Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

nokla skrev 2015-03-29 10:24:05 följande:

Åh grattis julii, mår ni bra alla?

stinaa, jag gör på lite olika sätt. Bekvämast är väl att sitta typ i skräddare med huvudena i armvecken och bebisarna liggandes i kors typ över mina ben. Eller om jag ligger på sidan och redan ammar den ena när den andra vaknar så lägger jag upp henne över min höft med ett ben på varje sida, men då kan det bli lite tungt att stötta huvudet efter ett tag så det är mer en nödlösning.

Vi firade att bebisarna blivit en vecka med att bli inlagda på specialförlossningen igen smile4.gif Jag fick plötsligt 40 graders feber och hög puls och sen fallande blodtryck så har legat med dropp i båda armarna och ekg-sladdar överallt och intravenöst febernedsättande och två sorters antibiotika och ammat två bebisar. Nu är jag stabil så antibiotikan verkar fungera i alla fall fast de vet inte vad jag har för infektion än och har tagit alla möjliga odlingar men de tror det är nåt med urinvägarna. Vi blev flyttade till bb, igen, igår kväll. Hoppas de kan sätta över mig på tabletter snart så vi får åka hem.

Usch! Hoppas att antibiotikan tar! Krya på dig!
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-03-31 21:07:13 följande:

Blev utskrivna från sjukhuset idag. Tjejerna väger lika lite som när vi blev utskrivna från bb innan de hade börjat vända och gå upp i vikt. Så himla trist smile4.gif

Tråkigt men tror du inte att det beror på att du mått dåligt? De börjar säkert öka nu igen när du får komma hem. Hur mår du? Vet de vad infektionen berodde på?
  • JhjärtaK

Piss-natt!! Verkar som att alla fem i familjen blivit förkylda. Först var storasyster, sen strax därefter jag, sen maken och nu Clara och även Annie

Halsont, snuva och hosta men ingen feber iaf. Hoppas bara att det inte är rs och att småtöserna blir väldigt dåliga.

De blir två veckor gamla idag och bf var igår. Skall till BVC för vägning etc för första gången. Gillar verkligen vår BVC-sköterska som har jobbat på barnakuten innan så hon har sett i princip allt och lite till och är väldigt engagerad.

• JhjärtaK

Pissdag igår. Tjejerna har varit osynkade och mycket mer missnöjda vid vakenhet än innan. Svärföräldrarna på besök och jag tycker att det är påfrestande trots att de verkligen vill väl och hjälper till med storasyster

A har blivit en riktig kräkbebis och hon kräks från och till i upp till 2 timmar efter att hon fått mat. Oftast bara lite åt gången men minst en rejäl kaskadspya per dag . En kaskadspya inatt exempelvis.

Sömnbrist på det också, jippi... Hur kunde jag någonsin tycka att det var kämpigt med ETT barn? Har skrapat ihop 4 timmars sömn inatt och det räcker ju inte i det långa loppet.

Vi håller på att byta ersättning från Nan PRO till Nan Sensitive för att se om deras små magar klarar den bättre men hittills ingen skillnad förutom att de äter oftare vilket såklart känns sådär. Cs mage verkar om något sämre inatt än innan.

Ja inte mycket positivt här, hur går det för er andra?

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-05 09:23:29 följande:

Vi har haft lite magproblem och ger sempers magdroppar, mest för att jag äter antibiotika men deras små magar och tarmflora är ju väldigt omogna ändå även utan antibiotika och ganska sannolikt kan det påverkas av om man äter ersättning eller ammas också så ni kunde ju testa om det hjälper?

Turas ni om med nätterna? Bara man får sömn så orkar man med det mesta, men sover man inte blir man ju galen. Jag sover bra faktiskt, samsover och ligger ner och ammar så jag kan somna om medan de äter bara de inte vaknar samtidigt för då måste jag sätta mig upp smile1.gif Sen vill L vara uppe i famnen och ha tutten i munnen exakt varje sekund hela dagen för att inte bryta ihop, men som sagt när man har sovit så orkar man ju med det. Jag hoppas verkligen det vänder med nätterna för er snart så att du får sova.

