• Anonym (trött)

Umgängesproblem

Jag har såna problem med pappan till mitt barn.
    Är ensamstående, han har umgänge varannan helg.
    Vi bor cirka 1,30min tågresa ifrån varandra.
    Jag har alltid varit den som pendlat och lämnat samt hämtat barnet.
    Efter sju år så sa jag ifrån och bad om att vi ska dela 50/50 på hämtning och lämning.
    Fadern har bil, jag åker kommunalt.
    Så nu sitter vi här igen.
    Med en totalt vägrande vuxen människa som inte kan göra något avkall på någonting.
    Jag föreslog att vi ska mötas halva vägen var, det går inte för han kan inte åka iväg 1 timme på söndagar.
    Så nu har allting låst sig igen.
    Jag har kompromissat i sju års tid och allt jag nu begär är att vi splittar ansvaret.
    Har jag rätt i min tankebana eller är det helt fel?
    Behöver lite tips.

• Svar på tråden Umgängesproblem
  • Anonym (regler)

Är det mindre än 10 mil mellan er skall ungängesföräldern bekosta alla resor för barnet, om det är över 10 mil ska man dela lika.

• SupersurasunkSara

Ovanstående är en sanning med modifikation. 

Under tio mil enkel resa så är det kutym att uf sköter allt, dvs kostnaden OCH hämtningen/lämningen. 
    Om denne inte vill det får han, om man inte kommer överens, stämma bf och på så vis komma fram till en lösning. 

Över tio mil enkel resa är det kutym att bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet men att uf sköter det praktiska, dvs hämta och lämnar ELLER att man tar varannan resa. 

• Nöjd man

....blir så förbannad på föräldrar som inte tar sitt ansvar. Du har gjort betydligt mycket mer än vad du behövt. Jag förstår att du gör det för ert barns skull.

Men om han nu vill ha umgänge med sitt barn får han hämta och lämna hos dig. Det är han som är umgängesförälder. Han har bil. Säg åt honom att om han vill ha en relation med sitt barn är det dags att han tar sitt ansvar också.

...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • Anonym (trött)

Jag är helt okej med att dela på ansvaret, däremot så vill jag inte dra hela lasset själv längre. Jag har varit i kontakt med familjerätten där de iallafall sa att min tankebana inte är helt orimlig. Lite ansvar ska ligga på honom också.

Problemet är nog att jag gått med på det för att slippa konflikter och se till att mitt barn får träffa sin pappa. Så han är bekväm med att jag fixar allting.
    Men nu känner jag att lite ansvar måste ju komma från honom också.
    Det kan inte ligga enbart på mig att han träffar sitt barn.

• Nöjd man
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 14:07:39 följande:

Jag är helt okej med att dela på ansvaret, däremot så vill jag inte dra hela lasset själv längre. Jag har varit i kontakt med familjerätten där de iallafall sa att min tankebana inte är helt orimlig. Lite ansvar ska ligga på honom också.

Problemet är nog att jag gått med på det för att slippa konflikter och se till att mitt barn får träffa sin pappa. Så han är bekväm med att jag fixar allting.
    Men nu känner jag att lite ansvar måste ju komma från honom också.
    Det kan inte ligga enbart på mig att han träffar sitt barn.

...så vad gör du för att han ska förstå det ?
    ...du är den du är utifrån dina handlingar, inte vad du säger...
  • SupersurasunkSara

Har ni ett umgängesavtal och vad står det i det ang hämtning/lämning?

Om ni inte har ett kan du meddela att barnet finns att hämta hos dig/på dagis eller fritids.
    Problemet är att han då också kan behålla barnet och strunta i att lämna det...

Bättre är att skriva ihop ett umgängesavtal där allt är med. Tid för hämtning/lämning, vem som hämtar/lämnar, vart det ska ske och vem som har vilka lov och vem som hämtar/lämnar då osv. Ju mer man skriver ner desto mindre tjafs. Sen skickar du en kopia till honom så får han antingen godkänna skriftligt eller skriva ett eget och kan ni inte alls komma överens är det i första hand famrätten som kan hjälpa till och går inte det är det tingsrätten (tror jag)

• Brumma

Var det ngn av er som flyttade?

Min bonus mamma flyttade och "villkoret" var att hon både hämtade o lämnade. När vi sedan flyttade till annan ort så skötte vi var sin väg.

• Anonym (jisses)

Jag antar att han vill ha umgänge?

Kom överens om att han hämtar hemma hos dig och du hemma hos honom. Förhoppningsvis värderar han umgänget och kommer och du alltid får tillbaka barnet efter umgänget.

• Anonym (trött)
    Nöjd man skrev 2014-08-20 14:37:23 följande:
    ...så vad gör du för att han ska förstå det ?
    Jag säger det rakt ut över telefon.
    Vi har de senaste två dagarna diskuterat det här, han ger mig inga svar annat än att jag ska maila (hans fru vill inte att han ska ha kontakt med mig på telefon)
    Hans mail funkar inte så jag måste ringa.
    Jag har varit tydlig och sagt att det här vill jag.
    Han säger nej det går inte utan att kunna ge någon direkt anledning annat än att det tar tid att köra.
    Jag har återigen begärt att vi ska gå via familjerätten men som sagt, han tar inga beslut och vägrar bestämma någonting.
Svar på tråden Umgängesproblem