Inlägg från: Anonym (trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött)

Umgängesproblem

Jag har såna problem med pappan till mitt barn.
    Är ensamstående, han har umgänge varannan helg.
    Vi bor cirka 1,30min tågresa ifrån varandra.
    Jag har alltid varit den som pendlat och lämnat samt hämtat barnet.
    Efter sju år så sa jag ifrån och bad om att vi ska dela 50/50 på hämtning och lämning.
    Fadern har bil, jag åker kommunalt.
    Så nu sitter vi här igen.
    Med en totalt vägrande vuxen människa som inte kan göra något avkall på någonting.
    Jag föreslog att vi ska mötas halva vägen var, det går inte för han kan inte åka iväg 1 timme på söndagar.
    Så nu har allting låst sig igen.
    Jag har kompromissat i sju års tid och allt jag nu begär är att vi splittar ansvaret.
    Har jag rätt i min tankebana eller är det helt fel?
    Behöver lite tips.

• Svar på tråden Umgängesproblem
  • Anonym (trött)

Jag är helt okej med att dela på ansvaret, däremot så vill jag inte dra hela lasset själv längre. Jag har varit i kontakt med familjerätten där de iallafall sa att min tankebana inte är helt orimlig. Lite ansvar ska ligga på honom också.

Problemet är nog att jag gått med på det för att slippa konflikter och se till att mitt barn får träffa sin pappa. Så han är bekväm med att jag fixar allting.
    Men nu känner jag att lite ansvar måste ju komma från honom också.
    Det kan inte ligga enbart på mig att han träffar sitt barn.

• Anonym (trött)
    Nöjd man skrev 2014-08-20 14:37:23 följande:
    ...så vad gör du för att han ska förstå det ?
    Jag säger det rakt ut över telefon.
    Vi har de senaste två dagarna diskuterat det här, han ger mig inga svar annat än att jag ska maila (hans fru vill inte att han ska ha kontakt med mig på telefon)
    Hans mail funkar inte så jag måste ringa.
    Jag har varit tydlig och sagt att det här vill jag.
    Han säger nej det går inte utan att kunna ge någon direkt anledning annat än att det tar tid att köra.
    Jag har återigen begärt att vi ska gå via familjerätten men som sagt, han tar inga beslut och vägrar bestämma någonting.
  • Anonym (trött)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 17:42:10 följande:

Har han fler barn?

Han har tre barn utöver vårt gemensamma
  • Anonym (trött)
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-20 17:31:57 följande:

Har ni ett umgängesavtal och vad står det i det ang hämtning/lämning?

Om ni inte har ett kan du meddela att barnet finns att hämta hos dig/på dagis eller fritids.
    Problemet är att han då också kan behålla barnet och strunta i att lämna det...

Bättre är att skriva ihop ett umgängesavtal där allt är med. Tid för hämtning/lämning, vem som hämtar/lämnar, vart det ska ske och vem som har vilka lov och vem som hämtar/lämnar då osv. Ju mer man skriver ner desto mindre tjafs. Sen skickar du en kopia till honom så får han antingen godkänna skriftligt eller skriva ett eget och kan ni inte alls komma överens är det i första hand famrätten som kan hjälpa till och går inte det är det tingsrätten (tror jag)

Vi har ett umgängessamtal sedan 5 år tillbaka, det skrevs dock när han bodde på annan ort och han har sedan dess flyttat.

Som jag har förstått det så kan jag polisanmäla honom om han inte lämnar barnet på avsatt tid?
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2014-08-20 19:00:52 följande:

Var det ngn av er som flyttade?

Min bonus mamma flyttade och "villkoret" var att hon både hämtade o lämnade. När vi sedan flyttade till annan ort så skötte vi var sin väg.

Han flyttade för två år sedan.
  • Anonym (trött)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:15:55 följande:
    Vilket kan medföra att han inte kan åka 30 mil med ert barn på söndagar...
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 19:33:26 följande:
    Vi har ett umgängessamtal sedan 5 år tillbaka, det skrevs dock när han bodde på annan ort och han har sedan dess flyttat.

Som jag har förstått det så kan jag polisanmäla honom om han inte lämnar barnet på avsatt tid?

Vad ska du polisanmäla, att du brukar hämta men vägrar från och med nu för att du kan?
    varav ett bor med honom och hans fru.
    de andra har valt att inte träffa honom.
  • Anonym (trött)
    Anonym (.) skrev 2014-08-20 20:15:55 följande:
    Vilket kan medföra att han inte kan åka 30 mil med ert barn på söndagar...
    Anonym (trött) skrev 2014-08-20 19:33:26 följande:

Vad ska du polisanmäla, att du brukar hämta men vägrar från och med nu för att du kan?
    polisanmälan var en respons på ett tidigare svar där en person skrev att han kunde vägra att ge tillbaka barnet efter umgänge.
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2014-08-20 20:56:25 följande:
    Har ni gemensam vårdnad så kan han ju behålla barnet krasst sett om ni inte har ngt avtal som gäller.

Vad stod det i avtalet? Att du skulle både hämta och lämna?

Du skriver att han flyttade för två år sedan - flyttade han så att avståndet blev längre, samma eller kortare?

Personligen tycker jag det är självklart att man tar en väg var, förutom om den ena valt att flytta både sig själv och barnen (eller bara själv) och därigenom själv skapat fast är det inget orimligt avstånd så tycker jag man kan ta varannan väg ändå..
    Jag har ensam vårdnad.
    Han flyttade längre bort. 
    Från 30minuter till 1,5h bort.
  • Anonym (trött)
    Brumma skrev 2014-08-20 22:07:54 följande:
    Då känns det ju verkligen som läge att komma överens om ett nytt avtal (om det gamla avtalet reglerar vem som kör)..

