• Anonym (??)

Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?

Det är så att min syster och hennes exman har varannan vecka boende i nuläget och hon har sedan ett par månader tillbaka träffat en ny kille som bor på annan ort/län ca 8 mil härifrån och hon och hennes nya kille har bestämt att dom ska flytta ihop hemma hos honom. Och hon har då sagt till hennes ex (min mans bästa vän) att hon vill ta med sig barnen och flytta dit och han kommer få ha dom varannan vecka.
    Vilket gör mig upprörd då det känns som att han inte har något val mer än att gå med på det? Har hon rätt att säga att det är så det ska vara då barnen är folkbokförda hos henne men dom har delad vårdnad? Tar familje rätten någon hänsyn till att barnen hela släkt bor här, och ingen vill att hon ska flytta med barnen? Jag blir ledsen då mina och deras barn som är väldigt tajta nu och träffas flera ggr i veckan kommer tappa en stor del av kontakten med varandra och ja även jag. Så min fråga är kort och gott vad har han för rättigheter? Då det inte finns någon som helst fördel för barnens skull att hon ska ta dom och flytta då dom har skola, dagis och familj här?

• Svar på tråden Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?
  • Pejsen

En vän till mej var i samma situation förra året där mamman ville flytta till en annan kommun. Men eftersom de har delad vårdnad så hade hon ingen rätt att flytta barnen. Alltså fick hon flytta med barnen men köra till dagis och skola en och en halv timme enkel väg varje dag. Och det höll inte i längden så hon flyttade tillbaka. Vad pappan än gör så ska han inte skriva på några papper eller gå med på det om han inte vill för då får hon inte flytta barnen bara för att hon flyttar!

• Anonym (Lycklig pappa)

Exakt samma sak här.

Jag och mamman träffades 2007. Fick barn sommaren 2008. Separerade våren 2009 då hon ville leva med sin arbetskamrat. Jag träffade en ny 6 mån efter separation. Mitt ex vart singel 3 mån efter hon blivit ihop med kollegan. Sen vintern 2010 fick jag och min nya barn. Vintern 2011 träffade mitt ex en man som bor 8 mil bort. 2012 flyttade hon ner till honom. Jag var stenhårt emot det då han ej hade barn och tyckte han kunde flytta till henne. Jag vägrade skriva på flyttpapperna på dottern då hon gick på dagis här. Då dottern var skriven på den adress mamman hade bott på så gjorde skatteverket (folkbokföringen) en utredning där de i första hand kollar var är barnet mest, då vi hade växelboende så funkade inte det då dottern är lika mycket på båda adresserna. Sedan kollar det om finns en ursprungsadress. Dvs en adress där barnet alltid bott, eftersom mamman flyttade fanns ingen vårdnadshavare på den adressen. Då kollar dom avstånd till dagis/skola! Jag hade 175m fågelvägen, mamman 69km. Då blev dottern skriven hos mig.

Mamman nöjde sig givetvis inte med detta utan stämde mig på boendet.

Socialens boendeutredning tyckte dottern skulle bo hos mamman då min dotter hade för starka band till min nya fru ( gifta då sedan 3 år) samt att hos mamman var det en by skola och ingen vanliga stadsskola ( stadsskolan hade precis haft skolinspektionen på vesök och inte fått en enda anmärkning vilket är ovanligt).

Tingsrätten körde rakt över soc och sa bara att dottern alltid bott på ort jag bor på och ingen flytt är nödvändig.

En vän till mig van på precis samma sätt ca 1 år innan mig, mamman flyttade då 18 mil och soc ville ha dottern hos mamman men tingsrätten gick på pappans linje.

Samma utredare på soc men olika domare

• Brumma

För det första ska han inte skriva på några papper. Sedan skall han ansöka om boendet.

Chansen är stor att han får det eftersom man inte brukar flytta på barn som är "rotade" om det går att undvika. Hade han haft vh redan innan så hade mamman kunnat få dem med sig då hon haft dem mest, men eftersom de har vv finner jag det inte troligt.

Han skall se till att barnen är skrivna hos honom. Mamman kan eventuellt få skolskjuts till barnet/barnen som går i skolan. Det beror lite på vilja regler de inblandade kommunerna har. Då hade hon kunnat fortsätta ha vv.

• Anonym (??)

Men då finns det med andra ord en liten chans att han kan förhindra denna flytt?
    Jag och även han anser att det bästa för barnen är att bo kvar här, och isåfall borde hennes nya kille flytta hit då han inte har några barn. 

• Brumma
    Anonym (??) skrev 2014-09-08 11:22:45 följande:

Men då finns det med andra ord en liten chans att han kan förhindra denna flytt?
    Jag och även han anser att det bästa för barnen är att bo kvar här, och isåfall borde hennes nya kille flytta hit då han inte har några barn. 

Han kan självklart inte hindra mamman att flytta, men barnen får inte flytta utan hans tillåtelse.

Med mindre barn (eller om föräldern inte varit delaktig i barnets liv) så kan man kringå det. Man flyttar helt enkelt ändå och eftersom mamman (oftast) är den som haft första perioden föräldraledighet så är hon även den primära anknytningspersonen. Då utreds det var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och barnet skrivs på den nya adressen.

Så är ju dock inte fallet här - barnen bor lika mkt med pappan och är dessutom rotade i skola o förskola. Släktingar o vänner räknas också in när rätten tittar på vad som är bäst för barnet.

Chansen är STOR att han får boendet. Men då måste han självklart agera och inte bara "vänta ut det"..

Det första han bör göra (enligt mig), är att boka in ett samarbetssamtal i familjerätten med mamman. Kanske kan de där komma fram till att barnen ska stanna hos honom. Funkar inte det så stämmer han på boendet i samma sekund som mamman säkert meddelar att hon kommer flytta.

När det gäller familjerätten är de flesta bra - men det FINNS fortfarande några kvarlevor som anser att mamman är bäst oavsett... Min man råkade ut för en sådan och han fick förklarat för sig att barn har det bäst om de bor hos mamman o är hos pappa vh. Oavsett ålder på barn och oavsett relation... OM han skulle råka ut för en sådan stofil så är det bara att stå på sig. Familjerätten får inte fatta några beslut utan finns till för att stödja BÅDA föräldrarna i att kunna samarbeta.
Svar på tråden Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?