• Ztarduzt

Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!

GrönTröja skrev 2015-01-16 15:14:32 följande:

Nu har jag inte hängt med alls på vad ni har skrivit, läste igenom lite snabbt och du har fått diagnosen PCO? Det har jag med. Har haft det i flera år. Har alltid slarvat med p-piller eller inte ätit alls på något år utav att blivit gravid. 

Läkarna sa till mig att jag inte skulle bli gravid utan behandling. SÅ jag skulle säga till dom när jag villa ha barn så skulle jag få äta hormonkurer. 

Men med killen jag är tillsammas med nu, så började jag äta Yaz för att lindra symptomen jag hade. Åt bara 3 månader då dom tog slut och jag glömde att hämta ut nya. Dom tog slut i början på Augusti. Fick mensen då dom jag skulle. Sen fick jag en mens självmant i september, sen  plussade jag i oktober. Det var inte alls planerat men vi är så himla glad :D Så det kan gå. Villa bara slinka in och ge dig lite hopp :D Lycka till!

Dom kom fram till att jag troligtvis haft PCOS sen jag var 13, för det var då alla symtom började :s körde helt oskyddat 1år då jag var 15 och 6mån då jag var 17. Ingenting. Dom kom även fram till att jag har äl väldigt sällan, så chansen att bli gravid utan hjälp är ju liten men finns.. Om man nu får fina ägg som kommer fram :)

Vad är yaz? Mensframkallande medicin?

Tack för hoppet, just nu hoppas jag mensen kan komma (CD46) så vi kan fortsätta försöka själva innan utredning, för gissar att det kommer ta ett tag att få medicin.
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Ztarduzt
    GrönTröja skrev 2015-01-16 15:59:57 följande:

Förmodligen så har jag haft det ifrån den åldern med då jag knappt hade mens själv. Allt ifrån 1ggr per år till 4ggr per år. Så dom sa ju till mig att det var typ omöjligt med. Men det visade sig att dom hade fel :D

Yaz är p-piller. Vi planerade inte att skaffa barn som sagt, men enligt min Barnmorska så sa hon att dom måste ha skjutsat på allt lite. Sen sa hon även att PCO:n blir mindre med åldern och att man då har lättare för attt bli gravid. 

Ska tillägga att jag är 25 :)

Se där, dom säger att det är ärftligt, har du lyckas se något tecken att du ärvt det? Alla mina släktingar på båda sidor har haft jättelätt att bli gravida.. :s börjar tro jag är hittad bakom en sten i skogen som pappa alltid säger.

Aah, p-piller gör att jag blöder hela tiden. Dom som jag inte blött av innehåller laktos som jag är känslig mot så har kört med spiral istället, så jag har varit helt menslös i 4år. Hört att dom PCOS har lättare än normalt att bli gravid efter 40, så vill man nu ha en sladdis öht så verkar chanserna rätt bra.

Jag blir 24 i april, alltid sagt att första barnet ska komma året jag fyller 25 så måste bli gravid inom ett år ungefär..
    Isn't it cool that one day you will have little people running around, that are half you and half the person you love.
  • Ztarduzt
    GrönTröja skrev 2015-01-16 15:59:57 följande:

Förmodligen så har jag haft det ifrån den åldern med då jag knappt hade mens själv. Allt ifrån 1ggr per år till 4ggr per år. Så dom sa ju till mig att det var typ omöjligt med. Men det visade sig att dom hade fel :D

Yaz är p-piller. Vi planerade inte att skaffa barn som sagt, men enligt min Barnmorska så sa hon att dom måste ha skjutsat på allt lite. Sen sa hon även att PCO:n blir mindre med åldern och att man då har lättare för attt bli gravid. 

Ska tillägga att jag är 25 :)

Se där, dom säger att det är ärftligt, har du lyckas se något tecken att du ärvt det? Alla mina släktingar på båda sidor har haft jättelätt att bli gravida.. :s börjar tro jag är hittad bakom en sten i skogen som pappa alltid säger.

Aah, p-piller gör att jag blöder hela tiden. Dom som jag inte blött av innehåller laktos som jag är känslig mot så har kört med spiral istället, så jag har varit helt menslös i 4år. Hört att dom PCOS har lättare än normalt att bli gravid efter 40, så vill man nu ha en sladdis öht så verkar chanserna rätt bra.

