Inlägg från: Hoppentoss |Visa alla inlägg
  • Hoppentoss

Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?

Idioti.
    I vår kommun är det redan problem med inhyrda läkare som ej kan språket.

Att lägga på risken att möte en somalisk klåpare är inte att förbättra situationen.
    Alla läkare skall ha riktiga utbildningar och kunna språket. Det är minimikrav

• Hoppentoss

Igår fick min son sin tid till psykiatrin. Inom ett år fick sin 7 läkare. Åter igen var det ett namn han ej kan uttala. Han har autism, add. Alla sju läkare som han haft tidigare har kommit från ett annat land och haft stora brister i språket. Jag har varit med sonen alla besöken genom året. Lämnat i klagomålen på läkarna. Dom har gjort grova felsägningar som gjort sonen rädd, illa berörd, rädd, osv. Så under detta år har inget mer hänt än att han fått medecin och ingen uppföljning. Läkare som har ringt oss hem och beklagat sig hur illa personalen( sköterskorna) skött sig på hysterisk sätt med ett språk vi ej förstår. Nu har vi,sonen sökt hjälp från en annan kommun. Det var just den ansökan som kom igår. Tyvärr med detta utländska namn. Det betyder att jag har en son som är så rädd för att gå dit för att få utså samma skräck att ej bli förstådd och behandlad på dessa förnedrade sätt som tidigare. Detta är en kort version v en lång historia av erfarenheter av importerad läkare. Så jag tycker verkligen inte om få hyrläkare som är importerade från andra länder som ej kan språket. Min son hade mått bättreutan den så kallade vård han fått. Så med detta långa inlägg så kan ni ana vad jag tycker om att låta somalier " praktisera' sig till läkaryrket. Tack för mig

• Hoppentoss

Modesy.
    Jag har tänkt samma tanke. Men som det sett ut nu har dom gjort mycket mer skada än nytta. Så hellre ingen alls än dom vi träffat. Så nu hoppas vi på att den läkare vi skall träffa nu har gått utbildningen i svergie

• Hoppentoss

Modest:
    En psykolog som inte kan språket är mycket sämre en som kan språket. Det borde du med sett under Dina 20 år i sjukvården. En läkare där patienten får skriva remissen själv för att läkaren ej vet hur man gör på grund av bristande kunskaper i språket.
    Jag och mina barn tyvärr träffat och blivit felbehandlade på grund av språkbrister. Ett alternativ är att vi blir erbjudna tolk. Då blir det mindre fel och man skulle känna sig mindre utlämnad. Däremot dom som jobbar inom psykiatrin borde kunna språket väl.

Svar på tråden Låt somalier arbeta som läkare, även om de saknar läkarexamen - bra eller dåligt förslag?