Inlägg från: Anonym (Själv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Själv)

Vad säga till son? Jämställdhet i skolan

Ja i detta fallet är ju svaret enkelt, du måste prata med läraren tycker jag.

Men detta visar på ett större problem som i varje fall jag upplevt med mina två pojkar i skolan. Lärarna har uppmuntrat flickor att ta för sig och tillåtit dem att göra saker som pojkar får skäll för. Pojkarna har systematiskt tryckts tillbaka med resonemanget att flickorna måste lyftas. Lärare tror vad flickor säger mer än vad pojkar säger. Båda mina söner har fått skäll för bus som flickor har gjort (läraren frågar, tjejen pekar på killen och säger "han gjorde det" , läraren säger till killen och om killen protesterar får han bara mer skäll).

Resultatet i vår skola är tjejer som är oroligt duktiga och framåt, inget fel i det men baksidan är att de flesta pojkar tagit sin tillflykt till idrotten och inte engagerar sig särskilt mkt i övrigt i skolan. Eftersom de känner sig oomtyckta och ouppskattade helt enkelt.

Och för en av mina pojkar som är en blyg, smart och snäll kille har det krävts det otroligt mycket peppning hemma hela tiden. Eftersom han också är kille förutsatte i princip alla lärare att han skulle busa och leva runt om han bara fick chansen.

Ska säga ärligt att det verkar bli bättre nu när han blivit större och bytt till en annan skola med både kvinnliga och manliga lärare, men faktum kvarstår att många skolor verkar arbeta med jämställdhet utifrån att flickor är tysta väna offer och pojkar högljudda busar.

Tror ett sånt synsätt slår tillbaka till slut. Man måste jobba utifrån allas lika värde osv tycker jag.

Svar på tråden Vad säga till son? Jämställdhet i skolan