Jag blir 24 i april, alltid sagt att första barnet ska komma året jag fyller 25 så måste bli gravid inom ett år ungefär..
  • Ztarduzt
    Frallanz skrev 2015-01-17 02:22:24 följande:

Håller med dig om att man hellre tar ett besked om varför det går segt, än att försöka länge utan diagnos lr dylikt. Jag själv skulle tycka det var "skönare" med en diagnos i det fallet.

Okej, jo jag är likadan med att ha kämpat med vikten. Och nu när man är konstant hungrig sö är det jobbigare, haha. Men äter efter lchf fortfarande fast inte lika hårt som innan graviditeten så det går bra nu, men vet hur tufft det är. Om du ändå har tid över innan själva utredningen sätts igång lr vad man ska säga, så kanske du kan ta hjälp av en tränare eller kanske göra en magsäckaförminskning? Rekommenderar väl hellre träningen och så isåfall, men det finns ju olika alternativ :) simning är bra, jag simmar än idag och det är både skönt och en väldigt bra träningsform :)

Definitivt är det lättare efter att chocken lagt sig lite. Kände mig trasig och värdelös, men sambon sa tack och lov "jag älskar dig fast du är trasig" och fick mig att skratta istället, då jag vet att det var lite av ett skämt :) känns då bra med stöd här hemma!

Börjar tro att min ämnesomsättning är way off.. Kört lchf ett tag nu och håller på att svimma och har ingen ork alls, är helt slutkörd och har svårare att andas, känns som ett tryck över bröstkorgen så fort jag får upp pulsen. Mycket förre toabesök och har ibland oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning. :s vill göra gastric sleeve då ryggen och höften krånglar så mycket, men dom rekommenderar att inte bli gravid inom ett år och det kostar en heeeel del. Redan pratat med min läkare som vägrar så får det inte via landstinget, lär försöka igen efter graviditeterna om inget annat, så man får leva sina äldre dagar lättare. Antar att väntelistan dit också tar en evighet så inget aktuellt just nu. Tränat med sjukgymnast men utan resultat.. Finns ingen bra träningsform där jag inte får ont i ryggen. I simning låter sig höften i bröstsim, höll på sluta i katastrof :p älskar att simma och bada så det händer, men då blir det enbart en simform jag inte ens minns namnet på...
  • Ztarduzt
    GrönTröja skrev 2015-01-17 14:04:39 följande:

Det är inte ärftigt. Ingen på min sida har det. Både mamma och syster hade väldigt lätt för att bli gravid. 

Jag är också käslig mot laktos. Men testa dessa p-piller. Funkade väldigt bra för mig. Och då får man igång mensrutinen, vilket hjälper kroppen på traven :) 

Ungefär så sa jag de senaste åren med. Jag blir 26 i början på juli och barnet har beräknad födsel ungefär runt midsommar :P 

Papperet jag fick från gyn står det "tillståndet har en ärftlig komponent som kan ärvas från modern eller fadern". Så är väl oftast ärftligt?

Jo men blir knepigt att äta p-piller då man försöker bli gravid ;D gud, vill bli gravid nu på stört! Dagarna segar sig verkligen fram..
  • Ztarduzt
    GrönTröja skrev 2015-01-18 13:40:08 följande:

Hm. Dom sa inget sånt till mig iaf :p

Ja det är ju sant. Men kanske är värt att äta det i någon månad, så att kroppen får igång rutinen? Äter du något för att få igång mensen samt ägglossningen nu? :)

Skumt..

Får se vad dom säger efter utredningen, äter inget alls nu och är idag på CD 48. Så himla drygt med långa cyklar. Fått tips om munkpeppar som jag har hemma, men inte fått mens under perioden jag haft dom så har tyvärr inte lyckats testa dom än. :/
  • Ztarduzt
    Frallanz skrev 2015-01-19 16:00:06 följande:

Vilken tur du har en sambo som kan göra jobbiga situationer till det bättre :) min sambo är likadan så jag förstår din lättnad över att ha någon så bra person vid sin sida.

Det lät inte bra, dricker du ordentligt med vatten? Lät lite som vätskebrist där, kolla järn värdet också? Får själv svårt att andas och haft hjärtklappningar sen unga år, dock inte pga övervikten men är överviktg nu och får svårt att andas ibland när jag anstängrr mig. Vet inte om det har o göra med att min kropp ändras just nu, men försöker ändå promenera så mycket jag orkat och kan. Har också problem med ryggen, då jag skadade den när jag var 11. Men tack vare simningen och övningar så hjölpe det lite, har du tagit kontakt med någon för ryggen?

