Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Årets nyårsoutfit, vad tycks?

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-18 11:18:29 följande:
    Superfin, vart har du köpt den?
    Köpte den på asos.com när jag var gravid med dottern så nu får jag tillfälle att använda den igen .

Asos har mycket fint för gravida.
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-12-19 15:08:29 följande:
    Åh vad fint!! :) 

Har själv funderat en hel del på vad jag ska ha. Betydligt större mage nu än förra graviditeten. Så allt hemma känns fel. Samtidigt tar det emot att köpa en klänning för en enda gång. Lutar åt en svart kjol och en svart top, ser typ ut som en klänning ihop. Och fixa till det med lite snygga smycken och frisyr istället. Vi får se.
    Det tror jag blir jättefint! Och då kan du ju gå "all in" på smycken och frisyr

Jag var rädd att den inte skulle passa nu när det är två där inne men iom att jag ligger två veckor "bakom" denna gången så gick den på men det är tur att den är stretchig kan jag säga
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-20 15:58:00 följande:

Någon mer än jag som kan få ont i magen, typ mitten, nör man böjer sig ned? Inte nog med att de tar emot de gör ont oxå :p och svårt att sova? Inatt tröck de nå så fruktansvärt i revbenen (??) Att jag var så illamående att jag fick gå upp o gå lite för att inte spy?!

Mina ligament är riktigt ömma och gör ont när jag rör mig för häftigt men inte mitt på magen.

Och revbenen känns mest om jag som nokla sitter ner ihopkrupen, då blir det svårt att andas. I övrigt kan de ömma när jag hostar, nyser och snyter mig.

När var du senast hos din bm och kollade blodtryck och gav urinprov?
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-12-21 10:40:16 följande:

Jag tycker överlag att det märks att magen börjar bli större och att t ex blodvolymen ökat i kroppen, är inte alls lika smidig längre vilket t ex märks om jag böjer mig fram för att knyta skorna - då kan det sticka till och göra ont lite här och var i magen men jag tänker att det inte är så konstigt med tanke på att jag trycker ihop hela magen och alla inre organ typ. :P Känns för övrigt som att tarmarna och magsäcken kryper högre och högre upp - i vecka 30+ lär de väl sitta i öronen..;)

Jag kan ha ont korta stunder lite av och till här och var i magen; hugg, stick, stram, mol, ömt...men eftersom det alltid går över tänker jag samma där att det nog ingår i normalvariationen. :)

Men får du väldigt ont julii eller det blir riktigt obehagligt så ring bm och rådfråga. :) Andfådd är jag också, har klart ökad andningsfrekvens jämfört med i vanliga fall. Gissar på kombination ökad blodvolym och kanske lite lågt järnvärde i mitt fall. 

Min senaste kontroll hos läk såg bra ut så nu håller jag tummarna att det kommer se bra ut även fortsättningsvis! Är i v 23 nu och har nästa koll om knappt 3 v :) Hon uppskattade småttisarna till att vara nånstans mellan 20-25 cm och väga runt 500 g var. :) Deras buk/lår/skall-mått stämmer fint med den tidigare dateringen vilket känns skönt! :)

Härligt att allt såg bra ut

Ja var någonstans skall tarmar, magsäck och lungor få plats egentligen? Tycker att det är tungt nu i vecka 26, hur kommer det då att kännas i vecka 36 liksom!?!?!?

Idag fick dottern en stor säng. Vi köpte en 1,05 säng på Ikea och skippade "mellansteget" med växa-säng. Hoppas att hennes sömn fortsätter att vara lika bra trots bytet av säng.

Imorgon är det full rulle! Först skall jag till frisören, sen lämnar vi av dottern hos mina föräldrar för att åka iväg och göra UL och efter det levereras vår nya diskmaskin och sen skall jag iväg på middag med några barndomsvänner. Puh!
  • JhjärtaK

Hon trillade såklart ut sängen, trots att jag tyckte att jag "bullat upp" den öppna sidan. Well well, får göra ett bättre jobb imorgon

• JhjärtaK

Nu har vi varit på UL och allt ser fortsatt toppen ut. Båda hade till och med fläskat på sig så nu ligger de bara 13% och 10% efter en simplexgraviditet . Känns himla skönt då de låg 20 och 17% efter förra gången. Nu väger de ca 800 g vardera. Ser så mycket fram emot när de uppskattas väga över 2 kg, hoppas att jag tar mig så långt! Tv1 låg som vanligt med huvudet neråt och upp med kroppen på min högra sida medan tv2 hade flyttat sig och ligger i tvärläge med huvudet till höger och benen till vänster.

Är i slutet av vecka 26 och absolut inga tecken på TTS så nu andas jag ut helt gällande det iaf.

Läkaren idag var väldigt effektiv och kändes bra och honom skall jag träffa igen så tummen upp även där

Vi fick titta lite på 3D och fick se en hand som hölls för ögonen på tv1 och ett öra på tv2 så inga storslagna vyer direkt men riktigt kul att se ändå

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-25 09:38:11 följande:

Hej på er. En fråga.. har nu i typ 2 dagar haft ont tillochfrån i magen på vänster sida. Strax ovanför höfen kan man säga. Känns som håll till och från. Och gör ont när jag t.ex. vänder mig i sängen. Ibland känns det som att smärtan går bak mot ryggen. Kan de vara ligament smärtor? Är behöver jag vara orolig? Tänket att eftersom det är två så borde det ju börja ta ordentlig plats nu.. är i v.22.

någon???

Om det uppkommer när du rör på dig så låter det som ligamenten men generellt brukar väl smärtan gå nedåt ljumsken snarare än bak mot ryggen?

Låter inte som att du behöver vara orolig men slå din mvc en signal i mellandagarna och fråga för säkerhets skull. De har säkert någon bra förklaring
  • JhjärtaK

God jul alla!

Igår fick tvillingarna var sitt spjälskydd i julklapp av mina föräldrar och vi skall få välja tyg som de skall kläs in i

Sen så gav maken mig och honom själv en present som nog kommer väl till pass och det var ett par trådlösa hörlurar. Så kan man titta på tv etc även fast tvillingarna sover.

Fick era några presenter?

• JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-25 15:07:41 följande:

En sak till. Nu när jag la mig ned o kände på magen så gjorde det även ont i nedre delen av magen, alltså inte bara vänster sida. Gjorde bara ont när jag "tröck" på magen. Som när man gör UL och de trycker hårt på magen så gör det ont. Så känns det. Visst borde de va ligament då?? Eller kan det va foglossning??

Ingen aning tyvärr. Ring och fråga är mitt tips.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D