• Anonym (ts)

Hur blir första tiden?

Hej,

Jag undrar lite hur det kan se ut första tiden.

Jag och pappan är inget par och har inte varit det under hela graviditeten. Efter ett samtal visar det sig att vi inte riktigt är överens kring alla frågor och föräldraledighet är en av dom.
    Vi är som sagt inget par och bor inte heller tillsammans vilket gör att jag kommer ha ensam vårdnad by default när barnet föds. Jag har för avsikt att ha gemensam vårdnad men det först när pappan blir en naturlig del i barnets liv vilket sker enligt rekommendationerna senare i barnets liv pga trygghet och andra faktorer som är viktigt för ett nyfött barn.

Pappan har uttryckt det som så att han kommer ta det till tingsrätten om jag inte skriver på gemensam vårdnad från start. Hur fungerar det här? Är det lämpligt att som ej sammanboende att ha gemensam vårdnad första tiden eller är det vanligare att mamman har ensam vårdnad för att senare ha gemensam?
    Hur kommer familjerätt t.ex. att resonera för de som kanske redan varit på samarbetssamtal rörande detta?
    Hur uppfattas han om han kommer med dessa krav från start?

Umgänge med pappan är en självklarhet och inget jag på något sätt vill förhindra och något jag tänker främja. Detta handlar enbart om vårdnadsfrågan.

• Svar på tråden Hur blir första tiden?
  • Kjell2

Om ni kan samarbeta kring beslut rörande barnet och någon av er vill ha GV finns det stor sannolikhet att domstolne dömer till GV.

Det är inte samma sak som att han umgängesrätt.

• Anonym (ts)

Men nu pratar jag första tiden, alltså första året. Är det lämpligt t.ex. att vi som inte är ett par eller bor ihop ska dela på föräldraledigheten. Hur blir det då med barnets trygghet och rättighet till en stabil och trygg miljö.
    Skulle vi ha gv från start skulle det i praktiken betyda att efter mitt halvår av fl är slut så ska barnet vara med pappan minst 10 timmar om dagen då jag går tillbaka till jobbet. Är detta en vanlig lösning att man gör så?

Jag är klar över att vårdnad och umgänge inte är samma sak och den fråga jag har handlar kring vårdnad då umgänge är inget jag tänker förhindra utan det hoppas jag blir så mycket som möjligt av.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2014-09-05 14:45:39 följande:

Men nu pratar jag första tiden, alltså första året. Är det lämpligt t.ex. att vi som inte är ett par eller bor ihop ska dela på föräldraledigheten. Hur blir det då med barnets trygghet och rättighet till en stabil och trygg miljö.
    Skulle vi ha gv från start skulle det i praktiken betyda att efter mitt halvår av fl är slut så ska barnet vara med pappan minst 10 timmar om dagen då jag går tillbaka till jobbet. Är detta en vanlig lösning att man gör så?

Jag är klar över att vårdnad och umgänge inte är samma sak och den fråga jag har handlar kring vårdnad då umgänge är inget jag tänker förhindra utan det hoppas jag blir så mycket som möjligt av.

Den absoluta vanligast lösningen är att föräldrarna kommer överrens om en uppdelning av föräldraledighten. Nästan oavsett hur den uppdelningen ser ut så blir det bra för barnet. En förälder som har mycket tid med sitt barn från start har sällan probelm med att efter ett halvår vara föräldraledig med barnet.

Vad säger han när du tar upp frågan om uppdelning av föräldraledighet, umgäng mm?
  • Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2014-09-05 14:50:05 följande:
    Den absoluta vanligast lösningen är att föräldrarna kommer överrens om en uppdelning av föräldraledighten. Nästan oavsett hur den uppdelningen ser ut så blir det bra för barnet. En förälder som har mycket tid med sitt barn från start har sällan probelm med att efter ett halvår vara föräldraledig med barnet.

Vad säger han när du tar upp frågan om uppdelning av föräldraledighet, umgäng mm?
    Vad är definitionen på mycket tid med sitt barn från start?

Vi har inte direkt diskuterat det utan för honom har det varit en självklarhet med gv från start medan det inte har varit det för mig pga av oro för hur man löser det rent praktiskt. Om vi t.ex. inte är överens kring föräldraledigheten men har gv och han har hälften av dagarna, Hur flux ska barnet, över en natt, vara med sin pappa, som den kanske bara träffat kortare stunder, 10 timmar om dagen. Det är min oro för det känns inte optimalt.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2014-09-05 14:59:44 följande:
    Vad är definitionen på mycket tid med sitt barn från start?

Vi har inte direkt diskuterat det utan för honom har det varit en självklarhet med gv från start medan det inte har varit det för mig pga av oro för hur man löser det rent praktiskt. Om vi t.ex. inte är överens kring föräldraledigheten men har gv och han har hälften av dagarna, Hur flux ska barnet, över en natt, vara med sin pappa, som den kanske bara träffat kortare stunder, 10 timmar om dagen. Det är min oro för det känns inte optimalt.

Kanske dags att börja diskutera umgänge mm. Kolla med honom hur han tänker ta föräldraledigt och ser på umgänge.

Risken du tar är att han stämmer och även om han inte får vårdnad så troligtvis ett fastställt umgänge. Då tappar du plötsligt väldigt mycket kontroll.

