• Anonym (??)

Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?

Det är så att min syster och hennes exman har varannan vecka boende i nuläget och hon har sedan ett par månader tillbaka träffat en ny kille som bor på annan ort/län ca 8 mil härifrån och hon och hennes nya kille har bestämt att dom ska flytta ihop hemma hos honom. Och hon har då sagt till hennes ex (min mans bästa vän) att hon vill ta med sig barnen och flytta dit och han kommer få ha dom varannan vecka.
    Vilket gör mig upprörd då det känns som att han inte har något val mer än att gå med på det? Har hon rätt att säga att det är så det ska vara då barnen är folkbokförda hos henne men dom har delad vårdnad? Tar familje rätten någon hänsyn till att barnen hela släkt bor här, och ingen vill att hon ska flytta med barnen? Jag blir ledsen då mina och deras barn som är väldigt tajta nu och träffas flera ggr i veckan kommer tappa en stor del av kontakten med varandra och ja även jag. Så min fråga är kort och gott vad har han för rättigheter? Då det inte finns någon som helst fördel för barnens skull att hon ska ta dom och flytta då dom har skola, dagis och familj här?

• Svar på tråden Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?
  • Anonym (??)

Men då finns det med andra ord en liten chans att han kan förhindra denna flytt?
    Jag och även han anser att det bästa för barnen är att bo kvar här, och isåfall borde hennes nya kille flytta hit då han inte har några barn. 

Svar på tråden Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?