• Anonym (ts)

Hur blir första tiden?

Hej,

Jag undrar lite hur det kan se ut första tiden.

Jag och pappan är inget par och har inte varit det under hela graviditeten. Efter ett samtal visar det sig att vi inte riktigt är överens kring alla frågor och föräldraledighet är en av dom.
    Vi är som sagt inget par och bor inte heller tillsammans vilket gör att jag kommer ha ensam vårdnad by default när barnet föds. Jag har för avsikt att ha gemensam vårdnad men det först när pappan blir en naturlig del i barnets liv vilket sker enligt rekommendationerna senare i barnets liv pga trygghet och andra faktorer som är viktigt för ett nyfött barn.

Pappan har uttryckt det som så att han kommer ta det till tingsrätten om jag inte skriver på gemensam vårdnad från start. Hur fungerar det här? Är det lämpligt att som ej sammanboende att ha gemensam vårdnad första tiden eller är det vanligare att mamman har ensam vårdnad för att senare ha gemensam?
    Hur kommer familjerätt t.ex. att resonera för de som kanske redan varit på samarbetssamtal rörande detta?
    Hur uppfattas han om han kommer med dessa krav från start?

Umgänge med pappan är en självklarhet och inget jag på något sätt vill förhindra och något jag tänker främja. Detta handlar enbart om vårdnadsfrågan.

• Svar på tråden Hur blir första tiden?
  • Anonym (ts)

Men nu pratar jag första tiden, alltså första året. Är det lämpligt t.ex. att vi som inte är ett par eller bor ihop ska dela på föräldraledigheten. Hur blir det då med barnets trygghet och rättighet till en stabil och trygg miljö.
    Skulle vi ha gv från start skulle det i praktiken betyda att efter mitt halvår av fl är slut så ska barnet vara med pappan minst 10 timmar om dagen då jag går tillbaka till jobbet. Är detta en vanlig lösning att man gör så?

Jag är klar över att vårdnad och umgänge inte är samma sak och den fråga jag har handlar kring vårdnad då umgänge är inget jag tänker förhindra utan det hoppas jag blir så mycket som möjligt av.

• Anonym (ts)
    Kjell2 skrev 2014-09-05 14:50:05 följande:
    Den absoluta vanligast lösningen är att föräldrarna kommer överrens om en uppdelning av föräldraledighten. Nästan oavsett hur den uppdelningen ser ut så blir det bra för barnet. En förälder som har mycket tid med sitt barn från start har sällan probelm med att efter ett halvår vara föräldraledig med barnet.

Vad säger han när du tar upp frågan om uppdelning av föräldraledighet, umgäng mm?
    Vad är definitionen på mycket tid med sitt barn från start?

Vi har inte direkt diskuterat det utan för honom har det varit en självklarhet med gv från start medan det inte har varit det för mig pga av oro för hur man löser det rent praktiskt. Om vi t.ex. inte är överens kring föräldraledigheten men har gv och han har hälften av dagarna, Hur flux ska barnet, över en natt, vara med sin pappa, som den kanske bara träffat kortare stunder, 10 timmar om dagen. Det är min oro för det känns inte optimalt.
  • Anonym (ts)

Är du sakkunnig i frågan Kjell2 eller är det bara personliga åsikter och erfarenheter?

• Anonym (ts)

Vad han eller jag säger att vi ska göra och inte är egentligen ointressant då jag har svårigheter att lita på honom pga tidigare erfarenheter så om det skulle vara möjligt att skriva avtal, står det då över lagen? Det har jag ju svårt att tro...

Om vi skriver ett avtal på att om allt går som det ska så skriver jag på gv vid sex månader tillfaller inte resterande fl honom? Även om vi skulle komma överens om att han ska ge mig dagar finns det väl inget som hindrar honom från att inte göra det?

Puffar lite också och hoppas att fler med erfarenhet eller åsikter vill lägga sig i.

Svar på tråden Hur blir första tiden?