• BigMami

BF inom två månader

Pernilla0414 skrev 2014-10-30 15:51:46 följande:

Min lille grabb som heter Charlie :)

Meeen sååå söööt! Han passar verkligen i att heta Charlie & 2 v REDAN!?
  • BigMami
    Jessica 868 skrev 2014-11-02 08:17:35 följande:

Godmorgon.

Hur går allt för alla ? Själv är det bra. Fast Ralf är lite röd och irriterad runt där naveln satt. Har försökt läsa mig till hur man på bästa sätt ska sköta det, men jag är super rädd att han ska få en infektion. Bvc ska ringa imorgon så kan nog vänta en dag med att rådfråga dom. VAr ni andra med om att det blev lite rött efter naveln?

Han är väldigt röd i rumpan också. Gör allt så hoppas det också blir bättre.

Känns som om det var jätte mycket lättare att ta hand om min flicka än Ralf. Minns inte rodnad runt navel eller röd rumpa på henne.

Väcker ni era små mitt på dagen och natten för att byta blöja.?

Kram

Ralf! Så gulligt och inte så vanligt

Vår tjej hade också röd navel så på bvc penslade de på en lila kräm.

Vi väckte inte för att byta blöja om det inte var så att de hade bajsat eller så. Annars fick de sova. Möjligtvis väckte vi om de hade sovit över maten för länge på dagen men natten fick de sova ostört.

Ska du byta blöja på natten så gör det så tyst som möjligt och tänd helst ingen lampa. Vi bytte blöja i sängen.

Röda rumpor brukar inotyolsalva vara bra mot eller idomin. Allra bäst är ju bröstmjölk!
  • BigMami
    Jessica 868 skrev 2014-11-02 13:47:24 följande:

Jag tror att hans rumpa och navel börjar bli bättre. Naveln luktar inte illa fast den är lite geggig inuti om man tittar. Jag pillar inte för mkt och ska höra med bvc imorgon när dom skulle ringa.

Man läser ju sådana skräckhistorien överallt på nätet att där man bli en infektion och barnen blir jätte sjuka. Det vill man ju inte.

Ska även köpa en bättre babykräm imorgon. Tycker att han bajsar hela tiden fast bara Putte lite åt gången. Men de ser bättre och inte sämre ut

Vad bra Nä man vill ju inte att de ska bli sjuka när de är så små. Så hjälplösa

Bäst att kolla med bvc en extra gång
  • BigMami

Vi fick också göra om hörseltestet på vår mellantjej men det visade sig vara fostervatten. Fast ibland undrar man

Det går säkert bra med testet

Gud vad jag längtar till att mysa med bebis. De luktar ju såå gott

Ha en bra dag alla!

• BigMami

Tänkt att ni har fullt upp hemma nu med bebisar och allt

Själv har jag varit på RUL och det visar sig vara en lillebror som blev beräknad till 6 april En riktig vilbas! Haha.. Så nu får vi 2 tjejer och 2 pojkar. Men det är lååång väntan dit

Hur går det för er med bebisar och allt?

• BigMami
    Pernilla0414 skrev 2014-11-10 11:43:45 följande:

Åh va mysigt med en stor familj :) kul med lillebror! Hur gamla är dina barn ?

Ja det ska bli mysigt! men jag har aldrig sett mig själv ha så många barn

Mina andra är födda 2003pojke, 2004flicka och 2012flicka. Själv är jag 83a
  • BigMami

Det är så roligt att läsa om era bebisar och hur dagarna/ är. Man glömmer det så fort

Jag är inställd på att min minsta tjej kommer att bli hemsk när bebisen kommer.. Hon är så mammig! De övriga i familjen får knappt sitta och kramas med mig fören hon blir tokig och skriker "MIN MAMMAAA" och försöker knuffa bort dem... Som sagt aå är det bäst att vara inställd på det värsta

• BigMami

Usch det är inte kul när de stora börjar bli dumma mot de små. De vet liksom inte hur de ska reagera med de små och upptäcker att när de är dumma så får de en reaktion. Kanske inte är just den uppmärksamhet de är ute efter men de känner att de blir sedda för stunden.