Extrermt mycket är vunnet om ni redan nu kan komma fram till en överrenskommelse om umgänge, föräldraledighet mm.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2014-09-05 15:04:11 följande:

Kanske dags att börja diskutera umgänge mm. Kolla med honom hur han tänker ta föräldraledigt och ser på umgänge.

Risken du tar är att han stämmer och även om han inte får vårdnad så troligtvis ett fastställt umgänge. Då tappar du plötsligt väldigt mycket kontroll.

Extrermt mycket är vunnet om ni redan nu kan komma fram till en överrenskommelse om umgänge, föräldraledighet mm.
    Mitt inlägg
  • Anonym (ts)

Är du sakkunnig i frågan Kjell2 eller är det bara personliga åsikter och erfarenheter?

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2014-09-05 15:13:27 följande:

Är du sakkunnig i frågan Kjell2 eller är det bara personliga åsikter och erfarenheter?

Har viss erfarenhet av vårdnadstvister och hyfsad koll på hur en domstol ser på saken.

En variant är att ni gör någon form av avtal. Om han ser till att bygga upp en relation med barnet så skriver du på för GV efter sex månader och han tar några månaders föräldraledighet efter tex nio månader
  • Anonym (ts)

Vad han eller jag säger att vi ska göra och inte är egentligen ointressant då jag har svårigheter att lita på honom pga tidigare erfarenheter så om det skulle vara möjligt att skriva avtal, står det då över lagen? Det har jag ju svårt att tro...

Om vi skriver ett avtal på att om allt går som det ska så skriver jag på gv vid sex månader tillfaller inte resterande fl honom? Även om vi skulle komma överens om att han ska ge mig dagar finns det väl inget som hindrar honom från att inte göra det?

Puffar lite också och hoppas att fler med erfarenhet eller åsikter vill lägga sig i.

• FuckGoggleAskMe

Jag lägger mig i, trots brist på erfarenhet om detta.

Om pappan är en normal, snäll individ, skulle nog jag ha velat ha GV, för att kanske få större engagemang från honom, få honom att bli välvilligt inställd och ur rättvisesynpunkt (det är även hans barn).

Avtal om intentioner om detta kan smärtfritt brytas, så det tror jag inte på, samt att han bara blir avogt inställd till dig. Men viktigt att ni är på samma linje beträffande föräldraledighet, umgänge, kostnader för barnet etc.

Kanske inte ska uttala mig dock, trodde själv att pappan till min son och jag hade GV (vi bor inte i Sverige) men det visade sig att jag har ensam vårdnad. Jag har alltid involverat pappan ändå vid viktiga beslut om sonen, och pappans föräldraledighet var cirka 3 dagar, sonen bor nu hos mig förutom lite mindre än varannan helg.

• Anonym (Fia)

Jag förstår din oro!

När pappan pratar om föräldraledighet, tror han då att barnet ska flytta hem till honom och du får komma och hälsa på på kvällarna? Eller är han med på att barnet sover hos dig och bara är hos honom på dagtid vardagar? Ett annat scenario som inträffar är att mammans dagar är slut men pappan vägrar att vara ledig och vägrar att skriva över dagar vilket gör att mamman tvingas vara hemma utan försörjning.

Det låter som att pappan är van att få sin vilja igenom och inte vill kompromissa. Om det stämmer så behöver du vara taktisk. Tex börja med att skjuta upp faderskapsbekräftelsen, slingra dig undan så länge det bara går (så länge han inte står som pappa så kan han inte stämma dig på vårdnaden). När ni väl skriver under faderskapet så se till att skriva ett avtal om umgänge hos Familjerätten och gör det juridiskt giltigt. Utgå från barnets bästa med tätt umgänge och upptrappning, se till att det är så bra som möjligt. När pappan sedan stämmer dig så förhala så mycket det går, svara sista dagen istället för med vändande post och föreslå medling via Familjerätten osv. Om det syns att du jobbar för barnets bästa och att du jobbar för att barnet ska få ett bra förhållande till sin pappa så är det mindre risk att domstolen ger pappan gemensam vårdnad interremistiskt. Och kan du skjuta upp den gemensamma vårdnaden till 10-12 månader så har barnet hunnit bygga upp en relation till pappan och klarar lättare av att vara borta från dig under dagarna.

• Anonym (insatt)

Samarbetssamtal kan bara leda fram till en överenskommelse om vå,bo,umg. Familjerätten tar inte ställning och talar om för er "hur det skall vara". Kan ni inte själva (ev med familjrättens hjälp) komma fram till en överenskommelse utan tvisten består, då är det domstol som är stället där beslut tas!! Tänk på att vå, bo o umg är tre skilda asker och att gemensam vårdnad tex INTE handlar om hälftenboende. Många har inte koll på begreppen .....

• Anonym (orolig)

hej! sitter i samma sits som du! ska på tisdag till familjerätten och få veta VAD som gäller angående den första tiden...känner mig oerhört stressad över dessa föräldradagar.

• Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2014-09-13 07:58:12 följande:

hej! sitter i samma sits som du! ska på tisdag till familjerätten och få veta VAD som gäller angående den första tiden...känner mig oerhört stressad över dessa föräldradagar.

Vad är det du vill veta om? Är du inte blindgalen kommer du få ha barnet hos dig. Sen är det i de flesta fall bra om pappan får möjlighet att träffa sitt barn. Är det stora problem kring detta kan det ske övervakat.
Svar på tråden Hur blir första tiden?