• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

blåbärsmuffins skrev 2015-03-13 13:24:41 följande:

Känner mig också oförberedd och fick lite panik när jag fick klart för mig att jag förmodligen kommer att sättas igång imorgon. :-O

Oj imorgon! Det var snart, fick du veta det idag?

Ja det är säkert för att det är två jag inte känner mig redo Fick ju inte veta att det var två förrän i vecka 19 heller så har bara haft en halv graviditet på mig att bearbeta det

Lycka till imorgon, om det är så att det blir igångsättning
  • nokla

Jag tänker att den som är frisk får komma när hen vill. Jag har aldrig haft något behov av att isolera mig efter tidigare graviditeter och har själv åkt och hälsat på folk 1-2 dagar efter förlossningen, åkte direkt från bb och firade min pappa som fyllt år sist så jag förväntar mig att det blir ungefär lika den här gången förutom att jag antagligen blir kvar längre på bb. Lär ju vara sjukt rastlös när jag kommer därifrån i så fall. Hur ser det ut med rs nu, har det börjat minska än eller?

• nokla

Ja det är väl vanligast att bebisar får rs från äldre syskon. Om vi hade dagisbarn nu hade jag övervägt att hålla dem hemma, men de har ju skolplikt alla utom en. Men man ska inte låta förkylda syskon (eller andra såklart) röra bebisen när den är under 3 månader. Hoppas den här rs-säsongen ger sig snart.

• nokla

Min yngsta har varit sjuk nu i över en vecka, hon har kräkts och haft feber, förkylningssymptom och halsont och öronont. Skönt att hon passar på att få allt avklarat nu, och hoppas att det hjälper.

• nokla
    blåbärsmuffins skrev 2015-03-15 20:14:29 följande:

Vi har fått en flicka 2460 gram 45 cm. Åtta minuter senare kommer lilleman 2550 gram 47 lång. Allt gick jättebra. Storasyskon älskar dem. Nu njuter jag.

Åh vad härligt, grattis!
  • nokla

Hur är det med kikhosta då? Alla barn som är vaccinerade enligt allmänna vaccinationsprogrammet borde vara skyddade, eller? Och vuxna? Är man immun om man har haft det?

• nokla

Näe immunitet efter vaccination är ca 5 år och efter man haft kikhosta ca 15 år. Man kanske borde vaccinera sig då. Jag och min syster hade kikhosta när våran lillasyster föddes, vi fick bo hos mormor och inte träffa bebisen eller mamma på många veckor. Men nuförtiden är ju barnen vaccinerade i alla fall.

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-03-17 14:52:05 följande:

Imorgon är det dags! Önskar att mina sista timmar som gravid hade kunnat vara lite mer njutningsbara men icke. Sovit jättedåligt, gigantmage som känns som att den skall sprängas vilken sekund som helst, huvudvärk, svullna händer, foglossning etc etc etc. Gnäll gnäll gnäll men imorgon är de här och då byts detta gnället ut mot deras istället , haha

Oj men känns skönt att det är dags nu då kanske? Vad härligt för er att få träffa dem efter all väntan. Lycka till imorgon!
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-03-16 18:40:04 följande:

Inskrivning idag inför snittet. Först en allmän information till oss och fyra andra par. Tyckte att dem bm som höll i den informationen gott kunde sagt "bebisen eller bebisarna" åtminstone en jäkla gång så att vi inte skulle känna oss så utanför. Men det var enbart "bebisen" i singular hela tiden. Blev rätt besviken på det men jag är nog rätt så känslig också

Men den bm som höll i min vattengympa för gravida sa alltid "bebisen eller bebisarna" när hon ledde avslappningen exempelvis vilket jag tycker var så gulligt gjort av henne

Jamen visst är det viktigt att få känna sig inkluderad, om bm nu visste att ni väntar tvillingar så tycker jag gott hon kunde kostat på sig att säga bebisarna också
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2015-03-19 15:45:36 följande:

Nu är töserna här

De kom ut igår med planerat snitt och allt gick toppen! Två rätt så "rejäla" på vardera knappa 3 kg i vecka 38+0

Snittet var en bra upplevelse och iom att jag inte ammar så kan jag få ordentlig smärtlindring vilket är toppen! Det här dygnet på bb har varit så jäkla vilsamt och inte alls som när dottern föddes och vi var osäkra förstagångsföräldrar som kämpade med en mycket krånglig amning. Denna gången är det smooth sailing och de tar flaskan väldigt bra och är tydliga med när de vill ha mat (ger dem mat var 3,5-4 timme om de inte sagt till innan).

De mest sover, äter och bajsar och är helt fantastiska

Vad härligt att det går så smidigt Och grattis förstås! Jag blir igångsatt imorgon, de hade dåligt med fostervatten på tillväxtkontrollen idag.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D