Jag antar att hon kanske hjälper till med lillebror och hämta blöja, filt, leksak (visst han är liten men ändå) välja kläder, torka med servett osv och ge mycket beröm när hon gör det och är duktig.

Säg även åt lillebror att vara tyst, för nu ska storasyster prata så nu får du vänta.

Låt henne sitta med honom i soffan i knä med självklart uppsikt

• BigMami

Råkade komma åt sändknappen men ville komma med lite tips och idéer..

Hon kommer säkert ge sig snart när hon märker att det inte är "roligt" längre.

När hon är dum mot honom, försök att inte skälla utan visa hur hon ska göra istället tex klappa fint, smeka benet, magen osv. Förklara att lillebror får ont när hon är dum och det är inte okej. Knuffa inte bort henne.. Hoppas du förstår vad jag menar Det är så himla svårt att uttrycka och beskriva i skrift..

• BigMami

Vad bra Hoppas du inte tog illa upp. Men låt det ta tid . Det ÄR jobbigt i början. Annars kan du höra med bvc om de har något bra tips & råd Har du fått någon bok om att vänta syskon? Det brukar man få här av mvc eller bvc.. Där står det bra saker.

Jag är inställd på att vår trea kommer bli hemsk när bebis kommer. Hon är SÅ mammig!

• BigMami

Att få ett syskon som man ska dela sina föräldrar med är en stor omställning. Hoppas det blir lättare när pappan kommer hem.

Har du någon som kan hjälpa dig under dagarna att ta henne lite extra? Gå till badhuset, lekparken, fiket eller så?

Eller kanske lämna lillebror till någon för en timma för att gå ut och leka?

Belöna henne extra då hon är snäll?

Var stenhård på konsekvenserna när hon inte lyssnar ger du med dig där då blir det svårt. Har du tex sagt att hon inte får se tv på hela kvällen eller vad det nu kan vara, så ÄR det så.

Usch det är svårt med att uppfostra och ibland undrar man varför det inte medföljde någon handbok..

• BigMami
    Jessica 868 skrev 2014-11-21 22:56:25 följande:

Tycker det är svårast att sysselsätta dottern måndag och fredag när hon inte är på dagis. Som tur är har dom öppet på öppna förskolan då så dit går vi. Men det känns jobbigt att man ska behöva göra en massa saker för att dagen ska gå. Att ha en dag hemma med bara mys, städ, tvätt mm är omöjligt nu. Jag måste trötta ut dottern annars blir hon tokig.

En handbok vill jag gärna ha. Det är så tufft när dom pressar på tålamodet så pass mycket att man nästan spricker. Nu är sambon hemma och han har tagit lilleman mycket. Imorgon ska jag på tjejkväll och ha med lillebror. Pappa och Leia ska på restaurang och bio. Tror det blir kul för henne och jag behöver verkligen komma iväg och bara få vara mig själv.

Kör på samma regler och ger mig inte, men Gud så tufft det är. Men det kan ju bara bli bättre. Hoppas det är snart bara.

Trevlig helg

Nej det är inte lätt.. Vad skönt att du har pappan hemma nu i alla fall Man behöver få en stund för sig själv också.

Det är jäkligt tufft att behöva vara tillgänglig 24/7 och aldrig riktigt kunna släppa taget. Bra att du är "hård"och inte ger med dej.

Min minsta är ledig fredagar och det märks att man måste underhålla henne på ett helt annat vis nu när hon är van med tempot på dagis. Inte alltid som man hänger med

Hoppas du få en underbar tjejkväll i alla fall
  • BigMami

Jag ångrar inte att jag skaffade 1& 2 tätt De är födda 03 och 04. De har haft jätte mycket nytta av varandra och har det än.

Kommer få relativt tätt nu då 3an är född 12 och 4an kommer i april.

Men ibland fattar man inte hur man orkar. . På något konstigt vis så gör man ju det. De större syskonen får hjälpa till också.

Svar på tråden BF inom två månader