• nokla

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Jag har inte köpt några åkpåsar, det är ju ganska små liggkorgar till emmaljunga viking double, måste man ha en mindre storlek på åkpåsar. Har ni köpt å vad för sort?

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-19 17:02:34 följande:

Noop, inga åkpåsar. Tror inte det behövs förrän i höst och då har man ju bytt till sittdelarna så bättre att lägga pengarna på åkpåsar som passar till dem känner jag

Ja det funderade jag också på, om man behöver åkpåsar i mars. Kanske kommer undan med ett litet fårskinn och ett täcke då

Härligt att de växer och mår bra, själv ska jag på tul igen nästa vecka.
  • nokla

Kuddar till spjälsäng... Två små kuddar till vagn/vagga som får plats bredvid varann eller?

• nokla
    A82 skrev 2015-01-22 11:56:16 följande:

När jag pratade med min kollega som fått tvillingar så berättade hon att de i början låg bredvid varandra med huvudet mot långsidan i spjälsängen. Sedan när de blev större låg de skavfötters i samma säng. Innan de till slut fick en varsin spjälsäng. Så tänker vi nog också göra om det fungerar bra. 

Får se hur små tjejerna kommer vara, vi har ju två liggdelar till vagnen (Emmaljunga Double Viking). Där är ju liggdelarna betydligt smalare än på vår förra vagn (Edge Duo) som är såld nu. 

Nu är ju du visserligen längre gången än mig, men det är visst mkt jag inte funderat på än... ;)

Vecka 32 Jag har ju börjat skaffa lite grejer nu sen jag blev sjukskriven, har inte haft nån ork till det alls innan. Så nu kommer alla praktiska funderingar såklart.
  • nokla
    Trippelmamma76 skrev 2015-01-23 13:30:07 följande:

Man ska även sluta med omega3 några v före beräknad förlossning då de ökar blödningsrisken (allt enligt min bm)

Fast man har inte i studier kunnat påvisa att de som äter omega3 blöder mer. Sen sägs ju att omega3 ska vara bra för att motverka en för tidig förlossning och så är det ju mest nu i tredje trimestern som man ser att halterna omega3 hos mammorna sjunker för att barnen tar mycket.
  • nokla

Mvc idag, järnvärdet hade sjunkit 10 enheter på två veckor så inte konstigt att man känner sig lite sunkig... Men då har väl bebisarna fått i sig mycket då om man ska se det positivt.

SF-måttet 32 cm nu i vecka 32 å bebisarnas hjärtslag låg på 148 och 150.

• nokla
    Trippelmamma76 skrev 2015-01-23 14:34:20 följande:

Ok, om du har läst studier på detta så har du nog bättre koll än min bm då. Då kanske jag kan fortsätta hela graviditeten med omega3 den här gången...

Hmm, verkar f. ö. som att jag är betydligt större än andra här som skriver om sitt SF-mått... 31 cm var jag när jag var i v 25?? Är ni möjligen förstföderskor? Man blir ju ofta lite större som omföderska så det kanske är det... Min bm vill inte riktigt säga vad som är "normalt", bara att det inte finns standardkurvor för duplex.

Nä det finns ju inga standardkurvor för tvillingar, inte när man mäter dem på ultraljud heller då de lite "orättvist" jämförs med singlar Jag tror jag ligger precis på den övre standardkurvan för singelgraviditeter, det är min tredje graviditet men jag har inte blivit jättestor de två tidigare heller. Jag har börjat få lite mage nån gång i slutet av sjunde månaden och den har aldrig riktigt blivit så stor att den varit i vägen eller hindrat rörligheten. Nu däremot är jag lika smidig som ett kylskåp
  • nokla

Ja men om allt såg bra ut på ultraljudet så är det ju i sin ordning Annars kan man ju ha för mycket fostervatten, men det hade de ju sett. Mina är ju också lite för små, så de tar mindre plats bara för det. Men visst det är tungt med en stor mage. Det är tur att det inte är för evigt.

• nokla

Jag tycker också magen växer i intervall typ, å just när det växer mycket så stramar det väldigt och blir extra obekvämt att röra sig.

• nokla
    JhjärtaK skrev 2015-01-26 17:36:00 följande:

Usch, idag har varit en riktig pissgraviddag, började med att jag knappt fick någon sömn inatt och det gjorde att jag mått mer eller mindre dåligt hela dagen. Har haft världens halsbränna så nu har jag köpt omeprazol och hoppas att det hjälper. Har inte orkat att göra nästan någonting och så fort jag försökt har jag blivit helt yr och illamående och väldigt törstig.

Bläh, behövde klaga lite. Men imorgon skall jag till bm, det piggar alltid upp mig som tur är

Det är inte roligt, jag har fått problem med blodtrycksfall när jag står upp så då blir jag också yr och illamående. När jag sitter trycker det mot den där venen, samma som när man ligger på rygg, så jag får kvävningskänslor och håller på att svimma
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D