ölburk2 skrev 2014-08-26 16:47:52 följande:
Klart man behöver en utbildning i grunden, men det är sällan utbildningar är exakt lika utformade i nåt land, å då behöver du alltid göra en validering för det yrke det gäller.
Har man flytt ett land så är det nog högst troligt att man inte heller kan bevisa sin yrkeskunskap på annat sätt än att just validera.
Jag ser det inte märkligare än att göra AT praktik, d.v.s praktisera under överinseende av en ansvarig leg läkare.
Jag har själv validerat för mina kunskaper i engelska, då jag varken har en utbildning eller nåt papper på dom kunskaperna, mer än gymnasium.
Så jag tycker personligen validering är ett alldeles utmärkt verktyg, för att på ett smidigt sätt kunna få bevisa sina kunskaper.
Har man papper på utbildning behover man bara få en bedömning gjord, och eventuellt komplettera den vid behov.
Har man en utbildning med erfarenhet men inga papper, varfor ha en period for att provjobba? En sk validering kan ju då goras direkt, vilket skulle säkerstalla patientsäkerheten. Att behova "provjobba" ett år innan en validering kan goras och passeras låter ju sjukt, inte säkert alls. Och ska dessa provjobb inte handla om patientkontakt, hur skulle man som patient vilja ha dem som sin doktor ett år senare?