• Bebben84

Bf Maj 2015

Jordgubb90 skrev 2015-01-09 13:41:48 följande:

Shit jag känner mig jättetråkig, är absolut inte sugen på någonting mer än jag var innan. Äter varken mer eller mindre mat eller godis. Är sugen på exakt samma saker :P

V23.

Inte tråkigt, skönt ju :)
  • Bebben84

Idag har jag varit på gymmet för första gången på eeeeeevigheter! Nu ska det jobbad upp kondis och styrka inför förlossningen! :D

• Bebben84
    Kissemiss skrev 2015-01-09 14:41:28 följande:

Försöker googla fram en riktigt bra checklista med vad man behöver köpa till bebis men hittar ingen bra! Större grejer kommer jag ju på själv, typ spjälsäng men sedan är det alla tillbehör som jag inte har koll på :)

Vi kan väl alla skriva en ihop? :) jag börjar så kan man fylla på :)

Små frottéhanddukar

Babyvakt

Örontermometer

Ekologiska salvor

Badbalja

Amningskudde

Babygym

Mysiga filtar

Babysitter

Lekfilt

Bärsele/ bärsjal

Babynest

Nappar

Napphållare

Nappflaska (vid behov)

Sen tänkte vi praktiskt med babyskyddet. Köpte Isofix med basenhet så man slipper krångla med bilbältet. Köpte även adapter till vagnen så vi kan klicka den direkt på vagnen.

Sen är ju detta självklart det VI har köpt. Man behöver inte allt :)
  • Bebben84
    Ciconiidae skrev 2015-01-09 15:27:13 följande:

Vad är det för salvor, är det för irriterad hud på rumpan och i vecken?

Ja för röda små rumpor :)
  • Bebben84
    MammaMia91 skrev 2015-01-09 15:59:11 följande:

När jag fick min första dotter fick jag tipset att strunta i alla bröstvårtesalvor och trycka ut lite bröstmjölk istället och smörja brösten med (för hur gott kan det vara att suga på ett bröst med salva på). Sagt och gjort, smörjde med bröstmjölken och vårtorna mådde prima :). Spar på pengar med :P

Fick också det tipset :) och det funkade även på mig :)
  • Bebben84
    Ciconiidae skrev 2015-01-09 15:07:33 följande:

Jag är osäker på småsakerna. Med vad bäddar man vagnen, vilka hygienartiklar ska man ha, behöver man ngt till amningen (salva till brösten etc) eller köper man bara vid behov osv.

Jag köpte ett lakan till vagnen och en ergonomisk kudde. Går ju självklart bra med en vanlig vagnkudde också. Sen kommer jag köra med en fleeceoverall och tjock filt i vagnen i början om det fortfarande är kallt. På sommaren blir det en tunnare filt.
  • Bebben84
    Blicka skrev 2015-01-09 14:54:50 följande:
    Åh vad härligt! Själv tänkte jag träna men illamåendet satte stopp (blev värre vid ansträngning) o nu kommer jag inte komma igång... Latmasken vinner smile5.gif
    Usch då! Men jag fick träning på recept av min sjukgymnast så hade inte så mycket val :D
  • Bebben84
    Kissemiss skrev 2015-01-09 19:37:37 följande:

Tack för tipsen! :)

Tänker ni ha något täcke till bebisen? Eller kör man bara på pyjamas? Tänkte om den får täcket över ansiktet på natten :O

Plus det här med kudde, verkar vara väldigt olika rekommendationer. Har förstått att man inte ska ha en för mjuk då det finns kvävningsrisk men det finns en specialkudde (ser ut som en nalle) som motverkar att bebisen får platt huvud av att ligga på rygg jämt. Vad tror/tycker ni?

Jag har köpt täcke. Hade det till dottern och det gick toppen. Är man rädd kan man köpa sovpåse. Dom finns tom på Ikea :).

Den kudden som ser ut som en nalle har jag köpt. Den är ergonomisk och ska förhindra platthuvud också :)
  • Bebben84
    redfox skrev 2015-01-10 11:31:07 följande:

Varför örontermometer? Är det några rekommendationer som har tillkommit sedan jag fick barn sist? Då skulle man absolut inte använda örontermometer, utan en för rumpan med mjuk spets. Detta eftersom bebisens hörselgångar är så pass trånga att det är svårt att få en korrekt temp på bebisen.

Läkaren rekommenderade oss örontermometer. Även den som använda på bb
  • Bebben84
    Isabella93 skrev 2015-01-10 21:07:56 följande:
    Jag bor i Avesta, Dalarna. Detta är mitt första barn :)
    Har en dotter på 9 år och bor i norra Stockholm :)
Svar på tråden Bf Maj 2015