Tycker förslaget ngn skrev ovan lät bra - vill han ha umgänge så hämtar han på fredag - o du hämtar när barnet skall hem igen. Så långe du fortsätter både hämta o lämna så kommer han fortsätta förutsätta att det är så det ska vara.

Men som sagt, ni hade nog behövt ännu en gång i familjerätten för att komma överens.
    Ja jag ringde dom idag. Jag hoppas han gör detsamma.
    Är bara väldigt tröttsamt.
  • Anonym (trött)

En liten uppdatering, pratade med fadern idag.
    Och det gick inte särskilt bra.
    Uppenbarligen är hela hans liv svårt och det är mitt fel (?! )
    Jag förstör precis allting. Nämnde att om jag förstör hans liv genom att jag försöker få till ett fungerande umgänge mellan honom och barnet så har han större problem än jag till att börja med trodde och isåfall är jag genuint orolig.

Så nu vet jag inte alls vad jag ska göra.
    Är umgängeshelg imorgon och vi står helt utan överenskommelse.
    Han drar upp åtta år gamla saker återigen som han inte verkar ha släppt.

Han bad mig även anpassa mina sms så att inte hans fru blir arg, hon tycker inte om att han har kontakt med mig och är väldigt svartsjuk. Jag sa då att jag inte orkar hålla på att hantera hans fru, det är inte mitt jobb. Mitt jobb är att se till att vårt barn har det bra.

Så det är helt stopp här nu.
    Jag bad honom återigen kontakta familjerätten annars är risken stor att vi hamnar hos tinget, något som kommer leda till mer kostnader och större tidsåtgång.

Tänk att det ska vara så j*vla svårt för två vuxna människor att fokusera på det viktiga, nämligen barnet.

• Anonym (trött)
    SupersurasunkSara skrev 2014-08-21 13:14:27 följande:
    Tala då om att barnet finns att hämta hos dig/på fritids/dagis den och den tiden. Meddela även dagis/fritids om att ni har strandat så de är beredda på att han kanske inte kommer och hämtar.
    Efter en vecka så hörde han av sig via mail idag och sa nej till samtliga av mina förslag.
    Jag pratade även med familjerätten igår som sa att jag kan hävda att vårt avtal är föråldrat iom ändrade omständigheter efter att det skrevs, såsom att han flyttat.
    Så jag mailade honom mina förslag återigen och sa att jag begär 50/50 och att vi hjälps åt. Då fick jag tillbaka att jag är orimlig och jag ska underlätta för honom.
    Nu upplever väl jag att jag underlättat ganska så mycket under alla år och att jag även fortsätter samarbeta men att vi ska hjälpas åt.
    Sista mailet så skrev jag att tyvärr är vi oense och har nu inget umgängesavtal.
    Jag bad honom kontakta familjerätten snarast så att vi kanske kan ha löst det fram tills nästa gång han ska träffa sitt barn.
  • Anonym (trött)
    Anonym (SI) skrev 2014-09-02 15:12:25 följande:

Hur har det gått?

Jag stod på mig ang att vi skulle dela 50/50 så förra gången vart det "som jag ville".
    Däremot så berättade vårt barn att pappa hade sagt att mamma sa att om inte jag gjorde som hon sa fick jag inte träffa dig mer.. Det kändes trist att få återberättad. Försökte förklara för hen så bra som möjligt.
    Sen av någon anledning så skulle hans fru prompt prata med mig när de lämnade barnet förra söndagen.
    Då var jag en oansvarig mamma som tillät mitt barn åka bil i söndagstrafiken eftersom "de andra bilisterna körde som galningar"

Suck.

Jag sa även då att allt han behöver göra är att ringa familjerätten.
    Spola fram en vecka senare och jag har inte hört ett knyst.
    Klagar inte! 
    Men det ska bli intressant att se om tjafset börjar igen på torsdag.
    Med tanke på att han inte var intresserad av att dela 50/50 utan bara "ställde upp just den helgen på det".

Så ja. Just nu har jag ingen aning. Vi har fortfarande inget avtal.
    Men å andra sidan har jag sluppit all kontakt med honom i lite över en vecka.
    Och det har varit väldigt skönt!
  • Anonym (trött)

vet inte om någon är kvar.
    idag var jag och pappan på gemensamt medlingssamtal vilket avslutades med att pappan skrek på mig hur vidrig jag är, viftandes med ett block i ansiktet på mig.

Har fan aldrig trott människan skulle slå till mig men just då gjorde jag det.
    En av medlarna ställde sig mellan och eskorterade ut honom ur rummet.
    Sen höll de kvar honom i tio minuter så jag kunde avlägsna mig från området.

Trodde aldrig det skulle eskalera så grovt faktiskt.
    Så nu är jag riktigt orolig för vårt barn.
    Och undrar hur människan mår egentligen.
    Han har inte träffat sitt barn på snart 6veckor och verkar inte finnas någon lösning i sikte.
    Han avslutade iallafall med att skrika att han minsann ska ta ungen ifrån mig och att jag aldrig skulle få se henne igen.
    Trist.
    Och jag måste stå och förklara för min älskade unge att h*n inte ska träffa pappa denna helg heller.

• Anonym (trött)
    Anonym (x) skrev 2014-10-01 17:26:26 följande:

Då kanske det är bra att dottern inte träffar honom om han är så instabil?

Ja så är det ju. Men jag blir såklart ledsen för vårt barn. I slutändan påverkas h*n av allt det här och vet att mamma och pappa bråkar.
Svar på tråden Umgängesproblem