Hur blir första tiden?
Hej,
Jag undrar lite hur det kan se ut första tiden.
Jag och pappan är inget par och har inte varit det under hela graviditeten. Efter ett samtal visar det sig att vi inte riktigt är överens kring alla frågor och föräldraledighet är en av dom.
Vi är som sagt inget par och bor inte heller tillsammans vilket gör att jag kommer ha ensam vårdnad by default när barnet föds. Jag har för avsikt att ha gemensam vårdnad men det först när pappan blir en naturlig del i barnets liv vilket sker enligt rekommendationerna senare i barnets liv pga trygghet och andra faktorer som är viktigt för ett nyfött barn.
Pappan har uttryckt det som så att han kommer ta det till tingsrätten om jag inte skriver på gemensam vårdnad från start. Hur fungerar det här? Är det lämpligt att som ej sammanboende att ha gemensam vårdnad första tiden eller är det vanligare att mamman har ensam vårdnad för att senare ha gemensam?
Hur kommer familjerätt t.ex. att resonera för de som kanske redan varit på samarbetssamtal rörande detta?
Hur uppfattas han om han kommer med dessa krav från start?
Umgänge med pappan är en självklarhet och inget jag på något sätt vill förhindra och något jag tänker främja. Detta handlar enbart om vårdnadsfrågan.