Ja vi ger Sempers magdroppar. Vi tar varsin tjej på nätterna och synkar dem även då. Vaknar en så väcks den andra och får mat den med. Vi testade att dela upp natten men det gick inte alls då vi generellt måste ha dem i famnen 1-1,5 timme när man gett dem mat och att ha två st i famnen så länge mitt i natten är både fysiskt och psykiskt jobbigt.

Vet inte om vi skall testa igen att dela upp natten för som det är nu får ingen av oss mer än 4 timmars sömn :-/
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-05 10:24:59 följande:

Måste ni bära eller nöjer de sig att ligga i famnen? Våra kan ligga och sova ganska gott på bröstet båda två om man stöttar upp med kuddar under armarna och ryggen så man liksom halvsitter, det var typ det enda min man fick göra hela tiden när vi låg inne på sjukhuset och jag var för dålig för å ta dem. Tar de napp?

De nöjer sig hittills med att ligga i famnen men man själv sover ju sådär under tiden. C tar napp ok men inte A. Dock har dagen idag varit mycket bättre. Kanske är den nya ersättningen lite snällare mot magarna. Vi får se hur natten blir. De är dessutom lite förkylda vilket såklart inte gör saker och ting bättre då halvtäppta näsor stör.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-04-06 14:07:46 följande:

Har också fått våra små tjejer nu. Födelsevikter på ca 2,7 och 3,1 kg i v 37+. Försöker nu lära mig att överleva på minimalt med sömn och maximalt med amningstillfällen.

Grattis och vilka fina vikter

Ja minimalt med sömn är det här också men en betydligt bättre natt bakom mig idag iaf än igår då jag var mer död än levande.
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-04-07 16:30:01 följande:

Hej, idag kom våra tjejer till världen med planerat snitt i vecka 36+3. Det pga. minskat fostervatten och utplaning på tillväxten. 1:an låg dessuom med fötterna nedåt fortfarande. De vägde precis lika mycket 2720 gram och var 45 resp 46 cm långa.

Stort grattis! Allas "små" är ju så stora rent viktmässigt för tvillingar, härligt att se

Berätta gärna mer när ni har landat lite
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-04-07 16:30:01 följande:

Hej, idag kom våra tjejer till världen med planerat snitt i vecka 36+3. Det pga. minskat fostervatten och utplaning på tillväxten. 1:an låg dessuom med fötterna nedåt fortfarande. De vägde precis lika mycket 2720 gram och var 45 resp 46 cm långa.

Stort grattis! Allas "små" är ju så stora rent viktmässigt för tvillingar, härligt att se

Berätta gärna mer när ni har landat lite
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-04-08 14:04:21 följande:

Vi har varit hemma ett dygn bara, läskigt som förstagångsföräldrar! Låg nästan en vecka på bb. Jag verkar läka bra efter snittet men det gör ont än, Alvedon och ipren behövs nog en stund till. Ska träffa bvcsköterska imorgon. Hoppas att de inte tappat i vikt. Jag ammar som en tok känns det som och på natten har vi hittills fått ge lite extra ersättning.

De går säkert upp fint, håller tummarna för det

Förstår att det känns läskigt. Det gjorde det för oss också med storasyster och då var hon bara EN bebis

Denna gången är jag mycket lugnare men man får dippar ändå när man oroar sig och det känns som att "detta kommer aldrig gå" typ, som tur är de känslorna övergående och för mig iaf så kommer de oftast i samband med att jag är hungrig

Tips på bra, mättande mellanmål som ändå möjliggör att man går ner gravidkilona? Jag ammar ju inte så behöver inte tänka på att gå i mig tillräckligt med kalorier
  • JhjärtaK

Stinaa: vår äldsta dotter har också börjat vakna på nätterna efter att ha sovit hela nätter sedan nästan två år tillbaka. Riktigt tufft när de små är vakna och får mat och sen börjar storasyster ropa också, gah! Men nu börjar nätterna då hon inte vaknar komma lite oftare iaf så trenden är positiv. Galen trots här också men även den har blivit lite bättre den senaste veckan, kommer säkerligen att bli värre framöver igen men man vet iaf att det är övergående!

Man känner sig ju galet otillräcklig de stunderna då de små är skrikiga och gnälliga (kvällstid såklart då man själv är som tröttast också) samtidigt som storasyster pockar på uppmärksamhet eller vill leka.

Vi får kämpa på helt enkelt och inse hur otroligt starka vi är som mammor!

