamaja eller någon form av offentlig toalett? Är det inte mer bekvämt med blöja än att försöka tvätta bort kiss från soffa/säng/golv?
    Lathet/ bekvämlighet kalla det vad du vill. Men har barnet inga speciella hinder så är lathet från föräldrarnas sida, om barn fortfarande har blöja i 4-5 års åldern, en anledning.

• Yonndax

För att förr i tiden lyssnade man inte på barnet på samma vis som idag. Var inte ovanligt att man gav lavemang för att barnet skulle bajsa vide en viss tid varje dag. Det finns säker barn som gör det av bekvämlighet men tror inte det är så många. Om man läser om potträning står det ofta att tex killar mognar senare och att det inte är ovanligt med blöja upp till 4 ibland 5 år.

• Natulcien
    Orkide skrev 2014-09-19 23:07:19 följande:

Natulcien: men vad är det då som gör att barn använder blöjor högre upp i åldrar idag? Är det inte mer bekvämt att barnet har blöja när man är ute och ränner (handlar, går på museum, lekparker etc) än att gå in på en bajamaja eller någon form av offentlig toalett? Är det inte mer bekvämt med blöja än att försöka tvätta bort kiss från soffa/säng/golv?
    Lathet/ bekvämlighet kalla det vad du vill. Men har barnet inga speciella hinder så är lathet från föräldrarnas sida, om barn fortfarande har blöja i 4-5 års åldern, en anledning.

Barn använder blöjor längre därför att blöjorna är så mycket bättre, så för barnet kan det vara svårt att motiveras till att gå på toaletten. Hinner barnet komma in i det som av många kallas "trotsåldern" så kan det vara svårt att motivera barnet att potträna, och då måste vara lyhörd som förälder och inte tvinga.

Självklart är det inte enklare att ha blöja när man är ute, och man måste hitta någonstans att byta den. Jag tyckte att allt blev så mycket enklare när vi äntligen blev av med blöjan! Enklare att stanna bilen och hoppa av och kissa istället för att knöla med blöjbyte i bilen...

Och vi har inte behövt tvätta så mycket kiss från kläder och golv just eftersom sonen var redo... Glad

Men ja, är ett barn 4-5 år och har blöja så kan jag hålla med om att man undrar lite... Men jag tror fortfarande inte att det handlar om lathet, utan kanske mer att man inte riktigt vågar utmana barnet och ställa krav..?
Svar på tråden Potträningsproblem, hjälp uppskattas