• Anonym (Mamman)

Vad säga till son? Jämställdhet i skolan

I veckan kom min son hem från mellanstadiet. Dem hade fått en rad frågor och diskuterat det här med jämställdhet. 

Fick se frågebladet och det var vettiga frågor såsom hur får man fler tjejer till jobb inom tekniska yrken och hur får man fler killar till vården. Hur bemöter man varandra osv. 

Men det som satte mig på pottkanten var när min son berättar om avsnittet kallat kvinnofrid på pappret. Där stod en rad frågor hur man får killar att inte slå tjejer, inte vara dumma mot kvinnor/tjejer osv. 

Det min son berättar är att han hade sagt till fröken att "men jag har blivit slagen av tjejer", ska dem få slå mig. Han hade blivit ledsen av att fröken hade så gott som undvikit att gå in på hans fundering och fortsatte med frågorna. Ingenstans fanns heller någon diskussionsfråga som antydde att en tjej kunde slå en kille. 

Har skolan gjort fel? Bör jag säga något? Vad säger jag till min son?

• Svar på tråden Vad säga till son? Jämställdhet i skolan
  • Anonym (Zed)

Om han tappar tilltron och tror att killar "ska ta det" har både skola och föräldrar misslyckats.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Zed) skrev 2014-09-07 17:04:07 följande:

Om han tappar tilltron och tror att killar "ska ta det" har både skola och föräldrar misslyckats.

Har en känsla efter det lilla jag hört och märkt från lärarna då man träffas är att det inte är lika prioriterat vad killarna tycker och känner. Lärarna får mer gehör, mer klapp på axlen och pluspoäng ju mer arbete de kan visa de gjort för flickorna/kvinnorna.
  • Anonym (Zed)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-07 17:06:00 följande:

Har en känsla efter det lilla jag hört och märkt från lärarna då man träffas är att det inte är lika prioriterat vad killarna tycker och känner. Lärarna får mer gehör, mer klapp på axlen och pluspoäng ju mer arbete de kan visa de gjort för flickorna/kvinnorna.

Och din attityd lyser förstås också igenom.
  • Anonym (Själv)

Ja i detta fallet är ju svaret enkelt, du måste prata med läraren tycker jag.

Men detta visar på ett större problem som i varje fall jag upplevt med mina två pojkar i skolan. Lärarna har uppmuntrat flickor att ta för sig och tillåtit dem att göra saker som pojkar får skäll för. Pojkarna har systematiskt tryckts tillbaka med resonemanget att flickorna måste lyftas. Lärare tror vad flickor säger mer än vad pojkar säger. Båda mina söner har fått skäll för bus som flickor har gjort (läraren frågar, tjejen pekar på killen och säger "han gjorde det" , läraren säger till killen och om killen protesterar får han bara mer skäll).

Resultatet i vår skola är tjejer som är oroligt duktiga och framåt, inget fel i det men baksidan är att de flesta pojkar tagit sin tillflykt till idrotten och inte engagerar sig särskilt mkt i övrigt i skolan. Eftersom de känner sig oomtyckta och ouppskattade helt enkelt.

Och för en av mina pojkar som är en blyg, smart och snäll kille har det krävts det otroligt mycket peppning hemma hela tiden. Eftersom han också är kille förutsatte i princip alla lärare att han skulle busa och leva runt om han bara fick chansen.

Ska säga ärligt att det verkar bli bättre nu när han blivit större och bytt till en annan skola med både kvinnliga och manliga lärare, men faktum kvarstår att många skolor verkar arbeta med jämställdhet utifrån att flickor är tysta väna offer och pojkar högljudda busar.

Tror ett sånt synsätt slår tillbaka till slut. Man måste jobba utifrån allas lika värde osv tycker jag.

• Anonym (***)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-07 16:26:24 följande:
    Vet inte exakt hur skolan har reagerat men jag kan höra mig för mer. 
    Av det som framkom av mina egna pratstunder med honom så kan man få en känsla av att skolans budskap till killarna är lite rycka på axlarna och det är sånt man får ta som kille.
    Han är ett offer för tjejvåld, men du vet inte hur skolan reagerat när han blivit slagen. Oj, vilket intresse! Ja, om ni inte har tagit det på allvar och pratat med skolan om detta, så förstår jag att sonen känner sig uppgiven.

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-07 15:56:00 följande:
    Jag kan hålla med i vad du säger till en viss del. Det funkar så länge du inte har en man/pojke/kille i gruppen du diskuterar med som har en historia av erfarenheter helt tvärtom. Då kommer det spåra ur totalt. 

Att säga att det inte finns vissa kvinnor som har övertaget över män är att blunda för den andra sidan av myntet och bara vilja se åt ett håll. Att dessutom förneka/ignorera det som läraren i det här fallet verkar göra är ju bara att skapa en antifeminist i min son som råkat ut för mycket mobbing från tjejer.

