• killingen

ansvar och resekostnader

I dagsläget har jag och mitt ex våra två yngsta barn 12 resp. 3 1/2 år gamla varannan vecka. Om några månader ska exet flytta till en annan stad 5,5 mil bort och ska då bara ha sina barn Fre em till söndag kväll eller ev måndag morgon.
    Övrig tid kommer de att bo hos mig. Han kommer oxå att betala underhåll på 1273:-/barn samt att jag kommer att få hela barnbidraget. (Vi har nu halva var).

Vem ligger ansvaret på att barnen kommer till deras pappa? Vem ska stå för dessa kostnader?

Exet påstod först att jag skulle se till att lämna barnen på fredag em på tågstationen där han skulle möta upp på väg från jobbet vilket för mig är svårt då jag måste jobba kväll den helgen barnen ska till honom. Sen skulle jag även möta upp dom på stationen måndagsmorgonen kl 07.05 för att själv lämna dom på dagis vilket oxå blir svårt då jag börjar jobba 07.20 några mil bort.
    Efter ett tag gick han med på att själv lösa det varannan gång. Nu har jag dock hört att det är han som själv ska ansvara för att hämta och lämna barnen när han ska ha umgängesrätt med dom samt att kostnaden ska han oxå stå för. Vad gäller? Jag jobbar inom ett yrke med väldigt obekväma arbetstider och mitt jobb har hjälpt till att fixa så jag har kunnat jobba dagtid den veckan jag har barnvecka fram till nu och ska försöka fixa det även när exet flyttat. Pga att jag sen när exet flyttat kommer att gå miste om en hel del ob - tillägg så har jag inte möjlighet att gå ner nåt I arbetstid då det redan är knapert. Tyvärr kommer de se ut som att jag kommer förlora inkomst i form av ob - ersättning i samma nivå med vad jag kommer få i underhåll så varje krona kommer att få vändas på ännu fler ggr när jag nu kommer få ha mina barn på heltid (så gott som) Något jag självklart tycker är underbart även om det kommer bli skit tufft ekonomiskt.
    Vad/hur ska jag gå tillväga?

• Svar på tråden ansvar och resekostnader
  • Anonym (Cilla)
    Brumma skrev 2014-09-01 21:19:23 följande:
    För att man vill underlätta för barnet och främja umgänget?

Min bonus mamma flyttade - och tog barnet med sig. Hon körde både fram o tillbaka i början men ville inte göra det i längden. Eftersom vi vill ha umgänge med barnet så kör vi naturligtvis ena vägen - både för vår och barnets skull.

Och ja, så länge avståndet är rimligt (tex en timmes körning) så känns det småaktigt och "bittert" att inte ta hälften av körningarna. Oavsett vem som flyttat vart...

Vid längre flyttar tycker jag att den som flyttar skall sköta en större del - oavsett om det är boende eller umgängesföräldern.
    I TS fall tycker jag att hon har hela moralen på sin sida (förutom praxis och lagstiftarnas tankegångar). Pappan valde att flytta plus att ts förlorar arbetsinkomst på att skjutsa barnen till/från stationen.

Dessutom har pappan i det här fallet från början haft barnen varannan vecka men plötsligt sagt upp all vardagskontakt med sina barn. Det minsta han kunde göra för barnen vore att hämta/lämna på förskola och skola på fredagen och måndagen.

Ska vi sen gå in på hur pappan har dumpat en massa jobb och ansvar på ts när han flyttade (och hon lär ju inte haft så mycket att säga till om i den frågan) så har han inte mycket att komma med.

Pappan kan gott köra 5.5 mil en gång i veckan!
  • Anonym (Cilla)

Ska 12-åringen ansvara för 3,5-åringen på tåget?

• killingen

Barnens pappa sitter själv redan på tåget men kräver att jag ska lämna dom där på tider som krockar med mitt jobb. Jag kan inte gå ner i arbetstid och förlora mer inkomst än vad jag redan kommer att göra.

Hans senaste bud är att jag ska se till att barnen kommer till och från honom varannan gång...

Jag behöver veta exakt vart drt står att det är hans ansvar att själv hämta och lämna sina barn för umgänge.

• Brumma
    killingen skrev 2014-09-02 08:23:49 följande:

Barnens pappa sitter själv redan på tåget men kräver att jag ska lämna dom där på tider som krockar med mitt jobb. Jag kan inte gå ner i arbetstid och förlora mer inkomst än vad jag redan kommer att göra.

Hans senaste bud är att jag ska se till att barnen kommer till och från honom varannan gång...

Jag behöver veta exakt vart drt står att det är hans ansvar att själv hämta och lämna sina barn för umgänge.

Det finns inga sådana bestämmelser. Det är upp till föräldrarna att bestämma och kommer man inte överens så är det nya samarbetssamtal som gäller. Nästa steg är att få en dom på vem som gör vad.

Jag hade inte uppfattat att det är mitt i dina arbetstider... Självklart kan du inte lämna jobbet för att köra barnen. Och inte ta ledigt heller...

Kommer inte riktigt ihåg - hade han bil? För då får han väl ta bilen till jobbet varannan fredag när han ska ha barnen.

Arbetar du både på fredagen o söndagen?

