• Orkide

Potträningsproblem, hjälp uppskattas

Jag skulle nog ta bort blöjan så ofta som möjligt och ta med barnet på toa/potta en gång i timmen om inte oftare. Till slut lär han sig.

Fjärilslarv: Ja det är många som låter sina barn kissa i trädgården när de ska pottränas. De flesta föräldrar är inte rädda för sina barns kiss... Men det finns väl folk för allt..

• Orkide

Fjärilslarv: Små barn som kissar i trädgården i potträningssyfte, tycker du att det är ohyfsat?!?!

• Orkide

Förlåt men jag tror inte riktigt på att vänta på att barnet mognar. Vi ser att åldrarna på blöjbarn i förskolan ökar. Nu går många 4åringar med blöjor o ibland femåringar. Vid fem ska man börja träna på att torka sig själv efter nr två och träna på att gå på toaletten. Ta bort blöjan vid 2-3, gå på toaletten/potta regelbundet så kommer barnen att lära sig att gå själv. Förlåt men jah tycker verkligen att många föräldrar är lata och bekväma och skyller på barn o dess mognad. Sen finns det undantag o de är de barn på kanske har en sjukdom, diagnos eller inte känner av om de kiss- eller bajsnödiga etc..

• Orkide

Jag skrev fyra-femåringar. Men barn tycker självklart att det är bekvämare att göra det i blöjan än att ta av sig byxor, sätta sig, kissa och tvätta händerna och det är smidigt för föräldrar. Jag tror helt enkelt inte enbart att det handlar om barnets omognad om barnet över 2.5 år utan det är en kombination av barnets och föräldrarnas bekvämlighet (om barnet inte har några slags hinder såsom sjukdom etc..)
    Barnet kan finna möjligheter i att kissa i dusch/badkar eller stå upp och kissa i pottan om man inte vill sitta på toa/potta.Stå ville min son göra när han kissade. Barnet kanske måste kissa i byxorna 5 gånger om dagen i några veckor innan han/hon förstår kopplingen med att vara kissnödig och gå och kissa.

• Orkide

Natulcien: men vad är det då som gör att barn använder blöjor högre upp i åldrar idag? Är det inte mer bekvämt att barnet har blöja när man är ute och ränner (handlar, går på museum, lekparker etc) än att gå in på en bajamaja eller någon form av offentlig toalett? Är det inte mer bekvämt med blöja än att försöka tvätta bort kiss från soffa/säng/golv?
    Lathet/ bekvämlighet kalla det vad du vill. Men har barnet inga speciella hinder så är lathet från föräldrarnas sida, om barn fortfarande har blöja i 4-5 års åldern, en anledning.

Svar på tråden Potträningsproblem, hjälp uppskattas