• Anonym (VadGöra?)

Han slutar aldrig dricka!

Det här handlar alltså inte om att han dricker, utan att han dricker för mycket.

Det finns ingen hejd i honom när han väl har öppnat första ölen. Jag vet inte hur jag ska ta upp det med honom. Han tror att det är helt normalt att bli så pass berusad att han inte kan stå, gå eller prata ordentligt.

Att han sen har minnesluckor pratar han bort med att "jag hade ju iallafall roligt då, så det behöver jag ju inte komma ihåg!". Han kan även häva ur sig helt sjuka grejer under fyllan som saknar all logik, när jag sedan försöker resonera med honom så blir han bara elak. Och dagen efter talar jag om för honom hur han betett sig visar han ingen ånger utan istället för att be om ursäkt så skrattar han och säger någonting i stil med "haha, ja då hade jag ju skitkul ju!".

Han har ett kompisgäng som har precis samma inställning, att sålänge de har roligt så är det ju skitsamma, så att bli så dyngpackad att du inte kan stå upp är någonting att sträva efter, de beter sig till och med som om det vore skithäftigt att vara full, de sitter som ett gäng 14-åringar och hetsar varandra till att dricka mer varenda helg.

Hur tar man upp med sin pojkvän att hans vänner har så dåligt inflytande över honom att han kommer sluta som en alkoholist? Vilket jag vet att han är på god väg till redan nu? Och att jag inte vill ha en framtid som en kuvad liten alkoholisthustru som sitter på en bänk i parken och inte vågar säga ifrån?

Jag har pratat med honom om det här innan, han säger att han "vet" att han dricker för mycket, men han ser inga problem i det sålänge det bara är på helgerna.

Nu blev det långt, men är det någon som har några tips?

• Svar på tråden Han slutar aldrig dricka!
  • SupersurasunkSara

Lämna. Han kommer inte sluta dricka förrän han inser att han har problem och vill göra något åt dem. Frågan är hur länge du vill vänta på att leva ett bra liv.

• Anonym (familjeproblem)

Han ser det inte som ett problem. Men DU har problem med det, och då ÄR det ett problem. Du får sätta ner foten. "Antingen slutar du dricka på det viset eller så går jag". Väljer han alkoholen så måste du gå. Då kommer han inte ändra sig och du får ditt liv förstört. Har han minnesluckor och inte ens bryr sig, så är han riktigt farligt ute.

Nu handlar det om att aldrig ha alkohol hemma för en lång tid framåt. Han kan tydligen inte sätta korken på flaskan. Du kan inte ändra på honom, det måste han själv vilja. Och till det krävs en insikt som han uppenbart saknar. Så ställ ultimatum och se vad han väljer. Han kanske håller sig nykter en vecka. Eller två. Och sen ger han sig själv en belöning som består i en riktig bläcka. Då ska du gå.

• Drottningen70

Du sitter redan och funderar på hur DU ska lösa detta, som om ansvaret är ditt. Det betyder att du redan är på god väg att sitta som den kuvade alkoholistfrun som du inte vill vara. Din kille har alkoholproblem, och tycker inte det är ett problem. I det läget finns bara en lösning om du inte vill ha det så. Lämna.

• Anonym (cc)

Han ÄR redan alkoholist.

• Stårschan

Utifrån det du beskriver så är han redan alkoholist, i och med att han inte kan kontrollera sitt drickande. Jag håller med övriga om att du måste sätta hårt mot hårt. Han måste inse att han håller på att välja spriten före ett normalt liv.

Ska han komma ur detta är det nog bra att han helt kommer bort från det destruktiva kompisgänget. Har ni möjlighet att flytta till annan ort? (Om han nu inser att han har problem och vill ha hjälp att bryta sina vanor.)

• Anonym (VadGöra?)

Vill gärna inte att lösningen ska vara "lämna".

Hota med att lämna, slänga all alkohol eller prata med en terapeut, visst. Men att bara ge upp och "lämna" innan jag ens har försökt vill jag inte göra.

Grejen är också att vi inte bor tillsammans, han bor drygt 30 mil ifrån mig. Han dricker för övrigt inte alltid, han dricker på helgerna. Men det är mängden han dricker när han gör det som är problemet. Han anser att han har roligare ju mer han dricker, och då spelar det ingen roll vad jag tycker tydligen.

Men att ställa ultimatum känns som en möjlig lösning. Hans familj vet inte heller om det här problemet, skulle det kanske hjälpa att prata med dem? Han är nämligen livrädd för att de ska få reda på det. Men jag vet ju att de bryr sig precis lika mycket som jag gör. Så vad tror ni om det?

• Anonym (VadGöra?)

Att flytta för honom är inget alternativ, han är aldeles för hemkär. Jag bor som sagt i en annan stad.

• Anonym (familjeproblem)

Hur gammal är han?

• Anonym
    Anonym (VadGöra?) skrev 2014-08-21 12:55:56 följande:

Det här handlar alltså inte om att han dricker, utan att han dricker för mycket.

Det finns ingen hejd i honom när han väl har öppnat första ölen. Jag vet inte hur jag ska ta upp det med honom. Han tror att det är helt normalt att bli så pass berusad att han inte kan stå, gå eller prata ordentligt.

Att han sen har minnesluckor pratar han bort med att "jag hade ju iallafall roligt då, så det behöver jag ju inte komma ihåg!". Han kan även häva ur sig helt sjuka grejer under fyllan som saknar all logik, när jag sedan försöker resonera med honom så blir han bara elak. Och dagen efter talar jag om för honom hur han betett sig visar han ingen ånger utan istället för att be om ursäkt så skrattar han och säger någonting i stil med "haha, ja då hade jag ju skitkul ju!".

Han har ett kompisgäng som har precis samma inställning, att sålänge de har roligt så är det ju skitsamma, så att bli så dyngpackad att du inte kan stå upp är någonting att sträva efter, de beter sig till och med som om det vore skithäftigt att vara full, de sitter som ett gäng 14-åringar och hetsar varandra till att dricka mer varenda helg.

Hur tar man upp med sin pojkvän att hans vänner har så dåligt inflytande över honom att han kommer sluta som en alkoholist? Vilket jag vet att han är på god väg till redan nu? Och att jag inte vill ha en framtid som en kuvad liten alkoholisthustru som sitter på en bänk i parken och inte vågar säga ifrån?

Jag har pratat med honom om det här innan, han säger att han "vet" att han dricker för mycket, men han ser inga problem i det sålänge det bara är på helgerna.

Nu blev det långt, men är det någon som har några tips?

Säg till honom rakt ut att han har problem med sitt drickande och att du inte ser en framtid med en alkoholist. Tar han inget ansvar, lämna honom. Du vinner ingenting på att vara kvar.

• Anonym (VadGöra?)
    Anonym (familjeproblem) skrev 2014-08-21 13:15:11 följande:

Hur gammal är han?

Han är 24.
Svar på tråden Han slutar aldrig dricka!