Har han bil finns ju möjligheten att han även tar bilen på måndagen till jobbet o lämnar barnen på skolan.

Det finns som sagt inget skriver om detta. Det som faktiskt STÅR i föräldrabalken tror jag att jag skrivit ovan - att boendeföräldern skall bidra till kostnaden efter förmåga. Samt underlätta. Men inte vika sig dubbel.. Känns som om ni behöver ett nytt samtal...

Arbetar du alla helger?
  • Brumma
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-02 06:36:15 följande:
    I TS fall tycker jag att hon har hela moralen på sin sida (förutom praxis och lagstiftarnas tankegångar). Pappan valde att flytta plus att ts förlorar arbetsinkomst på att skjutsa barnen till/från stationen.

Dessutom har pappan i det här fallet från början haft barnen varannan vecka men plötsligt sagt upp all vardagskontakt med sina barn. Det minsta han kunde göra för barnen vore att hämta/lämna på förskola och skola på fredagen och måndagen.

Ska vi sen gå in på hur pappan har dumpat en massa jobb och ansvar på ts när han flyttade (och hon lär ju inte haft så mycket att säga till om i den frågan) så har han inte mycket att komma med.

Jag hade missat att det krockar med TS arbetstider. Självklart kan hon inte gå ner i tid för att köra.

Det är nog samarbetssamtal eller stämning som gäller..
  • Anonym (insatt)
    Brumma skrev 2014-08-26 21:42:20 följande:
    ---------
    Gällande underhållet så KAN de komma överens om ett högre, men det finns inget tvång för pappan att betala mer om han inte vill. Om inte TS stämmer honom på mer underhåll vill säga. Fast då måste hon visa på varför deras barn kostar mer än ett "normalt" barn i Sverige kostar.

De kan även givetvis komma överens om att dela på större kostnader men även här kan pappan säga nej då han anses fullgjort sin ekonomiska skyldighet gentemot barnen genom att betala underhåll (även om det är försäkringskassans 1273).
    Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite ?guldkant? på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är. (Källa:www.centrumadvokaterna.se/)
  • Brumma
    Anonym (insatt) skrev 2014-09-02 15:05:50 följande:
    Om umgängesförälderns inkomst är högre än normalt kan barnen få göra anspråk på att få ett standardtillägg. Syftet med ett standardtillägg är att barnet skall få leva på ett snitt av föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ett standardtillägg är avsett att se till att barnet får lite ?guldkant? på tillvaron. De skall få möjlighet att t.ex. köpa lite dyrare kläder, få ha lite dyrare hobbys m.m. Det är viktigt att barnet skall ha möjlighet att tillgodogöra sig standardtillägget, varför barnet kan göra anspråk på högre standardtillägg ju äldre barnet är. (Källa:www.centrumadvokaterna.se/)
    Ja, standardtillägget är ett jättebra alternativ om umgängesföräldern har MYCKET högre inkomst. Det är även bra på det sätt att det ofta inte går till boendeföräldern att besluta vart det skall gå utan det är vanligt att umgängesföräldern tex betalar en dyrare aktivitet eller kläder. Då behöver det aldrig bli tjafs vart pengarna går.

Men det inget som säger emot mitt inlägg. Pappan ÄR inte skyldig att betala mer i underhåll. Alternativet om man inte är överens är att stämma på högre underhåll eller att barnet stämmer på standardtillägg.
  • Anonym (lösningar)
    Anonym (Cilla) skrev 2014-09-02 06:36:15 följande:

Det blir 22 mil per helg....

Ts, bor ni långt från tågstationen? Kan ni få hjälp av någon gymnasieelev, för en peng, att lämna och hämta barnen vid tåget?
  • Anonym (jj)
    Brumma skrev 2014-09-02 15:18:22 följande:

Ja, standardtillägget är ett jättebra alternativ om umgängesföräldern har MYCKET högre inkomst. Det är även bra på det sätt att det ofta inte går till boendeföräldern att besluta vart det skall gå utan det är vanligt att umgängesföräldern tex betalar en dyrare aktivitet eller kläder. Då behöver det aldrig bli tjafs vart pengarna går.

Men det inget som säger emot mitt inlägg. Pappan ÄR inte skyldig att betala mer i underhåll. Alternativet om man inte är överens är att stämma på högre underhåll eller att barnet stämmer på standardtillägg.

Pappan är skyldig att betala så mycket i underhåll som vårdnadshavaren/vårdnadshavarna finner det vara rimligt. Om det finns två vårdnadshavare och de inte kommer överens finns det klara riktlinjer om hur stort underhållsbidraget bör vara.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (lösningar) skrev 2014-09-02 15:21:17 följande:
    Det blir 22 mil per helg....

Ts, bor ni långt från tågstationen? Kan ni få hjälp av någon gymnasieelev, för en peng, att lämna och hämta barnen vid tåget?
    Ja det blir 11 mil på fredag eftermiddag och 11 mil på måndag morgon.

Den stora vinsten för barnen blir att pappan fortsätter ha kontakt med förskola och skola. De har ju faktiskt redan tappat tio vardagar i månaden med sin pappa, kan han då inte anstränga sig lite för att vara litegrann delaktig i deras vardag?
Svar på tråden ansvar och resekostnader