Anonym (??) skrev 2014-09-08 11:22:45 följande:
Men då finns det med andra ord en liten chans att han kan förhindra denna flytt?
Jag och även han anser att det bästa för barnen är att bo kvar här, och isåfall borde hennes nya kille flytta hit då han inte har några barn.
Han kan självklart inte hindra mamman att flytta, men barnen får inte flytta utan hans tillåtelse.
Med mindre barn (eller om föräldern inte varit delaktig i barnets liv) så kan man kringå det. Man flyttar helt enkelt ändå och eftersom mamman (oftast) är den som haft första perioden föräldraledighet så är hon även den primära anknytningspersonen. Då utreds det var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och barnet skrivs på den nya adressen.
Så är ju dock inte fallet här - barnen bor lika mkt med pappan och är dessutom rotade i skola o förskola. Släktingar o vänner räknas också in när rätten tittar på vad som är bäst för barnet.
Chansen är STOR att han får boendet. Men då måste han självklart agera och inte bara "vänta ut det"..
Det första han bör göra (enligt mig), är att boka in ett samarbetssamtal i familjerätten med mamman. Kanske kan de där komma fram till att barnen ska stanna hos honom. Funkar inte det så stämmer han på boendet i samma sekund som mamman säkert meddelar att hon kommer flytta.
När det gäller familjerätten är de flesta bra - men det FINNS fortfarande några kvarlevor som anser att mamman är bäst oavsett... Min man råkade ut för en sådan och han fick förklarat för sig att barn har det bäst om de bor hos mamman o är hos pappa vh. Oavsett ålder på barn och oavsett relation... OM han skulle råka ut för en sådan stofil så är det bara att stå på sig. Familjerätten får inte fatta några beslut utan finns till för att stödja BÅDA föräldrarna i att kunna samarbeta.