Jag tog kontakt med läkare pga magoperation, men gick aldrig vidare med det då jag blev gravid. Men efte graviditeten ska jag träna, träna o träna haha. Om tid finns...

Hoppas du får hjälp med allt, vet hur jobbigt det är med extra vikt ibland <3 stor kram!

Han är underbar, så glad att jag hittade honom :)

Jag dricker nog för mycket.. Kissar heeela tiden och järnvärdet har alltid varit lågt, men tål inte järntabletter och blutsaft gjorde saken värre. Men förstår inte varför detta började med lchf. Slutade då det hände igen och efter bara en dag med vanlig icke fettrik kost så kom allt på fötter igen. Äter nu smal mat, dvs ugnsstekt kyckling med isbergssallad. Är hungrig fort men en apelsin mellan måltider så klarar jag mig, jag mår bra och jag orkar träna så ordentligt jag kan igen. :)

Har tränat med hjälp av sjukgymnast, men dom övningarna jag får gör ingen skillnad i ryggen och är inget som skapar flås. Får helt enkelt skjuta upp barn om dom inte godkänner mitt bmi.
  • Ztarduzt
    Frallanz skrev 2015-01-20 14:56:56 följande:

Ja jag håller med dig, vore ingentig utan min fästman <3

Låter inte roligt :/ och lchf som jag själv tycker fungerar utmärkt, då jag håller mig mer mätt än vanligt, fast nu under graviditeten så äter jag oftare mellanmål för att hålla mig i balans, jättejobbigt men börjar komma in i det nu.

Kanske hjälper det att äta mer soppor med buljong lr grädde emellanåt? Hoppas du får igenom det hela, så du får hjälp med bebis snart :)

Vad en man kan göra alltså :)

Jag kör min diet just nu, orkar träna och har mer energi över så jag orkar med vardagen. Går ut på att äta lite fett och lite kolhydrater, blir mycket sallad :) blir hungrig mellan men då blir det frukt så fungerar dagen bra, ska hålla detta nu. Om sötsuget kryper för hårt funderar jag på Stevia. Är det bra?!

Jag ska lyckas, jag ska bli gravid i år. Punkt :)
  • Ztarduzt
    Frallanz skrev 2015-01-20 16:07:25 följande:

Haha ja, ibland är även män duktiga ;)

Du är jätteduktig som bytt diet och håller det och ger dig fanken på det :) heja heja! Det kommer gå galant det där, vikt är ett helsike att ha o göra med så jag förstå dig hur kämpigt det kan vara!

Aldrig provat Stevia, jag dricker citronvatten mellan måltiderna, vilket gör att sötsuget håller sig borta och det har funkat bra för mig :) köpte hem pressad citron, och droppar ner det i vattenflaskan.

Jaaa så ska det låta! :) klart att du kommer gå gravid detta år, 2015 är ditt år! Kanske har du tom en liten knodd vid nyår :) vem vet?

Haha, ja ibland så ;)

Jag dricker citronvatten till måltiderna, men mellan blir det nästan att jag hellre äter en hel Citron istället, älskar Citron! Mitt sötsug är värst vid mens, och då blir det typ kladdkaka och funderar på ett alternativ utan kolhydrater, och tänker att stevia borde fungera istället för socker. Blir värsta satmaran utan, haha ;)

Jag hoppas det, vill ju helst vara gravid innan sommaren är slut, men målet är innan nyår :)
  • Ztarduzt
    Frallanz skrev 2015-01-21 11:54:22 följande:

Vet exakt hur det där med sötsuget är! Varje gång jag väntade mens så var det socker, socker, socker som skreks i hjärnan haha. Skönt att slippa kärringen röd ett tag nu :p men vet exakt hur det är. Inget hjälpte då heller. Försökre verkligen men icke haha.

Ja prova det du :) hoppas det hjälper! Sockersuget är en jäkla jobbig prick.

Haha, helt galet egentligen, varför vill vi ha socker? Borde ju vara järn vi vill ha då vi blöder :o gjorde chokladbollar igår med honung och provade och mixtrade, bättre än socker iallafall :) ska på kalas snart då lillsyskonet fyller 5, har ingen jäkla aning vad jag ska köpa.. :s

Gud, 15 min tills jag kan ringa barnlöshetsmottagningen, pirrigt!
Svar på tråden Vi som planerar bebis nr1 & vill följas åt!