• Anonym (Cilla)

ansvar och resekostnader

TS,

Det finns i någon av propositionerna (mitten av 90-talet har jag för mig) att den förälder som flyttar utan giltiga skäl ska både sköta transporten och betala.

• Anonym (Cilla)
    Brumma skrev 2014-08-26 21:57:11 följande:
    Jag skrev att JAG tycker det känns självklart att man gör så. Inte att det ÄR självklart.
    Om den ena föräldern väljer att flytta iväg från orten, varför ska då den andra föräldern behöva transportera barnet?

Min åsikt är att föräldrar borde tänka lite mer på sina barn innan de flyttar! I slutändan är det barnen som drabbas genom längre resor, kan inte delta i fritidsintressen eller gå på kalas, bråkande föräldrar, osv.
  • Anonym (Cilla)
    Brumma skrev 2014-09-01 21:19:23 följande:
    För att man vill underlätta för barnet och främja umgänget?

Min bonus mamma flyttade - och tog barnet med sig. Hon körde både fram o tillbaka i början men ville inte göra det i längden. Eftersom vi vill ha umgänge med barnet så kör vi naturligtvis ena vägen - både för vår och barnets skull.

Och ja, så länge avståndet är rimligt (tex en timmes körning) så känns det småaktigt och "bittert" att inte ta hälften av körningarna. Oavsett vem som flyttat vart...

Vid längre flyttar tycker jag att den som flyttar skall sköta en större del - oavsett om det är boende eller umgängesföräldern.
    I TS fall tycker jag att hon har hela moralen på sin sida (förutom praxis och lagstiftarnas tankegångar). Pappan valde att flytta plus att ts förlorar arbetsinkomst på att skjutsa barnen till/från stationen.

Dessutom har pappan i det här fallet från början haft barnen varannan vecka men plötsligt sagt upp all vardagskontakt med sina barn. Det minsta han kunde göra för barnen vore att hämta/lämna på förskola och skola på fredagen och måndagen.

Ska vi sen gå in på hur pappan har dumpat en massa jobb och ansvar på ts när han flyttade (och hon lär ju inte haft så mycket att säga till om i den frågan) så har han inte mycket att komma med.

Pappan kan gott köra 5.5 mil en gång i veckan!
  • Anonym (Cilla)

Ska 12-åringen ansvara för 3,5-åringen på tåget?

• Anonym (Cilla)
    Anonym (lösningar) skrev 2014-09-02 15:21:17 följande:
    Det blir 22 mil per helg....

Ts, bor ni långt från tågstationen? Kan ni få hjälp av någon gymnasieelev, för en peng, att lämna och hämta barnen vid tåget?
    Ja det blir 11 mil på fredag eftermiddag och 11 mil på måndag morgon.

Den stora vinsten för barnen blir att pappan fortsätter ha kontakt med förskola och skola. De har ju faktiskt redan tappat tio vardagar i månaden med sin pappa, kan han då inte anstränga sig lite för att vara litegrann delaktig i deras vardag?
Svar på tråden ansvar och resekostnader