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-10 23:13:07 följande:

Jag är så glad att jag investerade i två bärsjalar. L måste ha kroppskontakt exakt hela tiden, hon somnar när jag ammar men så fort hon inte är på mig så vaknar hon direkt, går inte att lägga ner alls. Båda ammar konstant hela natten just nu och ända till klockan 14 idag satt jag och ammade konstant innan jag ens fick på mig kläder smile2.gif Lyckades amma i ringsjalen i ren desperation nu till kvällen, diskade och bakade en äppelpaj samtidigt haha. Så svårt att få rutin på att ha två bebisar, men vi har lyckats ta oss till stugan på landet, och varit vid havet med alla barnen tack vare bärsjalar, L vägrar ju barnvagn också såklart. Men det är härligt att de är så gosiga smile1.gif 3 veckor idag.

Till skillnad från storasyster så uppskattar faktiskt dessa två vagnen :-O och det går att lägga ner dem även om man får vänta ett litet tag tills de sover djupt. Men storasyster var en riktig bärfis som bodde i selen de första månaderna så jag har testat på den varianten också
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-13 09:23:25 följande:
    Åh vad skönt smile1.gif Med storasyster, blev det lättare att lägga henne i vagnen när hon blev några månader? L har gråtit i timmar på eftermiddag/kvällar och inget funkar, hon gråter i famnen, i bärsjalen, i bilen. Magen har varit uppsvälld och gasig och hon har dragit upp benen och gallskrikit, stackarn smile4.gif Ja kolik typ tänkte vi och bvc. Men sen blev det så att vi inte var hemma och hade henne i sjalen hela dagen, försökte aldrig ens lägga ner när hon somnat eller så, och då somnade hon helt nöjd på kvällen sen utan magknip så nu har vi kört så att hon är i sjalen eller famnen på någon precis hela dan. Om det var ett otillfredsställt närhetsbehov eller om hennes tarmar av nån anledning fungerar bättre när hon är uppe i famnen vet jag inte, men så skönt att det fungerar!
    Hon började uppskatta vagnen först efter 7 månader ungefär så hon sov väldigt sällan i vagn utan hemma i sin säng (vilket är lyxigt då man kan göra vad man vill under tiden )

Att sitta "groda" såsom de gör i sjalen när de är små är jättebra för deras magar så säkerligen en kombination av närhet och skönt för magen Om man kunde duscha med sjalen på bara, haha
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-15 12:46:58 följande:
    Jasså vi funderar på att beställa en twingo från usa. På ryggen ska de ju inte sitta i sele innan de kan sitta utan stöd så det känns inte så bråttom. Har ringsjal, vävd sjal 5,7 m och en beco butterfly så har möjlighet att bära båda redan men har inte vågat testa än smile1.gif Har bara använt bärselen till mina tidigare barn så vill känna att jag har full koll på sjalen med en i taget först. Men innan min man går tillbaks till jobbet måste jag ju bemästra att bära båda smile1.gif
    Vi har två ergobaby, vet dock inte om det går att bära en på ryggen och en på magen utan att det blir alltför krångligt. Än så länge är dessa inte några bärfisar av stora proportioner men kanske blir de. Känns helt konstigt att vara ute och gå med vagnen och de sover i den till och med om vi går in någonstans och stannar. Vi var och fikade med några andra tvillingföräldrar idag (deras är en vecka äldre än våra) och A och C bara sov igenom hela fikan, helt galet i min värld då storasyster som sagt inte alls gillade vagnen
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-20 16:28:06 följande:

Första försöket. Klarade en förmiddag ensam hemma med två gråtiga bebisar som bara vill vara uppe i famnen, de somnade gott smile1.gifphpV8AX1X48384.jpg

Imponerande

Hur lång är sjalen?
  • JhjärtaK

Hur håller ni era små vakna och nöjda? Våra har fått kolik-tendenser vilket gör att kvällarna blir riktigt kämpiga. De är enbart någorlunda nöjda i famnen om man går med dem men det funkar inte då storasyster måste få uppmärksamhet och mat etc. Så någon av oss går med dem i vagnen på kvällen vilket gör att de oftast sover vilket i sin tur gör att de har svårt att komma till ro sedan när vi skall lägga dem för natten då de inte varit vakna speciellt länge under dagen.

I selen somnar de också så inte ett alternativ.

