Anonym (Sara) skrev 2014-09-09 09:14:02 följande:
Om man resonerar som du, att det nya barnet ska få den kärlek som var menad för barnet som dog, så blir det ett ersättningsbarn.
Alla barn förtjänas att älskas för sin egen skull, de ska inte få överbliven kärlek från någon annan. Det döda barnet älskas väl fortfarande för den delen, så var finns den överblivna kärleken, menar du?
Sedan ditt snack om att ansvaret för hur livet blir ska ligga på barnet, vad är det för något? De vuxna har alltid ansvaret för sina egna liv, lägg inte det på barnen.
Barn ska födas för att man vill ha barn, inte för att lindra sorg, eller ta ansvar för att föräldrarnas liv ska kunna fortsätta.
Ja du, man läser som man vill, jag vet det, och jag borde kanske inte bemöta detta. Jag är säker på att de som det berör förstår vad jag menar.
Men, nej, det blir inte ett ersättningsbarn. Ja, jag älskar såklart barnet som dog. Men det är lite svårt att ge det barnet kärlek i vardagen. Då menar jag den kärlek man visar varje dag när man umgås, kramas, pussas. Den kärlek man har och alltid kommer ha till barnet som dog, den bär man inom sig. Den tar man med sig till sitt barns grav, om man har någon. Man pysslar om graven så gott man kan. Man minns barnet i vardagen, det finns alltid där, men du kan inte krama det. Det betyder inte att barnet som får kramarna är en ersättare.
Mer tänker jag inte förklara det.
Och med ansvaret som ligger på barnet, jag vet inte hur du kan läsa in det du skriver i det jag säger. Ansvar är väl fel ord av mig att använda då om du kan läsa det på det sättet.
Barn ska födas för att man vill ha barn skriver du. Det är ju precis det jag menar! Vi ville ju ha barn. Vi ville ha två barn, två levande barn i vår familj. Och när barn nummer två dog ville vi inte att vår familj skulle stanna med bara ett (levande) barn pga av att vi inte skulle våga försöka igen, eller för att folk sa åt oss att vänta. Vi ville inte att lillebrors död skulle vara orsaken till att vi ångrade oss resten av livet för att vi inte vågade försöka igen. Förstår du nu vad jag menar?
Resonerar man som du skulle ju ingen få fler barn efter att ett barn dött, för någon skulle ju alltid bli en ersättare till det döda barnet?
Har du själv förlorat ett barn?