Inlägg från: Anonym (Lycklig pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lycklig pappa)

Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?

Exakt samma sak här.

Jag och mamman träffades 2007. Fick barn sommaren 2008. Separerade våren 2009 då hon ville leva med sin arbetskamrat. Jag träffade en ny 6 mån efter separation. Mitt ex vart singel 3 mån efter hon blivit ihop med kollegan. Sen vintern 2010 fick jag och min nya barn. Vintern 2011 träffade mitt ex en man som bor 8 mil bort. 2012 flyttade hon ner till honom. Jag var stenhårt emot det då han ej hade barn och tyckte han kunde flytta till henne. Jag vägrade skriva på flyttpapperna på dottern då hon gick på dagis här. Då dottern var skriven på den adress mamman hade bott på så gjorde skatteverket (folkbokföringen) en utredning där de i första hand kollar var är barnet mest, då vi hade växelboende så funkade inte det då dottern är lika mycket på båda adresserna. Sedan kollar det om finns en ursprungsadress. Dvs en adress där barnet alltid bott, eftersom mamman flyttade fanns ingen vårdnadshavare på den adressen. Då kollar dom avstånd till dagis/skola! Jag hade 175m fågelvägen, mamman 69km. Då blev dottern skriven hos mig.

Mamman nöjde sig givetvis inte med detta utan stämde mig på boendet.

Socialens boendeutredning tyckte dottern skulle bo hos mamman då min dotter hade för starka band till min nya fru ( gifta då sedan 3 år) samt att hos mamman var det en by skola och ingen vanliga stadsskola ( stadsskolan hade precis haft skolinspektionen på vesök och inte fått en enda anmärkning vilket är ovanligt).

Tingsrätten körde rakt över soc och sa bara att dottern alltid bott på ort jag bor på och ingen flytt är nödvändig.

En vän till mig van på precis samma sätt ca 1 år innan mig, mamman flyttade då 18 mil och soc ville ha dottern hos mamman men tingsrätten gick på pappans linje.

Samma utredare på soc men olika domare

Svar på tråden Vad för rättigheter har man som förälder vid flytt?