• julii

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har litr lätt ångest nu. Vart bjuden på glögg på jobbet så tog en kopp, ni vet en sådan liten glögg mugg. När jag sen går ut i köket ser jag att de står 2.25% på flaskan. Är detta farligt för barnen? Phuu vilken ångest jag fick. Vad tror ni??? :/

• julii
    JhjärtaK skrev 2014-12-11 19:21:14 följande:

Äh, skit i den kommentaren! Fick rekommendationen på tvillingklubbens utbildning att ha det mesta fixat vid vecka 30, dels för att de kanske kommer tidigare men mest för att man som mamma troligtvis kommer att vara trött och stor och helt enkelt inte orka speciellt mycket.

Ang glöggen så var det väl puckat för det första av din kollega att bjuda dig på en mugg men det är nog ingen fara. Vad kan en sådan mugg innehålla, en halv deciliter max antar jag. Och det är helt ok att dricka sådant med 0,5% alkohol så om du skulle späda glöggen till 0,5% ca så skulle du alltså dricka drygt 2 dl sådan dryck och det gör man ju lätt för en vanlig flaska 0,5 procentig ex öl innehåller 3,3 dl.

Så matte till din "rescue" haha

Jo det tyckte jag med men tror inte dom tänkte sig för... muggarna fyller en halv deciliter. Det borde väl inte vara någon fara då eller att der skadar bebisarna? Försöker intala mig der iaf...
  • julii
    A82 skrev 2014-12-12 17:59:12 följande:

Idag har vi varit hos barnmorskan. Det var väldigt skönt att få höra hjärtljuden eftersom jag fortfarande inte känner några sparkar regelbundet. Knappt alls faktiskt. Tvilling 1 hade 150 och tvilling 2 hade 152. De kollade inte järnvärdet denna gång (blir vid nästa besök i början av januari) men det andra såg bra ut. SF måttet var 24 nu i vecka 19+6. Inte så konstigt att man känner sig klumpig tidigt kanske...

Förstår att det var skönt. Jag känner inte heller något knappt så förstår att det lugnade dig. Jag var på ultraljud i veckan och det var så skönt att se att allt var okej :) men tycker att det är jobbigt att jag inte känner något. Väntar och väntar och hoppas på att det kommer snart! :)
  • julii
    Snart lycklig skrev 2014-12-17 22:55:25 följande:

Förlåt att jag bara kastar mig in i tråden, men behöver lugnande besked ifrån er. Har inte hunnit läsa igenom tråden ännu, men ska. Det är därför jag i min desperation slänger ur mig frågor. Hoppas ni tycker det är ok och att ni orkar svara.

Först, stort grattis till er alla! (Jag är enäggstvilling själv.)

Jag är äntligen äntligen gravid, imorgon går jag in i vecka 7 (6+0). Jag har gjort ÄD utomlands. Ett tidigt VUL igår visade på tre jättefina runda hinnsäckar med embryon i alla (för tidigt för hjärtljud). Chock i sig, men, men.... Runt hinnsäckarna syntes tjock slemhinna runt var och en. Läkaren sa igår att allt såg jättebra ut.

Nu till min hemska oro, usch, så orolig.......

Jag har börjat att blöda ikväll. Först rosarött på toapappret, sedan brunt, sedan ökad mängd, mera vinrött, sedan åter färskt rött. Liknande mensfärger. Det kommer definitivt mer än en femkrona i trosskydden varje gång, byter ofta för att ha koll. Det droppar ner i toan när jag sitter där.

Det började med extra stark värk i livmodern, som mer och mer liknat vanlig mensvärk. Det är inte så växtvärken varit tidigare.

Värken har för tillfället minskat....

Snälla, har någon en solskenshistoria? Har ni också haft blödningar i tidig graviditet, och sedan har allt gått bra?

Om jag var du skulle jag ringa eller åka in till gynakuten. Förstår att du är orolig.
  • julii
    JhjärtaK skrev 2014-12-18 10:26:25 följande:

Årets nyårsoutfit, vad tycks?

Superfin, vart har du köpt den?
  • julii
    Snart lycklig skrev 2014-12-18 12:00:27 följande:

Tack för svar.

För information, varit på koll nu. För stunden ser allt fortfarande jättebra ut. En blödning från/vid livmodertappen och en slempropp. Något som brustit. Vila tills blödningen är över.

Vilken lättnad! Skönt :)
  • julii

Någon mer än jag som kan få ont i magen, typ mitten, nör man böjer sig ned? Inte nog med att de tar emot de gör ont oxå :p och svårt att sova? Inatt tröck de nå så fruktansvärt i revbenen (??) Att jag var så illamående att jag fick gå upp o gå lite för att inte spy?!

• julii
    JhjärtaK skrev 2014-12-21 09:14:10 följande:

Mina ligament är riktigt ömma och gör ont när jag rör mig för häftigt men inte mitt på magen.

Och revbenen känns mest om jag som nokla sitter ner ihopkrupen, då blir det svårt att andas. I övrigt kan de ömma när jag hostar, nyser och snyter mig.

När var du senast hos din bm och kollade blodtryck och gav urinprov?

Jag känner oxå revbenen och känner mig andfådd när jag sitter också.

Det var ett tag sen jag var hos bm. Tror senaste gången var i v.12 ? och ska dit efter julledigheterna.
  • julii
    justordinary skrev 2014-12-21 10:40:16 följande:

Jag tycker överlag att det märks att magen börjar bli större och att t ex blodvolymen ökat i kroppen, är inte alls lika smidig längre vilket t ex märks om jag böjer mig fram för att knyta skorna - då kan det sticka till och göra ont lite här och var i magen men jag tänker att det inte är så konstigt med tanke på att jag trycker ihop hela magen och alla inre organ typ. :P Känns för övrigt som att tarmarna och magsäcken kryper högre och högre upp - i vecka 30+ lär de väl sitta i öronen..;)

Jag kan ha ont korta stunder lite av och till här och var i magen; hugg, stick, stram, mol, ömt...men eftersom det alltid går över tänker jag samma där att det nog ingår i normalvariationen. :)

Men får du väldigt ont julii eller det blir riktigt obehagligt så ring bm och rådfråga. :) Andfådd är jag också, har klart ökad andningsfrekvens jämfört med i vanliga fall. Gissar på kombination ökad blodvolym och kanske lite lågt järnvärde i mitt fall. 

Min senaste kontroll hos läk såg bra ut så nu håller jag tummarna att det kommer se bra ut även fortsättningsvis! Är i v 23 nu och har nästa koll om knappt 3 v :) Hon uppskattade småttisarna till att vara nånstans mellan 20-25 cm och väga runt 500 g var. :) Deras buk/lår/skall-mått stämmer fint med den tidigare dateringen vilket känns skönt! :)

Jo jag tänker så med och att magen börjar ta emot märker jag verkligen! Ta på sig skorna o strumpor lsv kan vara ett riktigt projekt :p

Jag har inte jätte ont utan undrade mest om de var fler än jag som känt så här :) brukar tänka att det kan väl inte va så konstigt när det är 2 stycken som växer för fullt och trängs :)
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D