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-04-25 17:08:34 följande:

Våra är inte vakna långa stunder än, de sover, äter och umgås 10-15 min sen blir de trötta och gnälliga och behöver hjälp att komma till ro. De är inte övertrötta då?

Vi bär och bär, tar varsin bebis och de kommer bara ner för att äta och byta blöja. Nu när vi har vant oss och lagt ner tanken på att kunna lägga ifrån sig bebis ibland så funkar det väldigt smidigt faktiskt och bra att kunna ägna sig åt de andra barnen trots att vi båda är upptagna med en bebis var 24/7. Vi kommer iväg ut å hittar på nåt varje dag, lagar middag, lyckas hålla undan stöket och tvätten och har tid för att umgås smile1.gif

Bär ni i sele eller sjal eller famn? Problemet blir när vi skall lägga storasyster för då kan man inte ha med sig en bebis och hon är inte stor nog för att lägga sig själv. Igår dubbelmatade jag dem medan maken la storasyster men iom deras kolik så skrek en av dem rätt så rejält efter matningen och då sitter man där med båda i knät och kan inte resa sig upp och gå med ena då den andra skulle vakna.

Ja det här med två är inte det lättaste.

Idag är det premiär för mig och småtöserna på stan och även busspremiär. Jag hoppas att det går bra och att de sover sig igenom lunchen för gör de inte det och är vakna båda två så är det kört! Men i värsta fall så får vi väl åka hem igen och det får bli lite skrik. Shit happens liksom

De har iaf börjat äta mer sällan på nätterna. 3-5 timmar mellan matningarna men de låter högt som mistlurar däremellan så den som ligger inne i samma rum som dem får oftast inte så mycket sömn alls. Jag kan dock sova igenom det mesta första passet på natten från kl 21 och framåt för då är jag så jäkla trött men sedan efter kl 01 har jag svårare att sova djupt.
  • JhjärtaK

Lunchen gick jättebra! De somnade på väg till bussen och sov sen hela lunchen och även bussturen hem så tummen upp

Dagarna och nätterna är dock kämpiga med mycket magknip och alltför lite sömn för oss föräldrar. Känns sådär att detta med största sannolikhet kommer att pågå i två månader till, puh!

Hur går det för er andra?

• JhjärtaK

Roligt att du uppdaterade A82

Vi tar varsin bebis nattetid då det är i princip omöjligt att dubbelmata dem så att de sedan kommer till ro. När vi matar dem en och en (synkar dem dock alltid) så går det bra. De hade en period för någon vecka sedan då vi sällan kunde lägga ner dem efter första nattmatningen utan fick ha dem sovandes på våra bröst men de senaste nätterna har vi kunnat lägga ner dem nästan varje gång.

Vi ger dem mat vid 20 ca och sen lägger vi dem ner senast vid 21.30, oftast kan vi lägga dem vid 21. Sen sover de till 01 generellt (lyx att kunna få nästan 4 timmars sömn!) och sen äts det igen vid 04-05 och sen morgonmål vid 07 ca, ibland somnar en om efter det målet men oftast inte då vi ändå pratar och storasyster brukar komma in vid 07.30 när hon har vaknat och då blir det livat värre

Det jag tycker är jobbigast är att få dem att sova på dagarna. Som nu så gav jag dem mat vid 09, sen ut i vagnen där en somnade sött med en gång medan den andra hade svårt att komma till ro och maskade sig runt och jag fick stoppa in nappen gång på gång. Hon halvsov så länge nappen satt kvar men så fort den ramlande ut så var det kört. Gick till slut hem igen och nu står den ena och sover utanför köksfönstret i vagnen medan jag jag sitter och stoppar in nappen på den andra som sitter i en babysitter med filt över sig bredvid mig i köket. I såna här stunder tänker jag "fasiken vad lätt det hade varit med bara en bebis" och fattar inte vad folk klagar över som "bara" får ett syskon i taget, haha

• JhjärtaK

Jaha, så fick man en förlossningsdepression även denna gång. Skit också men nu kände jag iaf igen symptomen så har bara mått lite sämre den senaste veckan och var hos läkaren idag och fick hjälp så snart vänder det i alla fall men det blir en sommar utan rosé då man inte skall kombinera alkohol och de antidepressiva som jag äter och skall äta i 6 månader ca.

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D