• Kjell2

Hur blir första tiden?

Om ni kan samarbeta kring beslut rörande barnet och någon av er vill ha GV finns det stor sannolikhet att domstolne dömer till GV.

Det är inte samma sak som att han umgängesrätt.

• Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2014-09-05 14:45:39 följande:

Men nu pratar jag första tiden, alltså första året. Är det lämpligt t.ex. att vi som inte är ett par eller bor ihop ska dela på föräldraledigheten. Hur blir det då med barnets trygghet och rättighet till en stabil och trygg miljö.
    Skulle vi ha gv från start skulle det i praktiken betyda att efter mitt halvår av fl är slut så ska barnet vara med pappan minst 10 timmar om dagen då jag går tillbaka till jobbet. Är detta en vanlig lösning att man gör så?

Jag är klar över att vårdnad och umgänge inte är samma sak och den fråga jag har handlar kring vårdnad då umgänge är inget jag tänker förhindra utan det hoppas jag blir så mycket som möjligt av.

Den absoluta vanligast lösningen är att föräldrarna kommer överrens om en uppdelning av föräldraledighten. Nästan oavsett hur den uppdelningen ser ut så blir det bra för barnet. En förälder som har mycket tid med sitt barn från start har sällan probelm med att efter ett halvår vara föräldraledig med barnet.

Vad säger han när du tar upp frågan om uppdelning av föräldraledighet, umgäng mm?
  • Kjell2
    Anonym skrev 2014-09-05 15:04:11 följande:

Kanske dags att börja diskutera umgänge mm. Kolla med honom hur han tänker ta föräldraledigt och ser på umgänge.

Risken du tar är att han stämmer och även om han inte får vårdnad så troligtvis ett fastställt umgänge. Då tappar du plötsligt väldigt mycket kontroll.

Extrermt mycket är vunnet om ni redan nu kan komma fram till en överrenskommelse om umgänge, föräldraledighet mm.
    Mitt inlägg
  • Kjell2
    Anonym (ts) skrev 2014-09-05 15:13:27 följande:

Är du sakkunnig i frågan Kjell2 eller är det bara personliga åsikter och erfarenheter?

Har viss erfarenhet av vårdnadstvister och hyfsad koll på hur en domstol ser på saken.

En variant är att ni gör någon form av avtal. Om han ser till att bygga upp en relation med barnet så skriver du på för GV efter sex månader och han tar några månaders föräldraledighet efter tex nio månader
  • Kjell2
    Anonym (orolig) skrev 2014-09-13 07:58:12 följande:

hej! sitter i samma sits som du! ska på tisdag till familjerätten och få veta VAD som gäller angående den första tiden...känner mig oerhört stressad över dessa föräldradagar.

Vad är det du vill veta om? Är du inte blindgalen kommer du få ha barnet hos dig. Sen är det i de flesta fall bra om pappan får möjlighet att träffa sitt barn. Är det stora problem kring detta kan det ske övervakat.
Svar på tråden Hur blir första tiden?