Han kommer tappa all tilltro till jämställdhet och det hjälper ju inte honom på något sätt om nu det finns många offer till kvinnor fler än män. Han är ju faktiskt ett offer och borde få samma respekt och stöd som om han vore en tjej.  
    Absolut! Och det går inte att bara schasa bort pojkens erfarenheter som mindre viktiga, då detta kommer påverka honom personligen! Jag håller absolut med dig.
  • No Logo

Jag hade sagt till sonen att skolan antagligen formulerat avsnittet om kvinnofrid på det sättet eftersom pojkar när de blir äldre ofta är starkare än flickor rent fysiskt, men att det är ett gammeldags synsätt att tro att inte flickor kan slå pojkar, och att det naturligtvis kan finnas både starka och svaga bland både flickor och pojkar. Och att det självfallet inte är ok att slå någon annan oavsett hur svag/stark man är i förhållande till den andra! Jämställdhet måste gälla åt båda hållen! Sedan hade jag frågat honom om han ville att vi tillsammans skulle ta upp det med läraren för att ändra på informationen som skolan ger ut.

• Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-07 15:37:38 följande:

I veckan kom min son hem från mellanstadiet. Dem hade fått en rad frågor och diskuterat det här med jämställdhet. 

Fick se frågebladet och det var vettiga frågor såsom hur får man fler tjejer till jobb inom tekniska yrken och hur får man fler killar till vården. Hur bemöter man varandra osv. 

Men det som satte mig på pottkanten var när min son berättar om avsnittet kallat kvinnofrid på pappret. Där stod en rad frågor hur man får killar att inte slå tjejer, inte vara dumma mot kvinnor/tjejer osv. 

Det min son berättar är att han hade sagt till fröken att "men jag har blivit slagen av tjejer", ska dem få slå mig. Han hade blivit ledsen av att fröken hade så gott som undvikit att gå in på hans fundering och fortsatte med frågorna. Ingenstans fanns heller någon diskussionsfråga som antydde att en tjej kunde slå en kille. 

Historiskt sett har kvinnan varit nertryckt och på olika sätt förnedrats.

Så sker även idag. Sen att din son har slagits av tjejer är ingen vardagsrutin.

Beklagligt det som hänt din son.

Ingen ska slå någon! Ibland måste man lägga fokus på vissa saker, det betyder inte att man kan ta de sekundära saker efteråt.
  • Sansa Snark

Tycker det är konstigt av skolan att ta upp partnervåld med så små barn. Det är ju en mycket mer komplex fråga än att "man inte får slåss".

• Anonym
    Sansa Snark skrev 2014-09-08 16:43:36 följande:

Tycker det är konstigt av skolan att ta upp partnervåld med så små barn. Det är ju en mycket mer komplex fråga än att "man inte får slåss".

Komplexiteten börjar med enkelheten :)
  • Sansa Snark
    Anonym skrev 2014-09-08 16:53:03 följande:
    Komplexiteten börjar med enkelheten :)
    Och det enkla är "man får inte slåss". Att man inte får slå sin partner kan man ju ta när de blir så gamla att de faktiskt har förhållanden. 
  • astegmatism

fröken nonchalerade ju din pojke
  • Haskel

Problemet är i första hand inte att TS son blivit slagen av tjejer. TS vet även säkert att varken pojkar eller flickor får slåss.

Frågan är om skolan gjort fel i sitt frågeformulär?
    Svaret är solklart...JA

Skolan/lärarna borde känna till att det är barn de arbetar med, även att barnens värld ser annorlunda ut de vuxnas. 
    I barnens värld råder jämställdhet. Inget kön är det generellt starkare.

Frågan skulle istället ställts: "Hur får man stopp på våld och förtyck mot VUXNA KVINNOR?"
    Men ännu hellre: "Hur får vi stopp på våld och förtryck?"
    Jämställdhet är jämställdhet, det finns även kvinnor som brukar våld och förtrycker män. Är det jämställdhet man diskuterar ska inte kön blandas in ur den bemärkelsen.

• Anonym (Stolt antifemenist och jämnställdhets aktivist)

Förklara för din son
    att absolut jämställdhet är en utopi som per definition aldrig kan uppnås

Män och kvinnor har en sån stor skillnad pga av kön
    Jämställdhet bygger på att vi alla är olika

Den dagen vi alla är lika
    så har jämställdheten misslyckats totalt.

En man skall vara en man
    och en kvinna, vara en kvinna
    Är man född till man   har man rätt att vara en man
    Är man född till kvinna   så har hon rätt att vara en kvinna.
Svar på tråden Vad säga till son? Jämställdhet i skolan